A Vajdasági Magyar Művelődési Intézet már korábban felismerte, hogy a népzenészek utánpótlása – a szervezett képzések hiánya miatt – veszélyben van Délvidéken – kezdte Polyák Dániel a vajdasági népzenészképzés elemzését, majd úgy folytatta: amíg a citerások és tamburások létszámát kielégítőnek találták, addig a vonószenészek és a furulyások utánpótlását nem látták biztosítottnak.
A Vajdaságban a táncegyüttesek mellett működik néhány vonószenekar, de a tagok kezdenek kiöregedni, s a helyükre nagyon nehéz találni képzett muzsikust, így űr keletkezik.
Mikor és hol indult a vajdasági népzenészképzés?
A rendszeres oktatás 2018-ban, a Vajdasági Magyar Művelődési Intézet székhelyén, Zentán indult, rá két évre már három településsel – Zentával, Csókával és Magyarkanizsával – kötöttek együttműködési szerződést. Mint mondta, a mag jó talajba hullott, 2020 végén tíz oktató százegy diáknak adhatta át tudását, ebben az évben már hét településen tizennégy vajdasági, tapasztalt népzenész oktató százhuszonhárom tanulóval foglalkozik. E szám állandónak tekinthető, mivel a lemorzsolódottak helyét hamar betöltik. Ennek oka, hogy nem indítanak évente minden szakcsoportot, így az átfedések miatt általában kiegészül a létszám.
Az alábbi hangszerekre szervezték meg Délvidéken a kurzusokat: furulya, citera, tamburafélék és vonósok, ezen belül a hegedű, a brácsa és a nagybőgő.
A cimbalomoktatást is elindítottuk, de a képzés – oktatói hiány miatt – sajnos szünetel. A személyre szabott képzés is jelen van, de a hangsúlyt a kamarazenére fektetjük, a közösségben a fejlődés lényegesen hatékonyabb
– mutatott rá Polyák Dániel.
Eredetileg négyéves képzést terveztek, s úgy tűnik, eredeti elképzelésünket teljesíteni tudják: a tanulók egy alapfokú zenei tudással fejezhetik be tanulmányaikat.
Az évente többször megrendezett Dúr-moll találkozók rendszeres résztvevői a hálózatban tanuló diákok, ahol az együttzenélés öröme nagyban segíti a zenészpalánták további fejlődését.
Az eredmények mára kézzelfoghatók. Nagyon sok településen összeálltak kisebb zenekarok az általános iskolás korosztályokban. Több helyen egyéni kezdeményezésekre van példa, máshol a tanároknak köszönhető a bandák elindítása.