Orbán Viktor szerint a miniszterelnöknek nem szabad fenyegetőznie, de vannak kivételek. A kormányfő a magyarországi üzemanyagárakkal kapcsolatban felidézte, hogy a kereskedőkkel kötöttek egy megállapodást, amit ha azok nem tartanak be, annak következményei lesznek. A kabinet készen áll beavatkozni az árakba – hangzott el a Kossuth rádió péntek reggeli miniszterelnöki interjújában.
Ha egyszer kötöttünk egy megállapodást, hogy az emberek nem fizethetnek többet, mint a szomszédos országok átlagára, azt be kell tartani. A visszafogottság nyelvén mondom, hogy most szóval kérjük. De nem szólunk kétszer. Nem tűrjük el, hogy ezt ne tartsák be
– fogalmazott Orbán Viktor az interjúban. A kormányfő kilátásba helyezte: ha a kereskedők nem tartják be az egyezséget, a kabinet intézkedni fog. Szerinte a miniszterelnök ne fenyegetőzzön, legyen megértő, nyújtson segítséget, de vannak kivételek.
Sorozatban tizedszer drágult az üzemanyag
Bár már nehéz követni, a legújabb drágítással sorozatban tizedjére történik üzemanyagár-emelés Magyarországon. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy
június 14. és július 4. között a benzin nagykereskedelmi ára 26, a dízelé 39 forinttal nőtt.
Nagyjából két hónapon keresztül ugyanakkor éppen ellentétes folyamat zajlott nálunk: április közepétől – részben a kormányzat fellépésének betudhatóan – masszív árcsökkentés indult meg a hazai kutakon. Április 17-én a 95-ös benzin átlagára 650 forint volt literenként, a gázolajé pedig 647 forint.
A frissen bejelentett üzemanyag-drágulással januártól mostanáig nagykereskedelmi szinten a literenkénti benzinár 86, a dízelár pedig 69 forinttal nőtt, jóllehet 41 forint a kötelező januári jövedékiadó-emelésre vezethető vissza. Ezt leszámítva a benzinár 45 forinttal emelkedett, a dízelnél pedig 28 forint plusz figyelhető meg. A hetven-nyolcvan forint körüli literenkénti drágulás után egy átlagos, ötvenliteres tankolás 3500-4000 forinttal kerül többe most, mint tavaly decemberben.
Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a napokban bejelentette, szerdán tárgyalt a kabinet az üzemanyagárakról, miután a hazai árszint a szomszédos országok átlagára felett van. – Nem értjük ezeket az ármozgásokat, hiszen az elvárások, amik az elmúlt hónapban megszülettek, továbbra is fennállnak. Ennek érvényt fogunk szerezni, vagy úgy, hogy a kiskereskedők megértik, és nem játsszák ki ezt az elvárást, vagy úgy, hogy komoly szabályozói lépésekkel be fogunk avatkozni – húzta alá a tárcavezető.
Legutóbb csütörtökön emelkedtek a hazai üzemanyagárak, ezt megelőzően a Magyar Ásványolaj-szövetség (MÁSZ) főtitkára egy szerdai háttérbeszélgetésen azzal magyarázta a folyamatos drágulást, hogy olyan, az olaj- és az olajtermékárakat is érintő változások történtek az utóbbi időben, amelyek korrekt szakmai magyarázatának ismeretében jobban kezelhető a benzin- és gázolajárak mostani emelkedése. Grád Ottó a június eleje óta tartó drágulás fő okát geopolitikai és keresleti tényezőkkel magyarázta – írta a Világgazdaság.
A MÁSZ főtitkára jelezte: van szerepe földrajzi, éghajlati és más szempontoknak. Elmondása szerint a fő drágító tényezők a következők:
- Míg június elejére árstabilitást hozott a közel húszszázalékos olajáresés, az elmúlt három héten a közel-keleti események eszkalációjának kockázata – az, hogy a konfliktusnak az Izrael–Hezbollah-konfliktuson keresztül Irán is a részévé válhat – már áremelő hatású volt.
- A hamarabb, már június elején indult erősebb hurrikánszezon az amerikai mellett az európai piacokat is mozgatja. Azt a benzint ugyanis, amely Amerika piacáról kiesik a Mexikói-öböl partvidékén koncentrálódó finomítók esetleges leállása miatt, a mi földrészünkről pótolják.
- Drágult a gázolaj is, ennek Magyarországon főként szezonális oka van: korábban indult a mezőgazdasági idény.
- A gázolaj árát emeli még, hogy Ukrajna oroszországi olajfinomítókat támad, amelyek így kevesebb gázolajat exportálnak.
- Eközben a forint árfolyama gyengül, emiatt nő a dollárban importált olaj és olajtermékek ára.
Így állunk a régióhoz képest
A Központi Statisztikai Hivatal a régiós üzemanyagárakat figyelő kísérleti statisztikája és az EU Weekly Oil Bulletin legfrissebb adatai alapján Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára 614 forint volt, ami 16 forinttal, 2,7 százalékkal magasabb a régiós átlagértéknél. A szomszédos országokban az átlagár 610 forint volt, a magyar ár 0,7 százalékkal, azaz négy forinttal volt magasabb.
A dízel üzemanyag heti átlagos ára Magyarországon 626 forint volt, ami 27 forinttal, 4,5 százalékkal haladta meg a régiós 599 forintos átlagárat. A szomszédos országokban 616 forint volt a dízel átlagára, a magyar adat 1,6 százalékkal, azaz tíz forinttal volt ennél magasabb.