Vajon mit tartogathat a jövő a fotográfia számára? Andréa Holzherr 2003 óta a párizsi Magnum Photos nemzetközi kiállítási igazgatója és kurátora, aki Martin Parr kiállítására érkezett Magyarországra a Budapest Fotófesztivál alkalmából. A szakember szerint messzire kerültünk Robert Capáéktól a digitális világnak köszönhetően, ám bármennyire megváltoztak is képfogyasztási szokásaink, az egyediség még mindig óriási értéket képvisel.
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
– Mi jut először az eszébe Martin Parr strandolós, színpompás képeiről, amelyek most a budapesti Műcsarnokban láthatók?
– Parr dokumentarista fotográfus, aki társadalmunkat fotózza, a középosztályt, amelyből ő is származik, tehát ő maga is a része és tárgya képeinek. Tükröt mutat nekünk a viselkedésünkről, a fogyasztói szokásainkról. Strand az egész világ (Life is a beach) című kiállítása a globális tömegturizmusról is szól. Nem mutogat ujjal, nem mondja meg, hogy mit és hogyan kéne csinálni, csupán megmutatja a valóságot úgy, ahogy van, ráadásul az ő nagyon egyéni, jellegzetes stílusában, amely vicces, színes, és valósággal belecsábítja a nézőt a képeibe.
– Nincs benne cinizmus. Van némi irónia a képeiben, tipikus brit humor, de sosem gúnyolja ki a tárgyát. A tárgya, az ember mit sem változott az évtizedek során.
– Miben változott a legendásnak számító Magnum Photos fotóügynökség az elmúlt hetvenöt év során, és mit jelent ma?
– A Magnumot azért alapította az ötletgazda Robert Capa, hogy megadja a fotográfusok számára a szabadságot, hogy azt csinálják, amit akarnak, egyúttal pedig biztosítsa a jogaikat. Ezen nem csupán anyagi jogokat értett, hanem az ahhoz való jogot is, hogy a fotográfusok képeit úgy használják fel, ahogy azt ők szeretnék: használják, de ne éljenek vissza velük. Ez a hitvallás nem változott, ám a fotózás módjai, technológiái és az emberek igen. A Magnum DNS-ében két kromoszóma van. Az egyik a fotóriporteri, amelyet Capa képviselt, illetve a művészibb vonal, amelyet talán leginkább Henri Cartier-Bresson. A két irány a kezdetektől jelen volt, és Martin Parrban az az érdekes, hogy ő egy személyben megtestesíti mindkettőt. Dokumentál, magazinokban jelennek meg a képei, dolgozott a The Guardiannek, és sok esemény krónikása volt, ám mindeközben művész is, akinek a munkáit múzeumokban állítják ki, és albumai jelennek meg. Ami változott, az talán az, amit a fiatal fotográfusok hoznak a Magnumba. A dinamika is változik, hiszen az ügynökség megalakulásakor évtizedekre voltunk még a digitális fényképezéstől, ma pedig a világ tekintélyes része a technológiáról szól.
– A digitális technológia fejlődésével a megjelenési lehetőségek is drámaian megváltoztak, és a képek mennyisége is sokszorozódott. A reklámoktól a közösségimédia-felületeken át a híroldalakig bombáznak minket képekkel: változott-e a befogadó szeme, ahogyan ezekre a képekre nézünk, vagy amit várunk tőlük?
– Manapság máshogy fogyasztjuk a fotográfiát. Capáék idejében fellapoztuk a magazinokat, aztán a nyolcvanas években a fényképek könyvekben, albumokban kötöttek ki, emellett múzeumokban, kiállításokon láthattuk őket. Az ezredforduló óta a fotográfia egyre inkább elmozdult a digitális formátumok felé, a legújabb megjelenési formája az NFT [nem felcserélhető token – T. N.]. A kép dematerializálta saját magát, ahogy evolúciója során az analógtól eljutott a digitálisig: annak idején minden héten vártuk, hogy kijöjjön a Life magazin, és felfedezhessük a világot, ma mindez egy kattintásba kerül csupán. Sokszor ráadásul a képfogyasztás nem párosul tájékozottsággal, mivel a képek gyakran kontextus nélkül jelennek meg, esetleg egyik kontextusból csúsznak át a másikba, manipuláltak, vagy megjelennek, és el is tűnnek néhány másodperc alatt. Sokkal összetettebb környezet ez, amelyben a mai fotográfusoknak helyt kell állniuk: gyorsabban változik. Egyúttal sokkal kritikusabb is ez a világ, ami ugyan lehet jó dolog, de teljességgel érzéketlen is.
– A kép értéke is megváltozott?
– Ez egyértelmű: minél több kép készül, annál kevesebb az értéke.
– Ha innen nézzük, akkor a Magnum Photost végül is az „elit klub” mivolta teszi különlegessé?
– Attól különleges, hogy mi nem kerüljük meg a szerkesztés gyötrelmét. A szelekció végére kevés kép marad, ám ezek olyanok, amelyek jelentenek is valamit a befogadó számára. Ez szerintem talán az egyik legfontosabb szempont, hiszen egy kép kontextus nélkül semmit sem jelent, semmit sem mond. Azaz jelenthet bármit és annak a szöges ellentétét is.
– 1947-ben a fotográfiát még kevés helyen ismerték el önálló művészeti ágként, mára pedig az egyik legnépszerűbbé vált, olyannyira, hogy egy-egy kiállítási anyagra a legnagyobb múzeumok éveket is várakoznak – ahogy a Műcsarnok is négy évet várt Martin Parr műveire. Mit tartogathat a jövő a fotográfia számára?
– Kissé paradox, ami jelenleg történik. Két évvel ezelőtt hallottuk először az NFT kifejezést, de ekkor még nem gondoltuk, hogy a részévé fogunk válni. A kezdetekkor nem volt több, mint egy technika, amely megengedte a számunkra, hogy nyomon követhessük a fájljainkat: nem gondoltuk, hogy befektetési formává növi ki magát. Nem tudom, mit hoz a jövő, a jelenség viszont nagyon érdekes. Minden egyes nap minden percében képek tömege születik meg, ezeknek jó szándékkal is a kilencven százaléka hasznavehetetlen és értéktelen, ám van egy mozgalom, amely azt akarja, hogy mindez egyedi és kivételes legyen, hiszen ezáltal válik értékessé. Az NFT-kkel ugyanez a helyzet: egy értéktelen fájlból hirtelen érték lesz. A művészeti piac a virtuális téren kívül is hasonlóan működik, hiszen ma a galériákban megvásárolható nyomatokon például ott az alkotó aláírása, vagy limitált szériaszámmal látják el őket. A piac tömöríteni próbálja a végtelenül sokszorosíthatót, ami maga a fotográfia is – hiszen egy kép annyiszor sokszorosítható, amennyiszer csak akarjuk, de ha bizonyos számban korlátozzuk, akkor ritkaságot hozunk létre. Minél kisebb persze ez a szám, annál jobb, és a ritkaság hirtelen értékké válik.
Pezsgő
A Magnum Photos a világ egyik leghíresebb fotóügynöksége, amelyet Robert Capa, a projekt szorgalmazója, William Vandivert, Maria Eisner, Henri Cartier-Bresson, David „Chim” Seymour és George Rodger alapított. Az ügynökség névválasztása állítólag azt tükrözte, hogy Capa szerette a pezsgőt, és ambiciózus volt a projekt nagyságát illetően – a másfél literes pezsgőspalackot hívják magnumnak. A Magnum volt az első ügynökség, amelyet független fotósok csoportja szövetkezet módjára alapított, és ahol minden tag egyenlő jogú részvényes.
Elhatározták, hogy a szerzői jogot a képek szerzői birtokolják, azaz egy képet többször is értékesíthetnek, ami által nagyobb szabadsághoz jutnak, és kikerülnek a magazinok nyomása alól – vagyis gyakorlatilag a Magnum alapítása a szerzői jog feltalálásával volt egyenértékű a fényképezés területén. A Magyarországon most először bemutatkozó Martin Parr (1952) brit fotográfus, a Magnum sztárja és egykori elnöke az európai kortárs dokumentarista fotográfia egyik legismertebb képviselője. Parr volt az, aki az úgynevezett komoly, művészi fotográfiába visszahozta a színeket: fényes nappal vakuval készült képein a mindennapi élettel foglalkozik a közhelyektől a fogyasztói kultúra abszurd megnyilvánulásaiig. A Strand az egész világ című, Műcsarnokban megtekinthető kiállítása négy évtizedes tengerparti megfigyeléseiből válogat a leghíresebb, The Last Resort (1986) című sorozattól kezdve, amelyet a Liverpool melletti New Brighton tengerpartján készített, egészen a nyugat-ausztráliai kikötővárosokat dokumentáló No Worries (2012) sorozatig.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.