Egy európainak azonnal a balett jut az eszébe, ha vu-hszia (vu: harcos; hszia: kóborló lovag) filmet lát a mozivásznon, ugyanis majdnem úgy mozognak a harcosok, mintha balettelőadást látnánk. A műfaj a kínai harcművészek kalandjait mutatja be a kínai irodalomban több mint ezer éve. A filmtörténetben is régen, 1928-ban készült az első ilyen alkotás. De igazi, szinte mindenki által jól ismert kultuszfilm Ang Lee Tigris és sárkány című 2000-es mozija lett. Éppen húsz éve nézzük ámulattal a szó szoros értelemben repülni is tudó, faágakon egymással hintázva küzdő kínai harcos fiúkat és lányokat.

Fotó: Intercom
A Tigris és sárkány már a modern vu-hszia irányzathoz tartozik, amelynek központi kérdése a szabadság gondolata. De ez nem jelenti azt, hogy nincsen szó az igazság kereséséről, a becsület megvédéséről és az egymáshoz való hűségről ezekben a történetekben, ahogy a Tigris és sárkány is becsületre és hűségre neveli a nézőit.
A film ugyanis nemcsak feledhetetlen látványelemei miatt lett kultikus darab, hanem azért is, mert a saját műfajában művészi eszköztárral formálja meg a történetét. A főszereplő egy lány, akinek meg kell tanulnia megkülönböztetni a jót a rossztól (ez sok esetben nem is olyan egyszerű feladat), meg kell tanulnia, milyen az, ha becsületes az ember, és az (eleinte) ellenséges oldalon állók történetét megismerve meg kell látnia azt is, mi az igazi hűség. Ang Lee filmjének hangneme – a harcokat leszámítva – olyan, mintha folyamatos bölcselkedést látnánk és hallanánk. Ang Lee azt mondja – főleg a legfiatalabb korosztálynak – már húsz éve filmjével, hogy nem baj az, ha eleinte az ember nem látja, melyik a jó út, de az baj, ha az ember képtelen a szívére hallgatni.
A Tigris és sárkány érdekessége, hogy az egymás ellen harcolók nem ölik meg egymást. Van kivétel persze, ha ősi gonoszsággal találkoznak, nincs mit tenni, de általában nem gyilkosságok sorozatáról szól a mű.
Sőt minél többször harcolnak egymással az ellenfelek, annál jobban tisztelik és becsülik egymást, kezdik megérteni egymás motivációit, míg a végén persze győz az ősi hagyományos gondolkodás, de nem úgy, hogy eltapossa a modern lázadót, hanem úgy, hogy kivívja a tiszteletét.