Jóna Dávid verseskötete őrzi a poétikai hagyományokat

Amikor online és print változatban is verstenger fogad bennünket, jóleső érzés egy tehetséges költő írásait olvasni.

Csontos Márta
2022. 09. 23. 10:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Napjainkban, amikor online és print változatban is verstenger fogad bennünket, jóleső érzés egy tehetséges költő írásait olvasni, hogy a különböző élethelyzetek megjelenítésével mi, az olvasók is élményeinek részeseivé válunk. A mondanivaló lényegéről maga a költő így nyilatkozik: „Így már ötven felett […] a verseknek kiemelten fontos szerepük lehet a jelenünkben […], hogy a fájó élethelyzetek feldolgozhatók legyenek, történetekké szelídüljenek, hogy a szépségkeresés élményével felülíródjanak.”

Jóna Dávid idei könyvheti újdonsága, a Dééévid, aranyapám! formavilágában is képes megőrizni a poétikai hagyományokat, s mindezt igazán egyéni hangvételben tárja elénk. 

Nem akar világnézeti vagy stílusbeli különbözőségeket kiemelni. Hagyomány és modernség ötvözetében sajátos értékteremtő munkát végez, és arra inspirál, hogy a diszharmóniát harmóniává alakítsuk az általunk lakott élettérben. Erre ösztönöz bennünket elszántan, tudja, hogy a szenzorok és algoritmusok a digitális világban látszatmegoldásokat kínálva próbálnak megnyugvást hozni az embernek, aki a végén puszta vonalkóddá változik. A Húsvéti szonettben Jézus alakját felidézve is racionális szubjektivitást tükröz: „Oly egyszerű és bonyolult mégis, / elvonja lényegét a sokféle tézis, / a lényeg pedig elvész a sokban.”

A szerző írásai megcáfolni látszanak Blaise Pascal­ azon kijelentését, mely szerint a képzelet az értelem ellensége, és csak tetszeleg az ember abban, hogy mennyi mindenre képes. 

A kötetbe gyűjtött írások felvetik azt a kérdést, hogy vajon a költészetben szükséges-e a közéleti állásfoglalás, az erkölcsi felelősség, van-e a költőnek küldetése, vagy kellő magasságból szemlélődve eltávolodhat az életszerűségtől. A költészet valójában, ahogy Lászlóffy Aladár fogalmazott, a valóság birtokbavételének egyik eszköze, ez a valóság pedig a korszellem viszonyulásait is jelenti a felvetődött kérdésekre. A Jóna-kommunikáció is ezt hangsúlyozza: „Ékezet vagyok / egy isteni szöveg hangsúlyát hordom.”

A verseket olvasva eszembe jut Kántás Balázs érdekes tanulmánya, a Poetica Humanistica Hungarica. A szerző azzal foglalkozik benne, hogy napjainkban a versek besorolhatók-e közéleti-képviseleti kategóriákba, s mennyire feladata a költőnek reflektálni a közéletre. 

A költői szövegek szubjektivitása ugyanis sokszor az elképzelt valóság megjelenítése. Jóna Dávid költői beszédmódja olyan lírai kommunikáció, amely abszolút humanista beállítottságot tükröz. Verseiben ösztönösen is érzi, hogy az alkotószubjektum nyelvi-költői felkészültségével költői önfelmutatást végez, így hívja fel a figyelmet az értékmentés fontosságára, a hamis értékek eltávolítására. Mindez csak végigélt szenvedések sorozatán keresztül valósítható meg: „A történelem megpihent nálam, / békét álmodott, mi mást? / Önmaga elpusztításában / álma szövetében nem talált értelmet, se moralitást.”

Jóna Dávid kötetének záró része az Ostromnapló, amely az elmúlt két esztendő retteneteiből táplálkozó abszurd helyzeteket mutatja be mint „sorszámozott sorscsapásokat” a „halál vércsekarmai között”.
(Jóna Dávid: Dééévid, aranyapám! Hungarovox Kiadó, Budapest, 2022, 230 oldal. Ára: 3490 forint)

Borítókép: Illusztráció (Forrás: Pexels)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.