Túlélni az időt Erdélyben – Megjelent Korniss Péter új fotóalbuma

Az első Kossuth-díjas fotográfus, Korniss Péter monumentális kiadványa az életmű fő helyszíne, az erdélyi Szék fél évszázadát mutatja be, és a művész legújabb munkáit, valamint legfontosabb képeihez fűzött jegyzeteit is tartalmazza.

Csiger Ádám
2023. 06. 11. 6:50
KORNISS Péter
Budapest, 2023. május 10. Korniss Péter, a Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Kossuth-díjas és Pulitzer-emlékdíjas magyar fotográfus, fotóriporter tárlatvezetést tart HOSSZÚ ÚTON – Szék 1967-2022 címmel rendezett kiállításán a Várfok Galériában. Az alkotó munkásságának fő fókusza az eltűnőben lévő erdélyi és magyarországi paraszti életmód dokumentarista ábrázolása. MTVA/Bizományosi: Branstetter Sándor *************************** Kedves Felhasználó! Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemű – különösen szerzői jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó szerzője/jogutódja közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelőssége e körben kizárt. Fotó: Branstetter Sándor
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az 1937-ben Kolozsvárott, Széktől 64 kilométerre született Korniss Péter harmincévesen járt először a faluban, hogy lefotózza a helyi táncházat, amelynek híre már csak Budapesten érte el. A kiadványban olvasható jegyzeteiből kiderül, mi ragadta meg a faluban annyira, hogy munkássága meghatározó helyszínének válassza azt. A ma már nagy többségben románok lakta Mezőségen fekvő, nagyrészt magyarlakta Szék a középkorban Erdély virágzó városa volt sóbányáinak köszönhetően, majd a XVI. századtól kezdve története folyamatos hanyatlás. Elkerülték a főútvonalak és a vasút, majd a trianoni békeszerződés Romániához csatolta, de épp a teljes elszigeteltség és a falu szegénysége őrizte meg ott a hagyományokat és a népviseletet. 

Korniss Péter a Várfok Galériában (Fotó: Teknős Miklós)

Korniss Péter nem tévedett, amikor úgy gondolta, hogy eltűnőben lévő világot lát 1967-ben: addig megállt az idő Széken, de utána – legalábbis ahogy jelen fotóalbumot forgatjuk – mintha felgyorsult volna. A kötet első fotója – mintegy főcímként – 1989-ből származik, a hivatalos román községtábla alatt kézzel, frissen festett Szék falutáblát ábrázolja, amiért korábban több év börtön járt volna.

Utána viszont 1967-be ugrunk vissza: ezek a fényképek mintha még azelőtt készültek volna, hogy a fotográfiát feltalálták. 

Aszfalt sehol, csak sártenger, kézzel aratnak, szőnek, fonnak és hímeznek, mindenki gyalog masírozik, még az első világháborús féllábú hadirokkant is. Férfiak és nők kétrét görnyednek a munka alatt. A férfiakon gumicsizma és kalap, a nőkön fejkendő, kiöltöznek a munkához is, a lányok pedig hosszú, bő szoknyában futnak a tornaórán. 

 

Aztán az „ilyen volt” után érkezik az „ilyen lett”: a közösségi élet központját jelentő táncház helyét kocsma veszi át, a hagyományos táncokat pedig a tévéből áramló diszkó. Megjelennek az autók, a fényképezőgépek, a turisták, Miki egér és a Coca-Cola. A hagyományokat, amilyen a húsvéti locsolás, globalizáció szorítja ki. A kasza immár elektromos, a fejés gépi, az egykoron értékes gyapjút felgyújtják, hogy ne szennyezzen a mezőn. A fekete-fehér fotókon szereplő iskoláslányok napjainkra időseket gondoznak és takarítanak Budapesten. 

A nélkülözéstől és kemény munkától megviselt, de büszke arcok Budapesten már valahogy elesettnek tűnnek.

Egyre több az olyan fotó, amelyik a világon bárhol készülhetett volna, azaz szép lassan eltűnik a téma, illetve maga a hiány válik azzá. Az arcok helyett Miki egérre, a cameles pólóra és a Coca-Colára figyelünk, mintha a termék felváltaná az embert. És amikor azt hisszük, hogy az elembertelenedés már nem lehet rosszabb, megérkezünk 2020-ba, a koronavírus évébe, amikor már arcok sincsenek, legalábbis mindenki maszk mögé bújt. Nincs többé közösségi tér, bezár a széki piac és a kocsma is.  

Michel van Langeveld, avagy Holland Mihály (Fotó: Havran Zoltán)

Korniss Péter albuma így nem is annyira a címben szereplő hely, mint inkább az idő kegyetlen története. De közben a túlélésé is, hiszen ott van például az albumban Michel van Langeveld, azaz Holland Mihály története, aki Korniss képeit látva ötvenkét évesen Székre költözött, és múzeumot állított a falunak és a fotográfiának. És az ember már attól is derűlátóbb, ha ilyen páratlan fotóalbumot tarthat a kezében. 

(Korniss Péter: Hosszú úton – Szék 1967–2022. Bookart Kiadó, Csíkszereda, 2023. Ára: 33 000 forint) 

 

Borítókép: Korniss Péter (Fotó: MTI/Branstetter Sándor)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.