– Két évvel ezelőtt készült beszélgetésünkben úgy fogalmazott, hogy dús kulturális közeg jellemzi az Újvidéki Színházat. Lassan tíz éve igazgatja a teátrumot. Hogyan látja manapság a színház működésének szellemi sarokköveit?
– Újvidék városa változatlanul dinamikus és nyitott kulturális élettel bír, ahol megférnek egymás mellett a tradíciók, a hagyományos értékek és az újító törekvések gyümölcsei is egyaránt. Ami a színházat illeti, a korábbi interjúnkban általam említett optimista légkört felváltotta a szorongás és a nyugtalanság kultúrája. Művészi szemszögből vizsgálva mindez az előadások játszása során a színpadon is megjelenik, mert a gondolatok és az érzelmek ok-okozati összefüggéseken alapuló ábrázolási módjai helyett a rendkívül egysíkúnak tűnő indulat mint színészi mozgatóerő kapott szerepet. Nem gondolom, hogy az előadásokkal, a próbafolyamattal és a közösséggel való elköteleződés csupán a heves, indulattal teli attitűddel kifejezhető. Ehhez párosul az is, hogy az Újvidéki Színházat eddig meghatározó közösségi összetartozás élménye is háttérbe szorult, és egyre inkább az egyéni érdekérvényesítés törekvései kaptak szerepet a mindennapi életünkben.
– Nem lehetséges, hogy mindez a rendezők és a színművészek mindennapi életérzéseiből és a körülöttük formálódó világ hatásaiból fakadhat?
– Ez is lehet a háttérben, bár, ha már a rendezőkről beszélünk, az sem lényegtelen szempont, hogy ők egy-egy színpadi koncepció kapcsán szeretnének-e igazán árnyaltan fogalmazni a készülő előadásról. Sok vitám akadt különböző színházi alkotókkal az elmúlt időszakban abban a tekintetben, hogy a szerző, a téma és az előadás iránti elhivatottság önkifejezési módjaiban az indulatos attitűd csupán egyetlen lehetőség. Ettől sokkal szélesebb szellemi és érzelmi skálán is kifejthetik önmaguk látásmódját. Nem lehet mindig frontálisan ütközni.
– Miért jelent problémát az indulatból táplálkozó munkamódszer?
– Azért, mert ha minden esetben így történik, akkor uniformizálttá válnak az előadások. A színházművészet az emberi kapcsolatokat ábrázolja, és – konfliktusokkal terhelt világunk ellenére is – az emberek között számos más érzelem is megjelenik, mint a szembenállásból fakadó indulat. Másrészt, ami a színészek munkáját illeti, mindez megfosztja őket a szakmájuk lényegétől, tudniillik, hogy széles gondolati és érzelmi skálán megjelenítsenek egy karaktert vagy egy élethelyzetet. Ezáltal végtelenül statikussá válik a színpadi jelenlétük. Éppen ezért, amikor a kétezres évek elején elkezdtem az első igazgatói ciklusom, credómként tekintettem a fentebb említett bemerevedett, egyszínű játékstílus feloldására, árnyaltabbá, igényesebbé, elmélyültebbé tételére.