Az MHV történetében a rendszerváltás – talán némiképp meglepő módon – már a nyolcvanas évek közepe felé megkezdődött. Ez persze a kommunista kultúrapparatcsikok kényszeredett kapkodása volt a nemzetközi és a keleti blokkot hatványozottan sújtó gazdasági válságra, amire – mint utóbb kiderült – nem találták a megfelelő receptet. Ennek következménye lett az MHV monopóliumvesztése, majd privatizációja.
Osztódással szaporodó monopólium
A kultúrpolitikai változásokat jelezte, hogy 1983-ban az addig homogén szerkezetű MHV, amely még mindig egyedülálló módon uralta a hazai lemezkiadást, sőt a külföldről származó lemezek forgalmazását is, több szerkesztőségre oszlott, mintegy specializálódva az egyes zenei stílusokra és a zenészek karrierjének stádiumaira. Figyelemre méltó azonban, hogy ezelőtt már legalább két évvel megfogalmazódott az MHV vezetőségében a szándék a reformokra. Bors Jenő MHV-igazgató 1981. október 23-án az MSZMP KB tudományos, közoktatási és kulturális osztályának – amely szerv messze fölötte állt és bármikor adhatott utasításokat neki – azt írta: „Mint eddig tettük, popzenei tevékenységünkben határozottan és minden bürokratikus akadályt félretéve, reformokat kell végrehajtanunk a decentralizálás, a demokratizálás, a közreműködők megnyerésének irányába. Reformjainknak azonban az általunk választott terepen kell végigfutni és nem azon, amit »kritikusaink« választanak.” Bors tehát kétséget nem hagyott afelől, hogy őket holmi „újságírócskák” nem befolyásolhatják abba az irányba, hogy kiadják a Beatricét – ekkor a csapat már két hónapja egyébként sem létezett –, a többi punkbandát vagy éppen azokat, akiket ők nem tartanak a szocialista erkölcshöz méltónak.

Fotó: Fortepan/Urbán Tamás
Miután tehát elnyerték a felettes pártállami szervek beleegyezését, megkezdődhetett az MHV belső reformja. Az újonnan alakult szerkesztőségek közül az egyikben a pályájuk elején lévő zenekarokat és új stílusokat felkaroló Start, valamint a már ismert együttesek és szólisták hangzóanyagait gondozó Favorit, a másikban a – Bors Jenő szavaival – kiemelkedő teljesítményt nyújtó Bravo és a hagyományos zenei kategóriákban gondolkodó Pepita márka alakult. Ezt Bors Jenő 1983. augusztus 2-án a cég új törökbálinti stúdiójának sajtóbejárásán jelentette be, ennek a lépésnek pedig nem más volt a célja, mint az, hogy az egymással valamelyest konkuráló márkák az addiginál színvonalasabb produkciókat hozzanak létre, s ezzel lehetőség szerint növeljék a profitot. Az egyes zenei kategóriák között azonban nem elhanyagolható átjárás volt megfigyelhető, mivel azt nehéz volt meghatározni, illetve nem lehetett annak objektív mércéje, hogy egy adott zenészt az MHV pusztán befutottnak tekintett-e, vagy ebben a minőségében már kiemelkedőnek nyilvánították az alkotását. Előbbi esetben a Favorit, utóbbi esetben a Bravo márkához sorolták. Ráadásul az MHV döntéshozói sokszor következetlenek voltak a márkajelzések meghatározásával, ennek egyik ékes példája a Slamó Band első és egyetlen nagylemeze, amin az Edda Művek korábbi szólógitárosa, Slamovits István és újonnan felállt együttese szerepelt. Az 1985. június 3-án a Bravo márkánál megjelentetett korong kifejezetten sematikus, ötlettelen számokat tartalmazott, és még az sem tudta eléggé feldobni a színvonalat, hogy Nagy Ferót is meghívták vendégként énekelni. A lemez kudarca döntő módon befolyásolta a Slamó Band pályáját, 1986-ban meg is szűntek.