Érdemes összevetni a pápák szavait. Az első idézet: „Nemcsak az egyházellenes programokkal, ideológiákkal, rendszerekkel kell felvennünk a harcot, hanem az emberi esendőséggel is, a sokféle formában megjelenő gyengeséggel.” A második: „A genderideológia ma az egyik legveszélyesebb ideológiai gyarmatosítás… Rendkívül veszélyes, mert megsemmisíti a különbségeket és az emberiséget, az emberiség gazdagságát, a személyiségtípust.” Az elsőt – azóta már Szent – II. János Pál fogalmazta meg a sziléziai Czestochowában, ahová harmadik lengyelországi zarándoklatán látogatott katolikus egyházfőként 1987-ben. (A kommunista hatalom pedig volt olyan „kedves”, hogy a lengyel katolicizmus egyik fellegvárát pár évvel korábban gyorsforgalmi úttal vágja el a közeli Jasna Góra-i pálos zarándokhelytől.) A második idézet Ferenc pápa egy argentin lapnak másfél hónapja adott nyilatkozata.
II. János Pál – és a lengyel katolikus egyház – oroszlánszerepet játszott a kommunista ideológia feltartóztatásában, a szovjet iga alá szorult Kelet-Közép-Európa erkölcsi tartásában. De szülőhazáján kívül egyetlen más kommunista országba sem látogatott el az 1990-es rendszerváltások előtt, noha 1978-ban lett Róma püspöke, összesen 104 külföldi útjával pedig az összes korábbi egyházfőt lekörözte, kiérdemelve a „zarándok pápa” nevet. Amikor újonnan megválasztott pápaként 1979 júniusában lengyel földre utazott, néhai újságíró pályatársunk, az akkor Varsóban élő – és katolikus – Szalai Attila így írt a naplójába: „Hát itt van! Eljöhetett! A világ nyolcadik csodája! […] Az első pápa, aki kommunista államból származik, az első lengyel pápa, az első pápa, akinek megadatott, hogy a kommunisták látványosan engedjenek neki. Képzelem, mi folyhatott a háttérben! Hány és hány levél, rejtjelezett, szigorúan bizalmas távirat, lekódolt forróvonalas beszélgetés zajlott Moszkvával, a Neander-völgyi homlokereszén szemöldök helyett partvisokat hordó Brezsnyevvel! S lám, végül nem mertek nemet mondani…”