Joanna Urbanska, a Lengyel Intézet igazgatója köszöntőjében felhívta a figyelmet: a képek művészi értékük mellett misztériumkeresésre ösztönöznek. – Arra, hogy megtaláljuk a műveken a szentséget, amely a mai világban alig-alig észrevehető. Ám ha időt szánunk a gondolkodásra, akkor a mindennapi dolgokban is felfedezhetjük a csodákat – vélekedett az igazgató.
Keresztény kegytárgyak
A Testimonia corporis (A test tanúsága) címet viselő festményciklus darabjait a keresztény vallás kultusztárgyai, elsősorban a régi ereklyetartók és kegytárgyak, illetve a katolikus egyház szentjeinek relikviái ihlették.
– A ciklus több darabból áll. Az itt kiállított kisebb formátumú festmények nem tartoznak közéjük – árulta el Rafal Paczesniak, hozzáfűzve: a sorozat a testiségről szól, az ereklyék, az ereklyetartók jelentették számára a fő ihlető forrást.
„A műemlék ereklyetartók vagy az azokat kísérő fogadalmi tárgyak olyan módon mutatják be az emberi test fizikai valóságát, amely távol esik mindattól, amit érzékileg vonzónak tartunk.
Konkrétumok egy levágott kar, láb vagy átlőtt torzó formájában, melyben az értékes ereklye elhelyezésre kerül. A szobrászati formában ábrázolt testtöredékek az emberi maradványok látható jelenlétével együtt az életét Istennek szentelő személy létezéséről, szent életéről vagy vértanúságáról tanúskodnak, miközben a hívek sokasága számára pedig a tisztelet és az imádat tárgyát jelentik. A kiállításon bemutatott festmények fő ihletforrása számomra a szuggesztív, kézzelfogható testiség és a tisztán spirituális, transzcendens valóság szembeállítása” – írja a katalógusban Rafal Paczesniak.
Nem közvetlenül ábrázoltam a tárgyakat, a szenteket, a munkák értelmezések, interpretációk. Ennek megfelelően a kegytárgyakat vagy személyeket nem láthatjuk a maguk valójában a kompozíciókon
– magyarázta a művész, aki arra is felhívta a figyelmet: az egyik kép Szent Pál ereklyéjét mutatja be, egy másikon rövid szemlélődés után Pio atya vonásaira ismerhetünk.
A Szent Jobb
„Nagyon érdekeltek Szent István ereklyéi, azonban a Covid-járvány miatt nem tudtam Budapestre utazni” – zárta bemutatkozását a művész, akinek gondolataira Joanna Urbanska úgy reagált: bízik abban, hogy hamarosan a Szent Jobbal bővül a ciklus.
A Testimonia corporis című festménysorozat a 2021-ben elnyert lengyel kulturális, örökségvédelmi és sportért felelős miniszteri ösztöndíj támogatásával készült.