Orsós László Jakab, a Brooklyn Public Library művészeti igazgatója a tárlat megnyitóján úgy fogalmazott, hogy Sylvia Plachy folyton gondolkozik rajtunk és a világon. Képein keresztül hozzánk beszél, miközben semmi sincsen lezárva ezekben a munkákban. Nem azt mondja, amit tud, hanem azt, amit nem, nem bölcselkedik, hanem velünk együtt tanakodik azon, kik vagyunk.

Syliva Plachy fotográfus képei érezni tanítanak
Mint kifejtette, Plachy szelíd teremtés, nem az akarat produkálja a fotóit, hanem a kérdések az életről és rólunk. Hozzátette, hogy képei részei a saját életünknek.
Az emberség, a dísztelen és csendes gesztusok áradnak ezekből a fekete-fehér fotókból
– mutatott rá.
Kőrösi Orsolya, a Capa Központ alapító ügyvezetője arról beszélt, hogy Sylvia Plachy képeiből éppen tíz évvel ezelőtt már látható volt egy tárlat a Mai Manó Házban, azokat a fotókat azóta őrzi a Capa Központ, és Rómában, valamint Vilniusban is bemutatta.
A megnyitón a New Yorkban élő fotográfus is részt vett. Sylvia Plachy elmondta, hogy képeit ösztönösen készíti.
Amikor fotózom, valahogy érzem azt a pillanatot, amit meg kell örökítenem. Ezt nem tanultam, egyszerűen ez vagyok én. Már nem vagyok fiatal, de néha még manapság is készítek képeket, persze nehéz lenne cipelnem a kamerát és az egyéb eszközöket, ezért mobillal próbálkozom
– magyarázta.
A mostani kiállításra Sylvia Plachy és Csizek Gabriella kurátor válogatott az életmű egészéből.
Ezúttal elsősorban arra próbáltunk koncentrálni, ami végigkísérte az egész pályáját, vagyis a sajtómegjelenésekre. Számos kép kiemelve, a tárlatra készített változatban és az eredeti lapmegjelenés kontextusában is látható. Több New York-i képe van itt, ezeken névtelenek és hírességek egyaránt szerepelnek, utóbbiak közül például Tom Waits, Andy Warhol, Basquiat, Mike Tyson, vagy Sylvia fia, Adrien Brody. A róla készült fotóiból karácsonyi képeslapokat készített, amelyeket a barátainak küldött
– fogalmazott Csizek Gabriella.
Megjegyezte, hogy Sylvia Plachy világszerte készített fotókat, Magyarországon is, ahová időről időre visszajár.
Mint a kiállítás ismertetője kiemelte, Sylvia Plachy képeiből érzékenysége és humanizmusa, mélyen emberközpontú szemlélete tükröződik, érezni tanít, látja a jót, a szépség törékenységét, és ezt fel is tudja mutatni. Fotográfiái képesek megszólítani saját belső képeinket és utat nyitni a lélek legmélye felé.
Sylvia Plachy 1943-ban, Budapesten született, az 1956-os forradalom után szüleivel menekült nyugatra, és az ötvenes évek végén New York Queens negyedében telepedtek le. Egy fotós kurzus hatására ott ismerkedett meg André Kertésszel, akivel egészen annak haláláig barátságban maradt.
1974-től mintegy harminc éven keresztül a The Village Voice, a New York-i kulturális hetilap meghatározó fotográfus munkatársa volt. Itt állandó rovata volt, akárcsak a Metropolis formatervezési és építészeti magazinban, ahol az oldalpárra szerkesztett fotóanyagok hosszabb időszakokon keresztül megjelentek.
Fia, a kétszeres Oscar-díjas Adrien Brody édesanyja állandó modellje. A róla készült fotográfiái is szerves részei az életműnek.
Az életmű-kiállítást, amely a Budapest Photo Festival része, a közönség augusztus 31-ig tekintheti meg a Capa Központban.