Találtak valamit Egyiptomban, amit eddig soha: fény derült a piramisok egyik legnagyobb rejtélyére?

Az egyiptomi piramisok joggal vívták ki helyüket a világ legnépszerűbb turistalátványosságai között. A három piramisból álló gízai komplexumot évente csaknem hárommillió ember keresi fel, ezzel kilencedik a világ leglátogatottabb célállomásai között. Az ókori világ hét csodája közül a gízai nagy piramis az egyetlen ma is álló építmény, és számos rejtély kapcsolódik mindháromhoz, a tudósok például mai napig találgatják a pontos építési körülményeket.

2024. 05. 31. 5:10
piramisok
A piramisok évente három millió turistát vonzanak Egyiptomba. Fotó: Getty Images/Anadolu
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az egyiptomi óbirodalmi uralkodók Hufu, Hafré és Menkauré fáraók (vagy görögösített, jobban ismert nevükön Kheopsz, Khephrén és Mükerinosz) Kr. e. 2600 és 2500 között építtették a három nagy piramist. A legnagyobb Ahet-Hufrué (nevének jelentése Hufu horizontja vagy fényhegye): jelenleg 137,5 méter magas és 54 ezer négyzetméter alapterületen áll. Eredeti, 147 méteres magasságával négyezer éven keresztül volt a világ legmagasabb épülete.

gízai piramisok
 Az ókori egyiptomiak az emberi munka helyett a folyó energiáját használhatták a piramisokhoz építéséhez (Fotó: Anadolu)

Az egyiptomi piramisok titkai

Az egyik rejtély ahhoz kapcsolódik, hogy annak ellenére, hogy a piramisok az uralkodók temetkezési helyeként szolgáltak, a legtöbbjükben alig találtak múmiákat. A nagy piramis királykamrájának északnyugati sarkából hiányoznak a gránit padlólapok, amelyeket valószínűleg azért távolították el, mert megrongálódtak vagy egy titkos kamra bejáratát rejtették. A lyukak szolgálhattak a piramis belsejében rejlő víz elvezetésére is. A csúcsról hiányzó zárókő is számos találgatásra ad okot, mert bár a piramis távolról hegyesnek tűnik, a tetején egy tíz méter széles sík terület található. Az épület bonyolult alagútrendszere a mai napig feltárás alatt van, ezeket feltehetően a piramisok építése során használták a kőtömbök szállítására. 

A kutatók már korábban is úgy gondolják, hogy a kőtömböket a Nílus partjáról szállították a piramisokhoz, majd az alagutakon keresztül sínek és csörlők segítségével, esetleg a közeli vízi utakon keresztül vitték őket a piramis belsejébe, ám mindkét lehetőség csupán elméleti feltételezés volt. Ez idáig.

Úgy tűnik, az Észak-karolinai Egyetem wilmingtoni kutatócsoportja megfejtette a több mint négyezer évvel ezelőtt épült 31 piramis (köztük a nagy gízaiak) egyik legnagyobb rejtélyét. A kutatók a Nature folyóiratban megjelent tanulmányukban tárták a nyilvánosság elé, hogy bizonyítékaik szerint a kövek egy ma már nem létező Nílus-ágon kerültek az építkezések helyszínére. A rég elveszett folyóág ma a sivatag és szántóföldek alatt rejtőzik, a kutatók Ahramat-ágnak nevezték el, ami arabul piramist jelent.

Meggyőző bizonyítékokra bukkantak a kutatók

A tanulmány egyik szerzője, Eman Ghoneim, a kutatócsoport vezetője szerint mostanáig senki sem volt biztos az óriási vízi út helyét, alakját, méretét vagy közelségét illetően. A kutatócsoport azonban egy kontinenseken átívelő együttműködés részeként radaros műholdfelvételeket, történelmi térképeket, geofizikai felméréseket és üledékmagvételeket (a régészek által használt technika, amellyel bizonyítékok nyerhetők ki mintákból) használt a folyóág feltérképezéséhez, amelyet körülbelül 4200 évvel ezelőtt egy nagy szárazság miatt homokviharok temettek be.

A kérdéses terület 64 kilométer hosszú és kettő–hétszázméter széles, jól határolta a 4700 és 3700 évvel ezelőtt épített 31 piramist.

A radartechnológia segítségével a homokfelszín rejtette vonalakról lehetett képeket készíteni. Eman Ghoneim szerint ezek között eltemetett folyók és ősi építmények nyomaira bukkantak, és később a helyszínről származó üledékmagok erősítették meg a meder jelenlétét. Ez Suzanne Onstine, a tanulmány társszerzője szerint megmagyarázza, miként épülhettek a piramisok távol a mai Nílustól. A tényleges folyóág lokalizálása és az adatok segítenek megmagyarázni az építést.

Ezek mind azt mutatják, hogy létezett egy vízi útvonal, amelyet a nehezebb tömbök, felszerelések, emberek, illetve minden más szállítására lehetett használni. A folyóág közelsége a komplexumokhoz arra utal, hogy az még működőképes volt a piramisok építési szakaszában

– írja a tanulmány. Tehát az ókori egyiptomiak az emberi munka helyett a folyó energiáját használhatták a nehéz tömbök szállítására. Számos részlet továbbra is tisztázatlan, további kutatásokra van szükség. Az azonban biztos, hogy az alapanyagok többsége délről származott, a köveket pedig mindenképpen egyszerűbb volt a folyón szállítani, mint a szárazföldön.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.