Orbán Viktor: Nem szólunk kétszer, ezt nem tűrjük el!

Mind a benzin, mind a dízel esetében magasabbak az átlagárak a hazai kutakon, mint a régió más országaiban. A kormányzati felszólítás ellenére sorozatban már tizedszer drágul az üzemanyag. A miniszterelnök a péntek reggeli interjújában elmondta: a kabinet megelégelte azt, hogy az üzemanyag-kereskedők nem tartják be a korábbi megállapodást, ezért a kormány kész a beavatkozásra.

2024. 07. 05. 9:35
Forrás: FACEBOOK.COM/ORBANVIKOR
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Orbán Viktor szerint a miniszterelnöknek nem szabad fenyegetőznie, de vannak kivételek. A kormányfő a magyarországi üzemanyagárakkal kapcsolatban felidézte, hogy a kereskedőkkel kötöttek egy megállapodást, amit ha azok nem tartanak be, annak következményei lesznek. A kabinet készen áll beavatkozni az árakba – hangzott el a Kossuth rádió péntek reggeli miniszterelnöki interjújában

Ha egyszer kötöttünk egy megállapodást, hogy az emberek nem fizethetnek többet, mint a szomszédos országok átlagára, azt be kell tartani. A visszafogottság nyelvén mondom, hogy most szóval kérjük. De nem szólunk kétszer. Nem tűrjük el, hogy ezt ne tartsák be

– fogalmazott Orbán Viktor az interjúban. A kormányfő kilátásba helyezte: ha a kereskedők nem tartják be az egyezséget, a kabinet intézkedni fog. Szerinte a miniszterelnök ne fenyegetőzzön, legyen megértő, nyújtson segítséget, de vannak kivételek.

 

Sorozatban tizedszer drágult az üzemanyag

Bár már nehéz követni, a legújabb drágítással sorozatban tizedjére történik üzemanyagár-emelés Magyarországon. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy 

június 14. és július 4. között a benzin nagykereskedelmi ára 26, a dízelé 39 forinttal nőtt.

Nagyjából két hónapon keresztül ugyanakkor éppen ellentétes folyamat zajlott nálunk: április közepétől – részben a kormányzat fellépésének betudhatóan – masszív árcsökkentés indult meg a hazai kutakon. Április 17-én a 95-ös benzin átlagára 650 forint volt literenként, a gázolajé pedig 647 forint.

A frissen bejelentett üzemanyag-drágulással januártól mostanáig nagykereskedelmi szinten a literenkénti benzinár 86, a dízelár pedig 69 forinttal nőtt, jóllehet 41 forint a kötelező januári jövedékiadó-emelésre vezethető vissza. Ezt leszámítva a benzinár 45 forinttal emelkedett, a dízelnél pedig 28 forint plusz figyelhető meg. A hetven-nyolcvan forint körüli literenkénti drágulás után egy átlagos, ötvenliteres tankolás 3500-4000 forinttal kerül többe most, mint tavaly decemberben.

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter a napokban bejelentette, szerdán tárgyalt a kabinet az üzemanyagárakról, miután a hazai árszint a szomszédos országok átlagára felett van. – Nem értjük ezeket az ármozgásokat, hiszen az elvárások, amik az elmúlt hónapban megszülettek, továbbra is fennállnak. Ennek érvényt fogunk szerezni, vagy úgy, hogy a kiskereskedők megértik, és nem játsszák ki ezt az elvárást, vagy úgy, hogy komoly szabályozói lépésekkel be fogunk avatkozni – húzta alá a tárcavezető.

Legutóbb csütörtökön emelkedtek a hazai üzemanyagárak, ezt megelőzően a Magyar Ásványolaj-szövetség (MÁSZ) főtitkára egy szerdai háttérbeszélgetésen azzal magyarázta a folyamatos drágulást, hogy olyan, az olaj- és az olajtermékárakat is érintő változások történtek az utóbbi időben, amelyek korrekt szakmai magyarázatának ismeretében jobban kezelhető a benzin- és gázolajárak mostani emelkedése. Grád Ottó a június eleje óta tartó drágulás fő okát geopolitikai és keresleti tényezőkkel magyarázta – írta a Világgazdaság

A MÁSZ főtitkára jelezte: van szerepe földrajzi, éghajlati és más szempontoknak. Elmondása szerint a fő drágító tényezők a következők:

  • Míg június elejére árstabilitást hozott a közel húszszázalékos olajáresés, az elmúlt három héten a közel-keleti események eszkalációjának kockázata – az, hogy a konfliktusnak az Izrael–Hezbollah-konfliktuson keresztül Irán is a részévé válhat – már áremelő hatású volt.
  • A hamarabb, már június elején indult erősebb hurrikánszezon az amerikai mellett az európai piacokat is mozgatja. Azt a benzint ugyanis, amely Amerika piacáról kiesik a Mexikói-öböl partvidékén koncentrálódó finomítók esetleges leállása miatt, a mi földrészünkről pótolják.
  • Drágult a gázolaj is, ennek Magyarországon főként szezonális oka van: korábban indult a mezőgazdasági idény.
  • A gázolaj árát emeli még, hogy Ukrajna oroszországi olajfinomítókat támad, amelyek így kevesebb gázolajat exportálnak.
  • Eközben a forint árfolyama gyengül, emiatt nő a dollárban importált olaj és olajtermékek ára.


Így állunk a régióhoz képest

A Központi Statisztikai Hivatal a régiós üzemanyagárakat figyelő kísérleti statisztikája és az EU Weekly Oil Bulletin legfrissebb adatai alapján Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára 614 forint volt, ami 16 forinttal, 2,7 százalékkal magasabb a régiós átlagértéknél. A szomszédos országokban az átlagár 610 forint volt, a magyar ár 0,7 százalékkal, azaz négy forinttal volt magasabb. 

 

 

A dízel üzemanyag heti átlagos ára Magyarországon 626 forint volt, ami 27 forinttal, 4,5 százalékkal haladta meg a régiós 599 forintos átlagárat. A szomszédos országokban 616 forint volt a dízel átlagára, a magyar adat 1,6 százalékkal, azaz tíz forinttal volt ennél magasabb.

 

 

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.