Hollywoodi sztrájk: a csapó nem indul

A hollywoodi forgatókönyvírók sztrájkjához nemrég a színészek is csatlakoztak, a munkabeszüntetés pedig hónapokig is eltarthat. Állnak a forgatások, a promóció, késedelmet szenvednek a díjátadók. Nem volt ez másképp 1960-ban sem, a legutóbbi ikersztrájknál.

2023. 07. 26. 5:10
hollywoodi színészek sztrájkja
CULVER CITY, CALIFORNIA - JULY 21: Actors Daniel Riordan (L) and Jermain Hollman join members and supporters of SAG-AFTRA and WGA on the picket line at Sony Pictures Studios on July 21, 2023 in Culver City, California. Members of SAG-AFTRA, Hollywood's largest union which represents actors and other media professionals, have joined striking WGA (Writers Guild of America) workers in the first joint walkout against the studios since 1960. The strike could shut down Hollywood productions completely with writers in the third month of their strike against the Hollywood studios. Amanda Edwards/Getty Images/AFP (Photo by AMANDA EDWARDS / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP) Fotó: AFP/Getty Images
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Oppenheimer jórészt megúszta. Persze nem az atombomba atyjai közé sorolt, majd meghurcolt és végül gégerákban meghalt amerikai fizikus, hanem Christopher Nolan immár a magyar mozikban is látható háromórás életrajzi filmje. Mivel a hollywoodi forgatókönyvírók és a színészek immár közös sztrájkja nemcsak a forgatásokat, hanem sok mást is leállít a filmiparban, az Oppenheimer promóciója is szenvedett ugyan némi kárt, de legalább vetítik már. A filmipari munkavállalók tízezreit érintő, 1960 óta példátlan „ikersztrájk” – amikor tehát a két rokonszakma céheibe tömörült dolgozók egyszerre nem veszik fel a munkát – ugyanakkor már mostanra olyan áldozatokat követelt, mint Ridley Scott Gladiátorának világszerte várva várt folytatása, vagy a Mission: Impossible – Leszámolás második része. Forgatásuk ma lehetetlen küldetés; emiatt mindkét esetben a Paramount Pictures szívhatja a fogát, de a többi nagy hollywoodi gyártó, így a Warner Brothers és a Universal Pictures sem maradt ki a szórásból. Egyelőre lehetetlen megmondani, mennyi kár éri őket, és mekkora halasztást szenvednek az egyes produkciók, ehhez ugyanis azt kell előbb tudnunk, meddig tart a sztrájk.

hollywoodi színészek sztrájkja
A SAG-AFTRA színészcéh tagjainak sztrákja a New York-i Broadway-n, a Paramount stúdió képviselete előtt. Fotó: John Lamparski/AFP/Getty Images

 

Kényszerleállás 

Ha ez bárkit is vigasztal a filmrajongók közül, régen sem mentek különbül e dolgok. Marilyn Monroe-ra és Yves Montand-ra George Cukor vígjátéka, a Szeressünk! 1960-as kényszerleállásakor szabályosan rászakadt egy hónap váratlan szabadidő, amelynek tartalmas eltöltését a francia sztár esetében külön nehezítette, hogy Montand nem tudott angolul. A nők nyelvén viszont jól értett: a pár a rossz nyelvek szerint egymásra hangolódva vészelte át a fennforgásokat, kihasználva nem kevésbé világhírű házastársaik, Arthur Miller és Simone Signoret távollétét. Közben a tévében nézhették, ahogy egy akkor már ismert, noha hozzájuk képest másodrangú színész, valami Ronald Reagan a színészegylet vezetőjeként alkudozik a stúdiókkal.

A tévé kulcsszó. Az 1950-es évek Amerikájában szinte a semmiről indulva olyan sebességgel terjedt el, hogy a végére minden tíz otthonból kilencben megtalálható volt egy készülék. 1952-ben az amerikai elnökjelöltek már eljuttatták a televízión keresztül is az üzeneteiket a választókhoz, 1960-ra pedig az első tévévitájuknak – ráadásul azóta is az egyik legemlékezetesebbnek – is eljött az ideje, John F. Kennedy és Richard Nixon részvételével.

A gyökeres technológiai változás hatásai a filmiparban is jelentkeztek. A profit elosztásában egyre kiáltóbbak lettek az egyenlőtlenségek: ez az ’50-es évek elején is sztrájkhoz vezetett. A stúdiók kaszáltak azzal, hogy már bemutatott produkciókat lepasszoltak a tévéknek – ahogy a sajtóban mondanánk – másodközlésre. Ebből viszont a színészek nem láttak egy centet sem. Innen származtatható az úgynevezett maradványdíjak követelése.

Végül kompromisszum született: a színészek markát nem a tévés kőkorszakig, 1948-ig visszamenőleg ütötte pénz a lejátszások után, hanem csak 1960-tól kezdve. Ezenkívül a producerek befizettek egyszeri 2,65 millió dollárt a színészek egészségügyi és nyugdíjalapjába. Ez ma már persze potom összeg, de a hollywoodi színészek sem 160 ezren voltak, mint ma, csak pár ezren, és a zöldhasú is jóval többet ért.

 

Nem mind Brad Pitt

Ezzel együtt megdöbbentő adat, hogy 1960-ban a hollywoodi háttérszínészek jelentős része évi négyezer dollárt sem vitt haza. (Összehasonlításul: a valódi Oppenheimer, Robert 50 ezer adómentes dollárt tehetett zsebre, amikor 1963-ban megkapta a Fermi-díjat.) A sztereotípiával ellentétben a tipikus hollywoodi színész nem Brad Pitt, hanem egy teljesen átlagos háttérfigura, akinek gondolnia kell arra, miből fogja fizetni a szemüvegét, a fogorvosát, és mennyit tud félretenni öreg napjaira. Amerikában (is) sokaknak fogas kérdések ezek. Nem véletlen, hogy a színészek egyik követelése ma a saját felvételeken alapuló szereplőválogatás rendezése: míg régen egyszerűen és ingyen besétáltak a castingra, ma gyakran videós anyagot kérnek be tőlük előre – az ő költségükön.

Miközben pedig szolidaritásból sztárok is kiállnak a sztrájk mellett – ahogy 1960-ban Tony Curtis vagy Spencer Tracy, úgy ma Meryl Streep és George Clooney –, a filmcsillagok között is szigorú anyagi hierarchia érvényesül. Oppenheimer gázsija – ezúttal nem a valódié, hanem az őt alakító Cillian Murphyé – ötmillió dollárt vitt el a mozi százmilliós büdzséjéből, míg a Teller Edét alakító Benny Safdie-nek 700 ezerrel kellett beérnie. (Ahogy a fáma szerint a magyar származású atomfizikusok közé kellett annak idején egy amerikai is, történetesen Oppenheimer – hogy végre magyarul beszélhessenek, amikor ő kiment a mosdóba –, úgy egy magyar színész is beverekedte magát az amerikai sztárok közé. De a Szilárd Leót megformáló Haumann Máté fizetéséről nem szól a fáma.)

hollywoodi színészek sztrájkja
Cillian Murphy (Robert Oppenheimer) és Matt Damon (Leslie Groves) az Oppenheimer című film egyik jelenetében. Fotó: UIP-Duna Film

A szerepet, amelyet az ’50-es években a televíziózás elterjedése játszott, most a streamingszolgáltatók töltik be. Ma az internetes újrajátszásokból származó profit maradványdíjaiért küzdenek a filmszínészek. A producerek meg trükkösek. Az egyik legnagyobb gyártó, a Warner Brothers – amelynek tavaly 34 milliárd dollár volt a bevétele – már az 1960-as forgatókönyvíró-sztrájk idején korábban elkészült szövegkönyvekből szerkesztette át az éppen futó tévésorozatai szkriptjét, majd némi cinizmussal egy bizonyos „W. Hermanos”-t tüntetett fel szerzőként.

Ma a céhek és a producerek közötti egyeztetések egyik fő kérdése a mesterséges intelligencia (MI) felhasználása. A szkripteket a tucatsorozatokhoz játszi könnyedséggel klónozhatják, a mesterségesen létrehozott arcok és hangok pedig színészeket és szinkronszínészeket tehetnek az utcára. A sztrájk hónapokig is eltarthat.

Bokor Balázs, a Magyar Hollywood Tanács elnöke azt mondta a Lugasnak: hatását az amerikai filmgyártás 20-30 ezres magyarországi kiszolgálóipara is megérezheti. Nem túl biztató, hogy Ronald Reagan, aki később, 1981-ben az Egyesült Államok elnöke lett, utóbb azt mondta: Mihail Gorbacsov szovjet vezetővel az atomfegyverekről tárgyalni kismiska volt ahhoz képest, ahogy színészvezetőként zöld ágra vergődött végül a producerekkel…

Borítókép: Daniel Riordan (balra) és Jermain Hollman színészek csatlakoznak a legnagyobb hollywoodi színészcéh, a SAG-AFTRA munkabeszüntetéséhez a kaliforniai Culver Cityben 2023. július 21-én (Fotó: Amanda Edwards/Getty Images)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.