– Színházon belül sok mindennel foglalkozott már. Megalapította a Forrás Színpadot, rendezett, díszletet tervezett, színészkedett…
– Színész csak kis ideig voltam. 1995-ben egy baleset miatt abba kellett hagynom. Azt követően került előtérbe az addig is gyakorolt színházi rendezés.
– Első diplomáját a Győri Hittudományi Főiskolán vette át. Miért oda jelentkezett?
– Azért, mert világnézeti, filozófiai kérdésekben tájékozatlannak éreztem magam. Döntésemet az általam példaképnek tekintett egyházi személyek is befolyásolták.
– Pap akart lenni?
– Gyermekkoromban igen. Templomba járó család voltunk, római katolikusok vagyunk. Öreganyám legnagyobb örömére kívülről tudtam a misét, és gyakoroltam is otthon. Áldoztattam a családot, mindennap miséztem. Az akkori időkben a hittannal kapcsolatos tanulmányokat az Egyházügyi Hivatal felügyelte. Megszabták, hogy az a megátalkodott kölök, aki hittanra jár a templomba, hány órában részesülhet. Ministráltunk és pásztorjátékokat készítettünk. Hatodikos koromban hegedültem a templomban, amiért meg is kaptam a méltó büntetésemet az iskolában. Az igazgató megmondta édesanyámnak, az a probléma, hogy a templomban lépek fel, és nem az úttörőraj munkájából veszem ki a részemet. Ilyen alakok nem mehetnek táborba. Az összes nyári táborból kitiltottak.
– Azt a tudást, amelyet a főiskolán szerzett, később tudta hasznosítani?
Pataki András otthoni misékről és a föladott munkákról
Csaknem száz darabot rendezett. Versmondó versenyek zsűritagja, a Színház- és Filmművészeti Egyetem oktatója, a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház művészeti tanácsadója. Tíz évig vezette a Soproni Petőfi Színházat. Nemrég vette át a Kulturális és Innovációs Minisztérium helyettes államtitkári kinevezését. Pataki Andrással beszélgettünk.

– Minden méteren. Hosszú Lajos professzor volt a filozófiatanárom, akit később ügynökvádak értek. E kérdésben nem tudom, hol az igazság, de azt igen, hogy az órái pazarok voltak. Hogy a Bibliával értő módon tudjunk bánni, azt Tájmel Antal atyának köszönhetjük. Talán az ő órái voltak a legfontosabbak, hiszen annak a kultúrának, amelyben élünk, mégiscsak ez a könyv az alapja.
– Jó ideje rendezett már, miután felvételizett színházrendező szakra. Miért a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetemet választotta?
– Ennek több oka van. Családom üldöztetése miatt a középiskolában semmi olyat nem tehettem, ami feltűnést kelt, nehogy baj legyen. Édesapám gyerekként évekig bujdosott a családjával a megtorlás elől. Apai öregapám „ordítóan” koncepciós per részese volt. A tanú című film idevonatkozó jelenete nem a vicc kategóriába tartozik, maga a valóság, családunkban is megtörtént. Középiskolásként kényszerből indultam el egy versmondó versenyen, ugyanis a társaim a tudtom nélkül – éberségemet kijátszva – beneveztek. Az akkori Veszprém megyei tehetséggondozással, előadó-művészettel foglalkozó szakembergárda felfigyelt rám, s onnantól kezdve versmondó és színjátszó táborokba jártam. Hamar elkezdtem tanítani, már középiskolás koromban tartottam kurzusokat. Pápán a nyolcvanas évek végén teljesen önszerveződő módon, helyi fiatalok megkeresésére megrendeztem a Diktátor című mozgásdrámát. A történet szerint a forradalmárok megdöntik a diktátort, de mivel óriási a kísértés, a forradalmárból is diktátor lesz. Ezzel a mögöttünk lévő évtizedekre utaltunk. Nem mondanám különösen jó előadásnak, de az időzítése betalált.
A tapsrendnél negyedórás tüntetések alakultak ki. Hat előadást játszottunk Pápán a színházban telt házzal. Hályogkovács módján műveltük, amit műveltünk, de a nézők azt látták, hogy húsz fiatal egy szó nélkül eljátssza azt a történetet, amely abban a pillanatban az egész országról szól.
– Ekkor tetszett meg a rendezés?
– Igen. Nagyon inspirált. Óriási erő és lehetőség van abban, hogy az ember színpadra állít műveket. Komoly fórum lenne, ha nem mennénk el teljesen a szórakoztatóipar irányába.
– De szórakoztatni is kell, nem?
– Nem mondom, hogy nem. Eddig 97 darabot rendeztem, több műfajban. Nem tudom, hogy az elkövetkezendő időkben hogyan jutok rendezéshez, de szeretném folytatni. Sok-sok darab színrevitele után érlelődött meg bennem a gondolat, hogy tovább tanuljak. Családi hátterem miatt a Színház- és Filmművészeti Főiskola környékére se engedtek volna. 1991-ben találkoztam Dan Micu rendezővel, román barátommal, aki művészeti szempontból meghatározó az életemben. Ő és érdekes módon Rátonyi Róbert tereltek afelé, hogy a színházrendezést hivatásszerűen űzzem. A román színház iránti tiszteletem is benne volt a döntésemben, hogy az ottani magyar művészeti képzésben szerezzem meg az idevaló diplomát.
– Hogyan alakult a „kényszerítve” indult versmondópályája?
– Táborokban kurzusokat tartok, és a Magyar Versmondók Egyesületének szakmai alelnöke vagyok. Büszkék vagyunk arra, hogy számos művész – azóta sokszorosan díjazott előadók – indult a versmondóműhelyeinkből.
További Lugas híreink
– Sopronban tíz év alatt harminc előadásnak tervezte meg a díszletét, és ha úgy alakult a helyzet, jelmezeket is tervezett. Hogyan vált producerré?
– Talán furcsán hangzik, de mindig is az voltam, hiszen már középiskolás korunkban a Diktátort is úgy kellett összehozni, hogy a reklámtól kezdve mindennel mi foglalkoztunk. A Forrás Színpaddal, későbbi nevén Forrás Színházzal évtizedekig állami támogatás nélkül működtünk. Tévéjátékokban, filmekben is dolgoztam producerként. Fontos témákat dolgoztunk fel, például a hortobágyi kényszermunkatábor történetét, ami történelmi adósság volt. A legutóbbi színházi produceri munkám a Szent Erzsébetről szóló darab, Az Ég tartja a Földet című játék Cseke Péter rendezésében. Szép előadás lett.
– Milyen munkákat adott fel a helyettes államtitkári posztért?
– Sok mindent. Sopronban véget ért egy tízéves időszak. Két ciklust töltöttem ott, az elsőt a színház élén, a másodikat a Pro Kultúra Sopron Nonprofit Kft. ügyvezetőjeként is. Hoppál Péter államtitkár úr megkeresésére vállaltam el a feladatot, a négy évre tervezett szolgálatot. Az előadó- és alkotóművészeti, a közösségi művelődési terület, illetve a kultúra finanszírozása tartozik hozzám.
– Úgy érzi, küldetése van?
– Nem így ébredek minden reggel. Úgy gondolom, a Jóisten rám bízott valamit, amellyel meg kell próbálnom jó kamattal elszámolni.
Névjegy
Pataki András Jászai Mari-díjas rendező, színigazgató, kulturális menedzser 1971-ben született Sümegen. 1996-ban diplomázott a Győri Hittudományi Főiskolán. Négy évvel később a Pécsi Tudományegyetemen okleveles felnőttképzési és kulturális menedzserként végzett. Színházrendezői diplomáját a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetemen vette át. 2012–2022 között a Soproni Petőfi Színház igazgató-főrendezője volt.
Borítókép fotó: Teknős Miklós
A téma legfrissebb hírei
Tovább az összes cikkhez
Cserreg az ostor: betyárforgatagban jártunk a kocséri csárdánál, amelyet Petőfi is megverselt
A betyárok szerepe a köztudatban negatív volt, de a népdalok igazságtevőként emlegetik őket.

Ember a munkapadnál: a profit nem szolgálhat csak önös érdeket
A fenntartható fejlődés vagy a környezetvédelem melletti elköteleződés a teremtett világ tiszteletéből fakad.

Puttóból madárijesztő – így ment végig rajtunk a huszadik század
A kizökkent idő jelképe az a puttó Kollowitz gróf egykori parkjából, amelyet pedig öröknek gondoltunk volna. Recenziónk.

A bukott miniszter külföldön rágalmaz
A népszövetségi bizottságban Chamberlain brit külügyminiszter közreműködésével elutasítják a kisantant azon vádját, hogy hazánk rejtett tartalékokból túl sokat költ hadseregére.
Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!
- Iratkozzon fel hírlevelünkre
- Csatlakozzon hozzánk Facebookon és Twitteren
- Kövesse csatornáinkat Instagrammon, Videán, YouTube-on és RSS-en

Bajba került a hévízi Tófürdő

Magyar Péter megjelent a Lázárinfón és tapsot kapott + videó

Gyászolnak a sorozatrajongók: elhunyt a népszerű tévés doktor

Rendkívüli: Irán kilőtte az első rakétákat Izraelre – megindult a válaszcsapás, most dől el minden

„Évek óta hiába kérem” – Dibusz kitálalt Gulácsiról

Folytatódott péntek este Irán és Izrael háborúja

Toni Kroos: a Barcelona edzőjét a Real Madridnál csak kiröhögnék

Ez az ital csodát tesz, ha magas a koleszterinszinted vagy a vérnyomásod

Szörnyűség történt a Kossuth téren Puzsérék tüntetésén

Meghalt Varjú Imre

Új bizonyíték került elő Till Tamás meggyilkolásának ügyében

Érik egy hatalmas pofon Magyar Péternek, nem fogja megúszni
Címoldalról ajánljuk
Tovább az összes cikkhez
Cserreg az ostor: betyárforgatagban jártunk a kocséri csárdánál, amelyet Petőfi is megverselt
A betyárok szerepe a köztudatban negatív volt, de a népdalok igazságtevőként emlegetik őket.

Ember a munkapadnál: a profit nem szolgálhat csak önös érdeket
A fenntartható fejlődés vagy a környezetvédelem melletti elköteleződés a teremtett világ tiszteletéből fakad.

Puttóból madárijesztő – így ment végig rajtunk a huszadik század
A kizökkent idő jelképe az a puttó Kollowitz gróf egykori parkjából, amelyet pedig öröknek gondoltunk volna. Recenziónk.

A bukott miniszter külföldön rágalmaz
A népszövetségi bizottságban Chamberlain brit külügyminiszter közreműködésével elutasítják a kisantant azon vádját, hogy hazánk rejtett tartalékokból túl sokat költ hadseregére.