– Ternovszky Bélától a vele márciusban készített interjúnk végén azt kértük, hogy nevezzen meg egy, a szakmája iránt elhivatott alkotót, akinek nagyra tartja a munkáját. Habozás nélkül rávágta: Csákovics Lajos. Mély szakmai és baráti kapcsolat fűzi hozzá. Mit köszönhet neki?
– A csodacsatár című filmben hangzik el a mondat:
Én mindent Duca tengernagynak köszönhetek.
Tulajdonképpen én is elmondhatom, hogy mindent Ternovszkynak köszönhetek. Az animációs szakmai pályafutásom, mondhatni a bölcsőben kezdődött, hiszen nagyjából egyidős vagyok a Kérem a következőt! című sorozattal. 1974 augusztusában születtem, a Bubó első szériáját pedig ’75 újév napján kezdték vetíteni. Nekem az, amikor Pathó István hangja megszólal, hogy
Én mint az egyetem Boa constrectora, doktorrá fogadom önt, Bubo bubo
, a zene, a figurák beleivódtak a szöveteimbe. A legelső emlékfoszlányaim között van, hogy apám kivesz a kiságyból – amikor még beszélni, járni se tudtam –, mert már akkor kisírtam, hogy nézhessem a sorozatot. Szóval az életem első tíz éve Doktor Bubó-őrületben telt, ehhez közben a Mézga család is csatlakozott. Mindkettő Ternovszky nevéhez fűződik és persze Nepp Józseféhez és Romhányi Józseféhez is.
– Mikor dőlt el, hogy rajzfilmes lesz?
– Föl sem merült bennem, hogy nem az leszek. Elhivatás. Egész gyerekkoromban csak rajzoltam – persze kilencven százalékban Doktor Bubót. A siófoki gimnázium után Kaposváron elvégeztem egy kétéves, érettségi utáni grafikusi képzést, utána fölvettek az Iparművészeti Főiskola animáció szakára. Az utolsó év vége táján jött a hír, hogy a Macskafogónak készül egy előtörténet-sorozata, ehhez keresnek forgatókönyv-rajzolókat, figuratervezőket – ekkor már nem létezett a Pannónia Filmstúdió. Elmentem a válogatásra, amelyben érintőlegesen Béla is benne volt. Kiválasztott, mert látta, hogy „tehetséges gyerek” vagyok. Aztán ő otthagyta a produkciót, én maradtam; egy darabig rajzolgattam nekik figuraterveket, majd a produkció befuccsolt. Közben emiatt halasztottam egy évvel a diplomát, és akkor véletlenül összefutottam Bélával, akitől megkérdeztem, nem tud-e valami munkát. Rögtön elvitt az Exist Stúdióba, amely Morvay Gábor (a Macskafogó gyártásvezetője – a szerk.) magánstúdiója volt, és bekerültem abba a szobába, ahol Nepp József és Ternovszky Béla dolgozott. Megtisztelő és elképesztően jó élmény volt. Állandóan könnyesre röhögtük magunkat Bélával, nagyon hasonló a gondolkodásunk és a humorunk is. Jó tíz évig dolgoztunk együtt, atyai barátság alakult ki köztünk. Miután az Exist Stúdióban megszűnt a munka, reklámfilmeket csináltunk.