– Bal- és jobboldali kultúráról beszélni leegyszerűsítés: a kultúra komplex. Körbevesz, mint a levegő, mindannyiunkat, bal- és jobboldali embereket egyaránt – fogalmazott a beszélgetés elején Kucsera Tamás, majd hozzáfűzte: a kultúrát széttöredezettnek, valóságunkat össze nem illeszthető világokként írják le a politikai balról érkezők, és a múlt század elejétől azt szajkózzák, hogy a művészet csak baloldali lehet.
– Aki a humanitással hadilábon áll, az a közösségi – és így a nemzeti – létezéssel sem tud sok mindent kezdeni, ezért
több, magát egyszerre baloldalinak és kultúrembernek valló személy számára a nemzet fogalma még értelmezési tartományban sincs.
Így a nemzeti kultúra sem lehet ott – fejtette ki a folytatásban az MMA főtitkára, aki rámutatott: mit kezdenek az ebben gondolkodók például az ezer szállal összekapcsolódó Sára Sándor és Kósa Ferenc alkotta életművekkel, az ellenpólusokon történő közéleti szerepvállalásaikkal, s azzal, hogy mindketten MMA-tagok voltak?
– Sára a makoveczi egyesület egyik alapítója, Kósát az első tagfelvétel során vette fel köztestületünk – jegyezte meg Kucsera Tamás, majd a szembenállás gyökereire tért át.
– A rendszerváltozás előtt egy széles értelmiségi kör pozicionálta magát azzal a világgal szemben, amely addig, negyven éven keresztül a művészetre és a tudományra is szinte egyedüli befolyást gyakorolt. Antikommunista alapállás fogta őket össze. Így fordulhatott elő, hogy a monorierdei kempingben közösen elmélkedett Csurka István és Konrád György – emlékeztetett a főtitkár, rámutatva: a pluralista parlamenti berendezkedés kialakulását követően aztán ez persze hamar megváltozott, ez így van rendjén. Ugyanakkor a hetvenes években pozíciókat szerzett egykori cenzorok befolyása nem tűnt el, sőt a kilencvenes évek után is tovább élt, ez viszont nem volt rendjén.

A kultúrharc kifejezéssel kapcsolatban Kucsera Tamás elmondta: már a szó eredetével is baja van. Ez a kifejezés az éppen egységesülő Németországban a katolikus egyház üldöztetéséről, intézményeinek szétveréséről szólt a porosz befolyás alatt álló állam részéről. Ezért utálja, ha valaki vele egy platformon van, mégis kultúrharcot emleget.