Több mint százmilliárdos büntetést kapott a Milka és az Oreo gyártója

Nagyon csúnyán megsértette a szabályokat.

Forrás: MTI2024. 05. 23. 18:54
Kharkov,,Ukraine,-,July,2,,2021:,Milka,Chocolate,Products,With,milka,oreo,csoki,mondelez,csokoládé
illusztráció Fotó: Shutterstock
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elég súlyos, csaknem 337,5 millió eurós – mintegy 135 milliárd forint – bírságot szabott ki az Európai Bizottság a Mondelez amerikai élelmiszergyártó nagyvállalatra, amiért az uniós versenyszabályokat megsértve korlátozta a különböző csokoládé-, keksz- és kávétermékek kereskedelmét a tagállamok között.

A brüsszeli közlemény szerint az Európai Bizottság vizsgálata megállapította, hogy a Mondelez 22 versenyellenes megállapodás révén élt vissza erőfölényével.

A 2012 és 2020 közötti időszakra vonatkozó megállapodások egyebek mellett olyan rendelkezéseket tartalmaztak, amelyek kizárólag Mondelez-termékek értékesítését tette lehetővé egyes kereskedők számára. És van ennél meredekebb része is a történetnek: az egyik megállapodás tartalmazott olyan rendelkezést, amely arra kötelezte a Mondelez ügyfelét, hogy a belföldi értékesítéshez képest magasabb exportárakat alkalmazzon. 

A megállapodások között volt olyan, amely megakadályozta egy tíz tagállamban működő forgalmazó számára, hogy a Mondelez előzetes engedélye nélkül válaszoljon másik tagállamokban található ügyfelek eladási kérelmeire.

Az uniós bizottság vizsgálata szerint a Mondelez visszaélt erőfölényével, amikor megtagadta egy németországi kereskedőnek, hogy csokoládét értékesítsen tovább Ausztria, Belgium, Bulgária és Románia területén, ahol az árak magasabbak voltak. Az amerikai vállalat emellett megszüntette a csokoládé értékesítését Hollandiában, hogy megakadályozza azok Belgiumba történő behozatalát, ahol a vállalat ezeket a termékeket magasabb áron értékesítette.

Az Európai Bizottság arra a következtetésre jutott, hogy a Mondelez jogellenes intézkedései megakadályozták, hogy a kiskereskedők szabadon szerezhessenek be termékeket az alacsonyabb árakkal rendelkező tagállamokban, és mesterségesen felosztotta az uniós belső piacot. A Mondelez célja annak elkerülése volt, hogy a határokon átnyúló kereskedelem árcsökkenéshez vezessen a magasabb árakkal rendelkező országokban. Ez lehetővé tette a vállalat számára, hogy továbbra is magasabb díjat számítson fel saját termékeiért, ami végső soron kárt okozott az uniós fogyasztóknak – érvelt a brüsszeli testület.

Az Európai Bizottság végezetül leszögezte: továbbra is elkötelezett az indokolatlan kereskedelmi akadályok lebontása mellett, hogy biztosítsa az egységes piac jobb működését.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.