Lugas: A természetfilmes szakma miben változott az elmúlt évtizedekben?
Mosonyi Szabolcs: A természetfilmezés kezdetei óta, az ötvenes-hatvanas évektől nem változtak a témák. Az állatokat meg az állati viselkedésformát kutatjuk. Jobb technikával, látványosabban térünk mindig vissza. Először már az is nagy dolog volt, hogy az állatot sikerült teleobjektívvel lefilmezni, rögzítettük, mit csinál, és ma már infrakamerákkal azt is láttatni tudjuk, hogy éjszaka mivel foglalkozik. A technika fejlődésére tehát a természetfilm is rákapcsolódott. Ugyanakkor van igény új perspektívák bemutatására. A kamerának ma mozognia, repülnie, pörögnie kell. Szeretnék az állatot drónnal, éjszaka is látni, vagy ahogy megszületik. Mindenféle plánból és szögből. Amikor elkezdtük, akkor volt egy kis kamera egy állvánnyal, még papírra írtunk, az autó hátulja volt tele mindennel.
Kormos Ildikó: Annyi változás történt, hogy sokkal inkább a közönséghez szólnak a filmek. Tehát közvetlenebb lett a szűk körű közösséggel való kapcsolat. Ugyanakkor ezek a filmek mégis kevésbé jutnak el a közönséghez, mint amikor még hosszú évtizedekkel ezelőtt én kezdtem forgatni. A műhelyek megszűntek, így a filmeknek a közönséghez való jutása sérül. Szűkült a természetfilmes érdeklődés. Ha valaki szereti a természetet, és lehetősége van megnézni a filmeket, akkor van mit. Az első természetfilmes élményem a Nyitány című film volt, gimnazista koromban láttam. Technikai bravúr volt a zene és a kép összhangja, amely örökre belém ivódott. Az egyetemen kaptunk a már nem létező tudományos filmstúdióból megkereséseket, hogy kiderítsék, az egyetemi hallgatóknak mi a véleményük az ott készült filmekről, örömmel véleményeztük őket. Akkor a mozikban is rendre vetítettek rövid ismeretterjesztő filmeket, természetfilmeket, ez mára teljesen megszűnt. A reklámok átvették a hatalmat, pedig a televízióban erre sokkal inkább oda kellene figyelni. Mert a régi és a mai természetfilmesek között különbség van. Nem a színvonal a probléma, hanem hogy az állami központi támogatás sokkal kevesebb, mint amennyi évtizedekkel ezelőtt volt. Magukra vannak hagyva a filmesek. Pozitív viszont, hogy a Nemzeti Filmintézet össze akarja kapcsolni az oktatást és az ismeretterjesztő filmeket. Ez óriási dolog, mert a városi gyerekek sokkal inkább elidegenedtek a természettől, amelyhez a természetfilmek által közelebb kerülhetnek.
A klímaváltozás ráadásul olyan erőteljes mértékben érződik már, hogy e filmek olyan állatokat és növényeket örökíthetnek meg, amelyeket soha többé nem fogunk látni. Segítenek a tudatosabb környezetvédelemben is, így nagyon helyes, ha az oktatásban sokkal több gondot fordítanak arra, hogy reális ismereteket szerezzenek a diákok.
Kollarik Tamás: A természetfilm az egyik legfontosabb és ráadásul nagyon sikeres műfaja a magyar filmnek. Támogatása, segítése nemzeti ügy. Bemutatni, megőrizni természeti kincseinket, értékeinket ugyanúgy a hazaszeretet egyik megnyilvánulása, mint történelmi filmet készíteni. A Magyar Média Mecenatúra Programot közel tíz éven keresztül irányíthattam. Szimbolikusnak és a szakma, de a szélesebb közvélemény felé is üzenetként szántuk, hogy az ismeretterjesztő filmes pályázatunkat a Kossuth-díjas természetfilmesről, Kollányi Ágostonról, a magyar természetfilmezés egyik legfontosabb alakjáról neveztük el. Kollányi 1950-ben lett a Híradó és Dokumentumfilmgyár munkatársa, és már akkor népszerű tudományos filmeket készített, majd egyre inkább a természetfilmek felé fordult. 1956-ban a Bölcsők című filmje nyert Cannes-ban. Filmjeinek nagy részét a kiváló operatőr, Vancsa Lajos fényképezte, hatalmas, maradandó és példaértékű, tehát követendő életművet hagytak maguk után. Amikor 2010-ben elindítottuk a Mecenatúra programot, benne a Kollányi Ágoston-pályázatot, akkor az volt a célunk, hogy az ismeretterjesztő filmek mellett a klasszikus természetfilmeket is támogassuk. 2010 és 2019 között közel 1300 filmet támogatott a Mecenatúra program, mindösszesen 13 milliárd forint felhasználással, és ezek a filmek több mint hatszáz rangos nemzetközi díjat hoztak. Ebben a programban született Deák Kristóf Oscar-díjas Mindenki című filmje is, de támogattunk dokumentumfilmet, tévéfilmet, kisjátékfilmet és animációt is. A Kollányi-pályázat keretében tíz év alatt közel 1,8 milliárd forint értékben több mint 250 ismeretterjesztő film valósult meg, és ezek között 120 klasszikus természetfilm volt. Önmagukban csak a természetfilmek hatvan rangos nemzetközi díjat hoztak. Mosonyi Szabolcs és Bagladi Erika az egyik zászlóshajói voltak ennek a programnak. A Vad Szigetköz, a Vad Kunság, a Vad Balaton címekkel fémjelzett sorozat a fesztiválok mellett a mozikban is szép számokkal futott. Nagyon büszkék voltunk arra is, hogy Szabolcs részben ezeknek a filmeknek köszönhetően kapott Balázs Béla-díjat. A mozikban még ma is nagyon jól futnak a szépen elkészített természetfilmek, a televízióban meg egészen különlegesen jó számokkal mentek a magyar természetfilmek. Szabolcsékon túl Molnár Attila Dávid, Tóth Zsolt Marcell, Török Zoltán és még sokan mások említhetőek. A mi filmeseink összehasonlítva a nyugat-európai vagy angolszász kollégákkal sokkal kisebb anyagi lehetőségekből ugyanolyan kiváló minőségű filmeket hoznak létre. Ráadásul a mi tájainkat, a mi országunkat örökítik meg.
A Vad Szigetközt több mint negyven országban adták el és vetítették, számtalan nagy csatornán futott, tehát ha megnézzük, ez milyen láthatóságot adott Magyarországnak és a magyar természetfilmnek, akkor azt gondolom, hogy ez volt az egyik leghatékonyabb filmtámogatási pontja a Magyar Média Mecenatúra Programnak, és az egyik legjobb országimázs is.
Péterffy András: Kollányi Ágoston előtt még egy embert meg kell említeni, Homoki Nagy Istvánt, aki a természetfilmezés speciális formáját hozta létre: gyakorlatilag játékfilmeket készített, csak állatok voltak a szereplői. A korai ötvenes évek slágere volt ez a filmtípus, mert depolitizált világról szólt. Megjelent benne az egyszerűség, a természetközeliség, megnyugtatta az embereket. Én gyerekként ezzel kezdtem, az első filmem a Gyöngyvirágtól lombhullásig volt, amely ugyan nem kifejezetten természetfilm, de hordozott valamit abból az igényből. Később a műfaj inkább a szórakoztatás felé fordult, volt nevelő funkciója, de megkapta az ismeretterjesztő címkét, majd jöttek a didaktikus oktató-tanító filmek. A funkciók változtak. A televízió megjelenése miatt kiszorult a dokumentumfilm és a kisfilm a mozikból, de a BBC-sorozatokkal elkezdődött a nagyon jó minőségű, nemzetközileg fogyasztható, nagy sztárokkal készülő természetfilmezés. Az Attenborough-sítás a magyar természetfilmnek is jó volt: az új irány a szórakoztató ismeretterjesztés, az útifilm és a reklámfilm keveréke, jelentős mennyiségű ismerettel.
A kábeltelevíziók, a műholdas televíziók megjelenésével óriási igény támadt a hasonló filmekre. Ma tehát nehezen definiálható, hogy mi a természetfilm, és mi a tudományos film: hol ismeretterjesztőnek, hol oktatónak hívják őket világszerte. Ráadásul egyre jobban elcsúsznak az aktuálpolitika, a zöld politika irányába, ami nagy baj, mert elvész a természetfilm elsődleges funkciója, amelyet Tamás hazaszeretetnek nevezett. A természetfilm lelke a tárgyához való viszony megteremtése, tehát az, hogy szeretek sétálni a természetben, szeretem az életet magam körül. Nevelő, szemléletformáló attitűd. A természetfilm elsődleges funkciója a kötődés kiépítése, hogy az elidegenedett városias világ helyébe természetközeli attitűdöt építsen a fotelban ülő, nem kiránduló, nem túl művelt, de kíváncsi ember számára.
Lugas: Szabolcs, önt például mi motiválta kezdetben ezen a pályán? Mit szeretett volna átadni?
Mosonyi Szabolcs: Saját magamnak készítettem a felvételeket, és nem gondoltam arra, hogy nézőknek is szóljon. Érdekelt, hogy mi történik a természetben, hogy bújik ki a rovar a bábból. Fokozatosan alakult ki, hogy ezt meg lehetne mutatni a tévében, amikor már elég sok ismeretem összegyűlt.
Lugas: Pozitív visszajelzéseket tapasztalt?
Mosonyi Szabolcs: Eltelt négy-öt év, amíg eljutottam arra a szintre, hogy ezt másnak is meg lehetett mutatni. Nagyon erős volt bennem a motiváció, de fontos, hogy jó időben született meg a digitális technika. Előtte filmre kellett forgatni nagyon drágán. Volt a nyolc milliméteres kis Bolex kamera, amellyel három percet lehetett filmezni egy tekercsre. Ahogy berobbant a digitális technika, vettünk egy kis kézikamerát, és azzal útra lehetett kelni.
Kollarik Tamás: Szerencsére vannak középgenerációs alkotóink, akik méltó utódai lehetnek Kollányi Ágostonnak. Szabolcs, Erika mindenképpen közéjük tartozik, de a már említett Török Zoltán vagy a természetfilm.hu csapata is fantasztikus filmeket hoznak létre. A tehetség megmutatkozik, születnek olyan méltó és kiváló alkotások, amelyek továbbviszik a szép magyar természetfilmes hagyományt. Nemcsak Magyarországon, de Erdélyben is egyre több filmes kap lehetőséget természetfilm készítésére. Itthon Szabolcsék most forgatták a Vad Dráva című filmet a Nemzeti Filmintézet támogatásával, Szabó Attila a Szent Anna-tóról, Jakab Endre a Kis-Küküllő folyó térségéről készít filmet.