Az elmúlt évtizedben az európai médiaipar mellett a magyar mozi- és filmpiac is komoly átalakuláson esett át a technológiai innovációk, az új globális szereplők és az online platformok megjelenése következtében. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kutatása szerint az európai lakosok 2022-ben legalább egyszer voltak moziban, és ez az állítás igaz a magyarokra is.
Csökken a magyar mozik száma, átalakulóban a magyar mozi- és filmpiac
A magyar mozik száma is csökkent az utóbbi években, több kisebb vidéki mozi bezárt, az ország legnagyobb multiplexlánca, a Cinema City pedig kénytelen volt árat emelni. A filmfogyasztók mozi helyett online nézik meg kedvenc alkotásaikat, ami még mindig nem feltétlenül jelenti azt, hogy elérkezett a mozi halála.
Buda Andrea, a Cinema City PR- és marketingigazgatója ugyanis pozitív példát is említett, amely a mozi mellett szól. Elmondása szerint a Top Gun és az Elvis olyan jól futottak a mozikban, hogy tovább hagyták őket műsoron, és eltolták a streaming megjelenésüket.
Az árak sem a régiek, ugyanis a 2023-as mozijegyek ára több mint húsz százalékot emelkedett. Mindezek ellenére azonban a körülbelül öteurós magyar átlagár kedvezőnek mondható európai viszonylatban.
Televíziós tehetségkutató, ami a képernyő elé ragasztja a nézőket
Az NMHH kutatása szerint ma Magyarországon egy átlagos szombat este nyolc és tíz óra között több mint négymillióan ülnek le a tévéképernyők elé, s közülük is közel hárommillióan drukkolnak a különböző zenei tehetségkutatók új felfedezettjeinek. Ezekkel a számokkal a magyar mozik nem tudnak versenyre kelni, ahogy azzal sem, hogy a nagy streaming szolgáltatók havi csomagdíjai vagy a legnagyobb, így tematikus filmcsatornákat is magukban foglaló tévé-előfizetések már elérhetők egy háromfős család egyszeri mozilátogatási kiadásából.
Buda Andra azonban pozitív, szerinte a magyar moziba járási kedv mindig magasabb volt a régió többi országához viszonyítva.
Mi pedig abban bízunk, hogy ez továbbra is fennáll
– fogalmazott.
Feljövőben az amerikai streaming szolgáltatók
A Világgazdaság szerint a streaming szolgáltatók nagyon belehúztak a magyar piacon, újrapozicionálta magát az HBO, megjelent itthon a Disney+ is, ráadásul a Netflix sorra ontotta magából a nagy sikerű sorozatokat. Vagyis jelentős mennyiségű vizuális tartalommal látták el a magyar nézőket, amiből logikusan következik, hogy kevesebb idő és pénz jut a hagyományos mozizásra.
A magyar háztartások több mint negyven százaléka rendelkezik okostévével és közel hasonló arányban (39 százalék) fizetnek elő a három legnépszerűbb streaming szolgáltatás valamelyikére (Netflix, HBO Max, Disney+). A 40–49 éves korosztály inkább az otthonmaradás mellett teszi le voksát, ugyanis 2023 szeptemberében több mint 1,26 millió látogatást mértek körükben a hét legkedveltebb online felületen, ám egymillió feletti látogatószámukkal nem sokkal maradnak el tőlük a 16–29 és a 30–39 évesek sem.
A Házi Mozi írta meg, hogy a JustWatch kutatása szerint hazákban a Netflix tartalmai a legnépszerűbbek a streaming szolgáltatók között. Szilárdan második az Amazon Prime Video, nyolc százalékkal lemaradva a Netflixtől. A harmadik helyezett HBO Max és Disney+ között elolvadt a korábbi egyszázalékos különbség. Újabb egy százalékot erősödve továbbra is az Apple TV+ tartalomkínálata az ötödik legnépszerűbb.
Borítókép: A streaming szolgáltatók előretörnek a magyar filmpiacon (Fotó: NurPhoto/Getty Images/Artur Widak)