A vásárlók közül még sokan fenntartásokkal kezelik a mesterséges intelligenciát – így zajlott az idei black friday

A magyar fogyasztók csaknem negyede jobban érzi magát, ha arra gondol, hogy mesterséges intelligenciát (használhat a vásárláshoz. Az emberek mintegy fele azonban mégsem él vele, azok fele ráadásul azért, mert még csak nem is gondolt rá opcióként.

2025. 12. 18. 12:44
AI assistant with LLM, big data, machine learning, and generative AI powers prompt engineering and supports agentic AI for advanced business applications. Latch
mestersges intelligencia
Fotó: Shutterstock Forrás: Shutterstock
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vásárlók 51 százaléka soha nem használt még mesterséges intelligenciát az online vásárláskor, míg 49 százaléka gyakran vagy néha – derül ki a Árukereső.hu új kutatásából.

mesterséges intelligencia
A 34 év alatti korosztály vásárlók mindegyike tudja használni a mesterséges intelligenciát (Fotó: A9 Studio/Shutterstock)

Vegyesen éreznek a mesterséges intelligencia használatával a vásárlásban

A felmérés szerint az MI-t figyelmen kívül hagyóknak azonban csaknem a fele, mintegy 45 százaléka mondta azt, hogy nem gondolt még rá, vagy egyszerűen nem látja értelmét. A megkérdezettek 18 százaléka nem tudja használni, szintén 18 százaléka úgy véli, hogy nem jó ez a technológia, 16 százaléka pedig szimplán nem akarja megosztani személyes adatait egyik vállalat asszisztensével sem.

Kifejezetten érdekes, hogy 

  • a 34 év alatti korosztályok közül senki sem jelölte meg válaszként azt, hogy nem tudja használni a mesterséges intelligenciát, 
  • míg az 55 év felettieknél a negyede érzi így. 
  • Ezzel szemben a 18–24 éves korosztálynak mintegy 38 százaléka jelölte meg azt, hogy nem akar személyes adatokat megosztani, 
  • ez az arány viszont fokozatosan csökkent: az idősebbeknél csak 14 százaléknak voltak ilyen jellegű fenntartásai.

Az Árukereső.hu válaszadóinak mintegy harmadából egyébként kíváncsiságot vált ki az MI használatának gondolata. A megkérdezettek 25 százaléka megkönnyebbülést érez, mert azt gondolja, hogy időt és energiát takarít meg neki a mesterséges intelligencia; míg 13 százalék ellenállást, mert nem szeretné, ha a technológia döntene helyette. Csak hat százalék érez bizalmatlanságot, mert úgy véli, nem választana jól az MI; míg a többieknél, azaz 26 százaléknál semmilyen különleges érzés nem társult a gondolathoz.

Így döntöttek a vásárlók

Az Árukereső adatai szerint az idei akciós időszakban a vásárlók viselkedése is kettősséget mutatott: 

októberben inkább csak figyelték az árakat és kivártak, míg novemberben már ténylegesen megindult a vásárlás, nem csupán a black friday hétvégén, hanem gyakorlatilag az egész hónap során, amely tendencia eddig decemberben is folytatódik.

A fogyasztók ma már számítanak a kedvezményes időszakokra, ugyanakkor egyre kevésbé kezelik azokat különleges eseményként. Ez a tudatosabb hozzáállás abban is megmutatkozik, hogy a hagyományosan népszerű termékek iránti kereslet a black friday alatt csak mérsékelten nőtt: a parfümöké hét, az okosóráké 13, a mobiltelefonoké pedig mindössze három százalékkal. 

Ezzel szemben azoknál a termékkategóriáknál, ahol a vásárlók jellemzően több információt gyűjtenek és összehasonlítanak, jóval erőteljesebb volt a növekedés: a társasjátékok iránti érdeklődés heti alapon 184-szeresére nőtt, a játékkonzolok keresése tízszeresére emelkedett, míg a Lego termékek húsz, a fejhallgatók pedig 29 százalékkal lettek népszerűbbek. Mindez arra utal, hogy a vásárlók egyre inkább megfontolt döntéseket hoznak, miközben új digitális eszközökkel, köztük mesterséges intelligenciával is kísérleteznek, ám ezek használatát még sokan fenntartásokkal kezelik.

Szták András, az Árukereső.hu ügyvezető igazgatója szerint a mesterséges intelligencia sokak számára valódi segítséget jelenthet a vásárlásban, ugyanakkor fontos látni a korlátait is. Az MI nem dönthet a fogyasztó helyett, és nem helyettesítheti a tudatos mérlegelést. 

Az MI akkor tud valódi értéket teremteni, ha átlátható módon támogatja a döntést, nem pedig akkor, ha átveszi az irányítást

– véli az ügyvezető, aki szerint ezért is kiemelten fontosak az ár-összehasonlító oldalak, ugyanis ott bevált eszközökkel vethetik össze az árakat a felhasználó.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.