Hollywood sztrájkol: lecserélhetők-e a forgatókönyvírók mesterséges intelligenciára?

Optimista becslések szerint a hollywoodi forgatókönyvírók sztrájkja még ebben a hónapban véget érhet – főként, ha a színészek céhe is hajlandó csatlakozni, ha nem sikerül megegyezni a tévés és mozis filmgyártók képviseletével. A mesterséges intelligencia és a streaming miatt megváltozott gyártási szokások sokkal nagyobb problémát jelentenek, mint a 2007–2008-as sztrájk idején, amikor csak pénzről volt szó.

2023. 06. 16. 5:50
null
US-ENTERTAINMENT-OSCARS-PREPARATION Fotó: FREDERIC J. BROWN
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hollywood teljesen leállhat – szólt számos címlap figyelmeztetése, amikor a színészek céhe (Screen Actors Guild – SAG-AFTRA) megszavazta a sztrájkengedélyt, még azelőtt, hogy a szakszervezet elkezdett volna tárgyalni a nagy stúdiókat és producereket tömörítő Alliance of Motion Picture and Television Producersszel (AMPTP). A SAG szerződése június 30-án jár le az AMPTP-vel, egy hónappal később, mint a forgatókönyvíróké (Writers Guild of America – WGA), akik május óta sztrájkolnak. A rendezők céhe (Directors Guild of America – DGA) június negyedikén megállapodott az AMPTP-vel, hogy 29 ezer tagjuk (köztük rendezők, segédrendezők, produkciós és helyszínmenedzserek) 12,5 százalékos fizetésemelést kapnak a következő három éveben, és a műsorok nemzetközi újravetítése után kapott jutalékuk egy és háromnegyedszerese lesz a korábbinak.

Writers Guild Of American Holds Rally Outside NBCUniversal In New York
A WGA sztrájkfelvonulása New Yorkban. A forgatókönyvírók sztrájkja Amerika-szerte megmozdulásokkal jár. Fotó: Getty Images via AFP

A megállapodást mind az SAG, mind a WGA kritizálta, és közölték, nem hagyják, hogy az befolyásolja saját céljaikat, ugyanis a pénznél sokkal többről van szó, így munkakörnyezeti problémákról és megélhetési veszélyeztetésről. Június 14-én, a szolidaritás világnapján Argentínától Új-Zélandig tartottak szimpátiamegmozdulásokat a helyi írói szakszervezetek, biztosítva a WGA-t, hogy helyes kitartani a rendezői megállapodás ellenére is. Az SAG legnagyobb gondja, hogy az infláció tovább nehezíti a streaming miatt amúgy is csökkenő jutalékokat. A streaming korszak előtt a DVD-, illetve még korábban a videóeladásokból ugyanis további bevétel illette a színészeket, ami a streaminggel elveszett. További probléma, hogy a generatív mesterséges intelligencia teljes létbizonytalansággal veszélyeztet, hiszen bármi, bárki létrehozható virtuálisan. A mesterséges intelligencia az évek során egyre több helyen került elő a filmkészítésben, gyakori például a színészek visszafiatalítása, bizonyos szavak eltávolítása az utómunka során, vagy olyan személyiségek hangjának poszthumusz előállítása, mint Andy Warhol vagy Anthony Bourdain.

 

A streaming negatív hatásai

A streamingipar első körben úgy tűnt, hogy több munkaerőt alkalmaz, hiszen rengeteg film és sorozat készül. Azonban a mennyiségi harcban elveszett a minőség. A streamingóriások az olcsó, egy kaptafára készült műsorokat preferálják, amelyeket minimális készítési költséggel lehet piacra dobni, hiszen a darálós évadmegtekintések (egyszerre nézik meg az egész évadot) nyomán egy aktuális sorozat élethossza sokkal rövidebb, mint a hagyományos októbertől májusig tartó tévés szezon. Az évadok között ráadásul hosszabb a várakozási idő (nem ritka az egy vagy két év sem), így nem csak a nyári hónapokban kell a forgatókönyvíróknak fizetéselmaradástól tartani. Összességében egy streamingprojekt a klasszikus tévés forgatókönyvírás 46 százalékát fizeti átlagosan.

Szintén a streamingnek köszönhető a forgatókönyvírók úgynevezett ministábja. Ilyenkor a lehető legkisebb számú írót „egylépéses” szerződés köti a projekthez, amelyért cserébe annak első változatát írják meg. A szerződés jelezheti, hogy a stúdió esetleg tovább is alkalmazza az írót, de ez ritkán történik meg. Sokkal valószínűbb, hogy szakszervezeti képviselettel nem rendelkező, leginkább kezdő és külföldi forgatókönyvírót fogad fel a producer, hogy a további változtatásokat, illetve a forgatás alatt felmerülő plusz szövegrészleteket megírja. A forgatókönyv minősége így legtöbbször kritikán aluli, mivel egyrészt a profi forgatókönyvírók is tudják, hogy az első verzió sokkörös átírásra szorul a történetvezetési és karakterábrázolási hibák miatt, másrészt a kezdők ritkán használnak kiemelkedő nyelvezetet. Ezért fordult elő számos esetben az elmúlt években, hogy még a sikersorozatokban is egy általános iskolás szókincsével és fordulataival beszéltek a szereplők.

Az általános minőségromlásban a WGA-tagok is szerepet játszottak. Sikeres korábbi franchise-ok (például Star Wars, Marvel és DC univerzum) mentek tönkre abban, hogy a profi forgatókönyvírók sem dolgoztak túl sokat egy scripten, inkább ezerszer látott fordulatokat, illetve a jelenleg kötelező woke-elemeket építették bele a történetekbe. Szakértők egyetértenek abban, hogy a korábbi mérgező sztereotípiákat ma Hollywood legalább olyan rossz példákkal akarja kompenzálni. Így a macsó férfi, a megmentésre váró nő és az idősektől tanuló fiatal helyett a gyerekes viselkedéssel megáldott felnőtt, az uralomra törő nő és a szüleit tanító gyerek jelenik meg a vásznon. Ezeket a sztereotípiákat nagyon könnyű mesterséges intelligenciával is előállítani.

Danny Strong színész, rendező, író (akinek a nevéhez olyan forgatókönyvek fűződnek, mint az Empire vagy az Éhezők viadalának befejező két része) szerint a mesterséges intelligencia annak ellenére ijesztő, hogy jelenleg még borzalmas mondatokat és történeteket állít elő, de „ez a jövőben változhat”. Szakértők szerint a stúdiók arra játszanak, hogy a jövőben írói ministábbal dolgoztassanak, majd az első verziót betáplálják a mesterséges intelligenciába, amelyet egy gyakornok is felügyelhet. Pedig a mesterséges intelligencia jelenleg nem tud különbséget tenni a plágium és a saját szöveg között, így kezelése aligha bízható egy kezdőre.

Összességében a hollywoodi forgatókönyvírókkal az történik, ami már számos iparágban lezajlott: kiszervezik a munkájukat. Először külföldre az olcsóbbítás miatt, majd robotokkal végeztetik el ugyanazt a még nagyobb költséghatékonyság érdekében. A WGA ezért szeretné elérni, hogy az AMPTP garantálja: egyes projektekbe csak meghatározott mennyiségű mesterséges intelligencia szülte szöveg kerülhet. Ezt azonban a sztrájk előtt a stúdiók elutasították, és csak éves konzultációkat ajánlottak az írószakszervezetnek a „mesterséges intelligencia fejlődése alapján”.

A tárgyalások kifutását egyelőre még nem látni. A 2007–2008-as sztrájk száz napig tartott és 2,1 milliárd dollár veszteséget termelt a kaliforniai gazdaságban, sokkal többet, mint az 1988-as 153 napos, eddigi leghosszabb sztrájk. (Előtte 1960-ban volt az utolsó 146 napig.)

Teachers Union President Randi Weingarten Joins WGA Strikers Outside The Disney Upfronts In New York City
A tanárok szakszervezetének elnöke, Randi Weingarten is csatlakozott a New York-i felvonuláshoz. Fotó: Getty Images via AFP

 

Milyen sorozatok késnek a forgatókönyvírók sztrájkja miatt?

A 2007–2008-as munkamegtagadás komolyan érintette az akkori tévécsatornákat, olyan sikersorozatok, mint az Office, a Breaking Bad vagy a Lost kapott rövidebb évadot. Mindig a sztrájk hosszától függ, mennyire érzi meg azt az ipar. A talk show-k esetén azonnal jelentkezik a probléma, mivel ott napi történésekre kell reagálni, így egy-két nappal a felvétel előtt készülnek el a scriptek. A mozifilmeknél az alapforgatókönyv az egyik első kész munkafolyamat, ám a forgatás alatt a színészek gyakran szeretnek improvizálni, ezért az írók rendre átírják a jeleneteket. A stúdiók mégis vállalják, hogy a már kész forgatókkönyv szerint nekiállnak forgatni, de megtiltják az improvizálást. Ez különösen rosszul érinti például Ryan Reynoldsot a Deadpool harmadik részének forgatásakor, mivel az első kettő híres egysorosai is sok esetben hozzá kötődtek.

A legrosszabbul a tévés sorozatok járnak, mivel nem egyszerre készül el minden rész forgatókönyve, illetve azok a rövid streamingsorozatok, amelyek forgatását nyárra tervezték. A Cobra Kai záróévada csúszik, A szolgálólány meséjének utolsó évadából néhány rész ugyan elkészült, de mivel az egész évad nem, leállt a produkció. Az Emily Párizsban negyedik évadának eddigi rend szerinti nyári forgatását ősszel kezdik majd, ami azt jelenti, hogy az idén biztos nem lesz a megszokott karácsonyi premier. Az HBO áprilisban megrendelt Trónok harca spinoff (olyan film vagy sorozat, ami kötődik az alapműhöz, de mások a szereplők) határozatlan időre került ki a forgatási tervből, a Sárkányok házának második évadát viszont még a sztrájk előtt papírra vetették az írók.

A nagy kérdés, mi lesz a televíziós Oscarnak számító, szeptember 18-ra tervezett Emmy-gálával. Az előző sztrájk befejezésének egyik oka az volt, hogy Hollywood nem akarta a díjátadót egyszerű sajtótájékoztatóvá silányítani. Szkeptikusok szerint az Emmy nem akkora presztízsű esemény, nem rendelkezik az Oscarhoz hasonló lobbierővel.  Ám ha sikerülne ráébreszteni a producereket, hogy a nézők az okos, egyedi, jól megírt történeteket szeretik, akkor pillanatok alatt megegyezésre jutnának a felek.

Borítókép: Az Oscar-szobrok elhelyezése a 2017-es show előtt. Fotó: Frederic J. Brown/AFP

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.