Az Amerikai Producerek Céhe (PGA) és az Amerikai Rendezők Céhe (DGA) díjátadója után úgy tűnik, hogy nem a botrányos Emilia Pérez, vagy a nagyobb favoritnak tartott A brutalista a legnagyobb esélyese a közelgő Oscar-gálának, hanem a brooklyni erotikus táncosnőről szóló Anora. Egyrészt a díj fennállásának 37 éve alatt 28 alkalommal nyerte meg a legjobb filmért járó Oscar-díjat az, akit a producerek is a legjobbnak találtak. Íme a kivételek:
- 1992 – A Síró játék vesztett a Nincs bocsánat ellen
- 1995 – Az Apollo 13 vesztett A rettenthetetlen ellen
- 1998 – A Ryan közlegény megmentése vesztett a Szerelmes Shakespeare ellen
- 2001 – A Moulin Rouge! vesztett az Egy csodálatos elme ellen
- 2004 – Az Aviátor vesztett a Millió dolláros bébi ellen
- 2005 – A Brokeback Mountain – Túl a barátságon vesztett az Ütközések ellen
- 2015 – A nagy dobás vesztett a Spotlight ellen
- 2016 – A Kaliforniai álom vesztet a Moonlight ellen
- 2019 – A 1917 vesztett a Paraziták ellen
Másfelől a Rendezők Céhe még ennél is nagyobb eséllyel találja el a végső győztest a rendezői kategóriában, és az Anora itt is győzni tudott:
az elismerést nem a korábban favoritnak tartott A brutalista rendezője, Brady Corbet, hanem Sean Baker kapta meg.
Ezzel még tovább nőttek az Anora esélyei, mivel a DGA-díjat fennállásának 77 éve során mindössze nyolc rendező volt, aki ezt megnyerve aztán hoppon maradt az Oscar-gálán:
- 1968 – Anthony Harvey (Az oroszlán télen) helyett Carol Reed (Oliver) nyert aranyszobrot
- 1972 – Francis Ford Coppola (A keresztapa) helyett Bob Fosse (Kabaré)
- 1985 – Steven Spielberg (Bíborszín) helyett Sidney Pollack (Távol Afrikától)
- 1995 – Ron Howard (Apollo 13) helyett Mel Gibson (A rettenthetetlen)
- 2000 – Ang Lee (Tigris és sárkány) helyett Steven Soderbergh (Traffic)
- 2002 – Rob Marshall (Chicago) helyett Roman Polanski (A zongorista)
- 2012 – Ben Affleck (Az Argo-akció) helyett Ang Lee (Pi élete)
- 2019 – pedig Sam Mendes (1917) helyett Pong Dzsungo (Élősködők).
Magyarországról feltehetően A brutalista sikeréért izgulunk a legtöbben, egyrészt mert a film főszereplője egy fiktív, magyar-zsidó építész, és a filmben is sok magyar szót hallani, nem is beszélve a rengeteg ismerős helyszínről és a feltűnő magyar színészekről, ám mindezek eltörpülnek Jancsó Dávid vágó Oscar-jelölése mellett.
Apró érdekesség, hogy az Anorának is van magyar vonatkozása: a film vizuális trükkjein magyar animátorok is dolgoztak.
A PGA és a DGA értelemszerűen csak a filmek producereit és rendezőit díjazza, így a technikai kategóriák esélylatolgatásaiban semmilyen súllyal sem bír az Anora kettős diadala. Sean Baker azonban ebben a kategóriában is meglephet mindenkit, ugyanis nemcsak a legjobb filmért, forgatókönyvért és a rendezésért kapott Oscar-jelölést, hanem a vágásért is.