– Végtelenül sajnálom, hogy éppen egy író, költő nyilatkozik ekképpen, hiszen alkotóként tudnia kell, hogy minden művet jelentősen befolyásol a kor, amelyben született vagy amelyről szól. Az arany ember társadalmi regény a XIX. századból, benne Jókai képet rajzol a korszak közgondolkodásáról. Amit most láttunk, az egyfajta irodalmi „szobordöntögetés”, ami megkísérel olyan felfedezéseket tenni, amilyeneket eddig még senki. Remélem, hogy csak ennyi történt.
Ám Tóth Krisztinának hasonló problémája van Szabó Magda Bárány Boldizsár című, alsó osztályosoknak ajánlott meseregényével, mint Az arany emberrel. Horváth Júlia Borbála szerint a nők ábrázolását sok esetben úgy kell értelmezni, mint más történelmi epizódot. Az évszázadok alatt férfi és nő lehetőségei eltértek egymástól. Aztán jött a feminizmus és az ébredés, ami leegyszerűsítve azt tűzte zászlajára, hogy társadalmi szinten elismerjék, a nő is ember.
– Szabó Magda például rengeteget tett azért, hogy a női életmód megjelenjen az irodalom által, de nem írhatott mást, csak azt, amit érzékelt. A nők története sem megváltoztatható, és nem is szabad megváltoztatni, ahogyan magát a történelmet sem – tette hozzá.
„A gyerekeink az iskolában olvasott művekből építik fel, milyenek is a nemi szerepek” kijelentésre reagálva Horváth Júlia Borbála elmondta: ennyi erővel kidobhatnánk a társadalomtudományok számos elméletrendszerét, a képző- és a filmművészet darabjait, amelyekben hátrányosabb helyzetben élő embereket ábrázolnak.
– Az efféle kirohanás nemcsak a tudományok, hanem a közönség, köztük a tanárok és a szülők kiskorúsítása, akik eszerint képtelenek szétválasztani a múltat a jelentől. Elfogadottak viszont a végtelenül erőszakos, agressziót gerjesztő játékfilmek vagy a tanárok vegzálását sugalló, „jó fej” sulifilmek. Azok ugyan mire tanítanak? – vetette fel jogosan a kérdést az író.
– Mikszáth Kálmán azt mondta, Jókai sokszor nem éppen valósághű történetszövése kritikájaként, hogy hibátlan ló, hibátlan asszony és hibátlan regény nincs – fogalmazott Horváth Júlia Borbála. – Ez azt jelenti, hogy Mikszáthtal is a szemétre? Egy nő – akár Tóth Krisztina vagy más – abban a korban leírhatta volna úgy, hogy hibátlan férfi nincs. Csak éppen a magyar és a világirodalomban sem volt annyi jelentős, képzett és bátor írónő, hogy tömegével születhettek volna feminin nézőpontú regények. Nos, ezt kell elmagyarázni a diákoknak.