A Magyar Művészeti Akadémia (MMA) évente kiválaszt száz-száz, ötven évnél fiatalabb művészt és művészetelméleti szakembert, majd három éven keresztül havi ösztöndíjjal járul hozzá a pályázataikban megjelölt művészeti vagy művészetelméleti célkitűzés megvalósulásához. Az eredményekről aktuális képet nyújt az Essentia Artis, amelynek szembeszökő jellemzője a műfaji gazdagság. Az összkép mégsem széttartó: bár a kiállításra érkeztek tárgyak a festészet, a szobrászat, a grafika, a dizájn, a formatervezés, a fotó és a néprajz területéről, mégis úgy tűnik, hogy több hasonló kérdés, fájóan aktuális probléma foglalkoztatja a kortárs magyar alkotókat. Az elméleti és irodalmi kötetek a tárlat olvasósarkában kézbe is vehetők.

A művészet esszenciája
A tudatos és elmélyült munka elvezet az alapkérdésekig: mit szeretne megmutatni az alkotó, és hogyan? Milyen hagyományokhoz kapcsolódik a mű anyagában és gondolatiságában? Hogyan reflektál a művész a kulturális örökségére, legyen szó szobrászati praxisról, festői tradícióról, fotótörténeti kutatásról vagy néprajzi-iparművészeti alkotásról? Az Essentia Artis a szent és a profán, a lélekkel átitatott és a kézzelfogható anyagi valóság találkozása a közös térben. A tárlat kurátorai: Doboviczki Attila T., iski Kocsis Tibor és Simon Zsolt József.
Kapcsolódási pontokat kerestünk, arra voltunk kíváncsiak, milyen lehetőség adódik a véleménycserére az alkotásokon keresztül. A szereplők különben az ösztöndíjprogram részeként már találkozhattak jó néhányszor, tudnak tehát egymásról, és úgy tűnik, az alkotásaik is párbeszédbe tudnak lépni egymással, ráadásul együttes erővel képesek megszólítani a közönséget. Mindeközben nagyon különböző szereplőkről van szó – hangsúlyozza Simon Zsolt József társkurátor, aki maga is iparművész –, ám az MMA egyik legfontosabb szándéka: különbözőségeink ellenére is életben tartani a párbeszédet a képzőművészek, az iparművészek és a népművészek között.

Nagyvonalú térhasználat
A műélvezetet szolgálja a Pesti Vigadóban a levegős kiállítási tér, amelyben a közönség megfelelő távolságot alakíthat ki, körüljárhatja az alkotást, vagy épp lecövekelhet egy ponton, attól függően, mi segíti inkább a befogadás és a megértés élményét. A nagyvonalú térhasználat hatásfokát helyenként tovább erősíti a tárgyakat borító védőüveg, amely távolságot teremt, s ezzel rálátást, tágabb perspektívát is ad. A nagyobbik terem ráadásul megfelelő helyszínt biztosít az Essentia Artis összművészeti seregszemle programjainak. Doboviczki Attila T. társkurátor megerősíti, hogy a térben megjelenő alkotások nem csupán az elmúlt években végzett munka eredményéről adnak számot, hanem magát az ösztöndíjprogramot is fémjelzik.