– Hogyan jutott ilyen lehetőséghez?
– A férjem Finnországban kapott állást, a Lappeenranta Városi Zenekar zeneigazgatója, vezető karmestere lett. Én a szomszédban lévő templomban gyakoroltam, koncerteket is adtam, aztán felajánlották a kántori állást. Mindig az volt az álmom, hogy az olajfestés technikáját és a portréfestést orosz mesterektől tanulhassam. Mivel közel éltünk Szentpétervárhoz, jelentkeztem a Repin Akadémiára, amelynek volt egy kihelyezett tagozata Finnországban. Szerencsés vagyok, hogy a nagy professzorok átjöttek, és ugyanazt tanították nekünk, mint Péterváron.
– A Nagyváradi Nemzetközi Orgonafesztivál művészeti vezetője 2006 óta. Miért ott szerveztek koncerteket?
– Többször jártunk a rokonaimhoz Nagyváradra, ahol Tibor is többször fellépett. Finnország Pori nevű városában, ahol annak idején gyakoroltam, lecserélték az orgonát, és a régit megkaphatta a nagyváradi református templom. Így kezdődött.
– Akkoriban hol éltek?
– Két évig Budapesten, utána mentünk Finnországba öt évre, és onnan Ausztriába. Jelenleg Bécsben és Budapesten élünk. A járvány miatt tavaly februárban úgy döntöttünk, hogy hazajövünk, és a gyerekeink a Budapesti Osztrák Iskolában tanulnak tovább. A fiunk, Jancsi 17 éves, a Bécsi Fiúkórus tagja volt, öt éven keresztül járta a világot. A lányunk, Olívia April tízéves, ő szobrászkodni szeret.
– Melyik volt előbb, kiállítása vagy saját lemeze?
– Tízéves koromban állították ki először a képeimet Szentendrén. Bécsben 2014-ben nyílt önálló kiállításom. Az első lemezt Tiborral közösen készítettük 2007-ben. Az eredetileg orgonára és csellóra írt zeneműveket adtuk elő.
– Mikor kezdett el portrékat festeni?
– Tizenéves koromban a zebegényi táborban, amikor a büféslányt beállítottuk, és lefestettük. Portrét festeni nemcsak technikailag, minden szempontból a legnehezebb.
– Legismertebb festményei a zeneművészekről készült alkotásai. Számos képet készített a családtagjairól is. Megrendelésre is dolgozik?
– Igen, nemrég a Botaniq Turai Kastélyba kaptam felkérést két képre. A zenészportré-sorozatot 2014-ben kezdtem. Először közeli hozzátartozókat, barátokat, kollégákat festettem le. Mindig fotóról dolgozom, mert egy portré elkészítése több hétig tart. A Fischer Annie-emlékévben felkérésre készítettem három portrét a zongoraművésznőről, majd a Bernstein 100 emlékév kapcsán állítottam ki Palm Beachen, a Kravis Centerben. Oda öt képet készítettem a mesterről. Érdekes volt, hogyan jutottam a fotókhoz. A Bécsi Filharmonikusok Archívumába kaptam bejárást, ahonnan kihoztak nekem nagyon kicsi fekete-fehér képeket Bernsteinről. Nem profi fotók, akkor készültek, amikor Bécsben próbált és koncertezett. Technikailag nagy kihívás volt elkészíteni a festményeket. Az egyik képen a feleségével láthatjuk egy koncert után. A kiállításra eljött a lányuk, Nina Bernstein is, aki odament, és megsimogatta a festményt.
– Nem csak klasszikus zenészekről készít portrét. Megörökítette Lenny Kravitz amerikai énekes, színészt és Al Di Meola világhírű gitárost is. Miért őket választotta?
– Tetszenek a zenéik, és személyes kapcsolatom is van velük. Al Di Meolát a dobosán keresztül ismertem meg. A fotót is Meolától kaptam.