Kortárs és klasszikus festők rangos névsora között Czóbel Béla, Kmetty János, Mednyánszky László, Nádler István és Szurcsik József képe szerepel. A galéria hamarosan Kortárs Balaton címmel Prágába visz válogatást azokból a jelenkori balatoni képekből, amelyek évek alatt a nyári füredi aukción tűntek fel.
Hagyományosan nem az ünnepek előtti időszakra, hanem az újévre tűzi téli aukcióját a Pintér Galéria és Aukciósház, amely árverésén a kortárs és a klasszikus műveket vegyesen kínálja. Míg a nyári árverés jellemzően a nyaralók jelenlétére, és a társasági életre épít, az év eleji sokkal inkább a rendszeres gyűjtők figyelmét kelti fel, ha úgy tetszik, szakmaibb érdeklődőket vonz.
Ennek megfelelően nincs hívószó, vegyesen kerülnek az aukcióba a klasszikus, köztük művészettörténeti különlegességet jelentő alkotások és a rendszeresen kiállító kortárs festők munkái.
Látható mégis néhány, a téli sport és kikapcsolódás ihlette festmény, köztük Péterfy Ábel képe, a Befagyott Balaton, amely egy tó közepi nagytotál kép a roppant méretű tó türkizes színű jegéről, a távolban összefogódzó korcsolyázó alakokkal. Péterfy szereti élénk színeiben megragadni a Balaton látványát, a tó jege és a rianások is visszatérő témái, és a vizet rendszerint annak monumentalitásában ábrázolni, rajta a sportoló alakok pedig kicsiny pontokként ellepik a tavat, akár a seregélyek a végeláthatatlan égboltot.
Előkerült Bucskó Mihály egyik téli képe, szintén a téli kikapcsolódás inspirálta a Téli fürdőzők című nagy méretű képét.
Bucskó munkáiban visszatérő elem a fürdőzés, a művész gyakran a hazai gyógyvizek fürdőzőit festi meg, az alakok részletgazdag megjelenítésére, az emberi viszonyokra koncentrál ezekben a munkáiban.
Az olaj-vászon kép egy korábbi, Egerszalókon készült sorozatból való. Szintén korábbi munka Szurcsik József Pokoljárók című papírképe, ami inkább a széthulló emberi kapcsolatokra, a magunk köré épített falakra és az elidegenedésre reflektál. A bezárt, magányos arcok alkotta töredezett emberi viszonyoknak az aukción látható képe kétezres évek elején készült látlelet, de akár mai kordokumentum is lehet. A tér-idő viszonyainak megjelenítésén dolgozó Góra Orsolya 2022-es Szabadság hídja – Hallgatom az idő múlását, Szabadság híd 2022 című kép – a konkrét teret egészen más dimenzióba helyezi. Az aukciós művek klasszikusai között Kmetty János Pont Neuf című, pasztelltechnikával készült kis méretű papírképe szerepel, a festő múlt század eleji párizsi látogatásainak időszakából való. Berkes Antal, aki a századelőn Párizsban és Bécsben élt, elsősorban utcaképeket festett, a jelenlegi aukcióra kis méretű olaj-vászon képe, a Párizsi utca került. Mednyánszky László szintén kis papírképe, a Napsütötte lépcsők, az aukció egyik művészettörténeti jelentőségű alkotása, amelyet a festő Donáth Imrének festett, tisztelete jeléül.
Miért nevezik hibridnek az újévi árverést? A Covid-időszak nyomai ezek, hogy egyes aukciósházak ráálltak az online jelenlétre: az árverés zártkörű, melyen telefonos licitálással, vételi megbízás leadásával, valamint az Axioart felületén keresztül lehet részt venni valós időben.
A gazdasági válság nem csökkentette a műtárgyak vásárlása iránti kedvet, a galériavezető, Pintér Péter lapunknak arról beszélt, hogy a Covid-időszak a második, a tavalyi válsághelyzet pedig a valaha volt legjobb nyári eladási szezonja volt.
A nyári balatoni aukciók és a nyár színeinek autonóm ábrázolásában pedig mára kultuszt teremtett a Pintér Galéria a kortársak között is: sok fiatal festő kifejezetten a füredi aukcióra készített ebben a témában munkákat. A jelenkori balatoni reflexiók között Weiler Péter, Osgyányi Sára, Péterfy Ábel, Verebics Ágnes, Körmendi Klára, Bereczki Kata, Verebics Kati, Naomi Devil munkái mutatták meg új szemléletben a sajátos életérzést. Márciusban az Európa kulturális fővárosa 2023 jegyében pedig Prágába hívják meg Kortárs Balaton címmel az ezekből készült válogatást, sőt arra is van ígéret, hogy Pozsonyba, Berlinbe és több magyar intézetbe eljut a gyűjtemény.
Borítókép: Bucskó Mihály: Téli fürdőzők (Fotó: Pintér Galéria)