Van-e kevésbé költői tárgy, mint egy közlekedési eszköz? Például a gépkocsi, amelyik a városszéli bevásárlóközpontok parkolóiban szinte megkülönböztethetetlen az ott álldogáló több száz hasonlótól. A villamos, amely vagy jön, vagy nem. Létezik-e köznapibb tárgy, mint egy leharcolt vasúti kocsi lehúzhatatlan ablakaival és kétes tisztaságú padjaival?
Mégis, ezek az eszközök önmagukon messze túlmutató jelentőséget nyernek, amikor valakinek elhozzák a szabadságot, azt a lehetőséget, hogy ott legyen valahol, ahol nagyon szeretne. A járművek nagyon is alkalmasak arra, hogy érzelmeket keltsenek, rajongókat toborozzanak, és műalkotásokat ihlessenek. Híres vonatok, legendás járatok: filmek, könyvek, festmények címszereplői, és ha nem is valódi főszereplői, mindenképpen helyszínei. Az Orient expresszt sok neves utasán kívül egy közismert krimiíró és egy méretes bajusz tette feledhetetlenné. A Sinkanszen nagy sebességű japán vasút azzal vált legendává, hogy üzemeltetői, személyzete másodperces pontosságra, vagyis valamiféle felfoghatatlan tökéletességre törekszenek – nem csoda, hogy népszerű társasjátékot készítettek ezen a néven. A francia Kék Vonatról könyvet írtak, balettet komponáltak, festményeket ihletett. És mindez miért? Mert a Le Train Bleu, azaz a Calais–Nizza–Menton járat volt az, amely a párizsiaknak a Cote d’Azurt hozta el.
Mint Egyiptomban
Pedig eredetileg nem is a franciák vágyakoztak olyan nagyon a Földközi-tenger partjára. Az első utasok vagyonos britek voltak, akik így menekültek el a kellemetlen, lucskos londoni tél elől. Az úttörő Lord Henry Brougham nyugdíjas angol államférfi volt, aki 1834 telén fedezte fel a környéket. A tengerparton időzve úgy találta, hogy az időjárás Cannes-ban olyan enyhe, mint Kairóban, és heteken belül megkezdte a nagyszerű Regency-kastély építését. Példáját sokan követték, és a századfordulón már jóval több mint százezer divatos látogatója volt Nizzának a szezonban, amely januárban kezdődött, és május 1-jén ért véget.
Alexandre Dumas 1851-ben egyenesen azt írta, hogy Nizza alapvetően angol város, ahol azért olykor egy-egy franciával is találkozni. Az angolok mellett hamarosan az európai arisztokrácia, többek között az orosz cárnak és honfitársainak kedvelt tartózkodási helyévé vált.
A téli szezon felvirágoztatta a Cote d’Azur településeit. Saint-Tropez, Cannes, Antibes, Nizza, Monaco, Monte-Carlo, Menton a mai jómódúak számára ötcsillagos nyaralóhelyek, azonban a Kék Vonat beindulása előtt főként halászattal és mezőgazdasággal foglalkozó, csendes városkák voltak – nem számítva Monte-Carlót, amelyet 1866-ban alapítottak. Az előkelő vendégkör kiszolgálására aztán megépültek a kaszinók, luxusszállodák, éttermek, teázók, ékszerboltok és divatházak. Májustól év végéig azonban jórészt üresen álltak ezek az intézmények, és az első világháború véget is vetett az arisztokraták téli szezonjának.