2023 nem a könyvkiadás éve. Amerikai booktuberek (könyvkiadással, írói szaktanácsadással, könyvkritikákkal foglalkozó youtuberek) már a pandémia óta figyelmeztetnek, hogy sokkal kevesebb irodalmi ügynök keres kezdő szerzőket, mivel a kiadók a bizonytalan gazdasági helyzet miatt ritkábban vállalnak be elsőkönyves írókat. Emellett világszerte évek óta csökkenő tendenciát mutat az olvasási kedv, amelyen ugyan a Covid javított valamelyest, de áttörést nem tudott elérni a streamingszolgáltatások és videójátékok tengerében.

A magyarországi adatok különösen szomorúak. 2020-ban a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülése, a Petőfi Irodalmi Múzeum és a Tárki közös felmérése azt mutatta ki, hogy a felnőttlakosság tizenhárom százaléka olvas legalább hetente, ami tizenkét százalékos csökkenés 2005 és huszonkét százalékos 1989 óta. Főként a nők olvasnak, a férfiak ötvenkilenc százaléka szinte soha nem vesz könyvet a kezébe. Az időhiány szerepel egyik okként, de sokkal jellemzőbb, hogy válaszolók negyvenöt százaléka nem szeret olvasni.
Sok hibát elkövetnek a kezdő szerzők
Az olvasási kezd szignifikáns romlása mellett ugyanakkor egyre többen adják a fejüket írásra. A közösségi médiában rendszeresen szerveződnek különféle írókörök, ahol a kezdő szerzők egymásnak küldik el jobb és kevésbé jó zsengéiket. Egyvalamiben mindannyian egyetértenek: a pályán rendkívül nehéz elindulni. Az ok, hogy számos kiadó egyáltalán nem fogad kéziratokat, és azok sem feltétlen reagálnak, amelyek fogadnak. Néhány szerkesztő megjegyzi, hogy rengeteg gyenge írás kerül hozzájuk, ezért nincs kapacitás mindenkinek visszajelezni. Gönczi Péter, az Álomgyár kiadóvezetője szerint olyan is előfordul, hogy egy kezdő szerző csak az ötletével, de legfeljebb regényének első tíz oldalával jelentkezik, kérve a kiadót, hogy ítélje meg, az jó-e. A sok ki nem dolgozott vagy nyelvileg gyenge regénykezdemény között pedig elveszhetnek a gyöngyszemek.
Ennek megelőzésére szolgált az elmúlt tizenkét évben az Aranymosás irodalmi pályázata.
– Azért érte csapásként a pályázat felfüggesztése a kezdő szerzők közösségét, mert ez volt az ország egyetlen rendszeres szórakoztatóirodalmi pályázata. Reméljük, hogy ahogy a 2008-as recesszió után talpra állt a gazdaság, most is kerül ismét olyan helyzetbe a kiadó, hogy folytathassa az Aranymosást, bár a projekt ugyanilyen formában biztosan nem fut tovább.
Kevesen tudják, de nemcsak a nyilvános pályázat tehetségkutatásával foglalkoztunk, de feldolgoztuk a kiadó íróiskolájának diákjai által írt műveket, a kiadóváltáson gondolkozó szerzők írásait, illetve az antológiaszerzők műveit is – magyarázza Varga Bea, a Könyvmolyképző korábbi, Aranymosásért felelős projektmenedzsere.