Léttanfolyam halandóknak

A transzcendencia hite a remény kultúráját teremti meg.

Végh Attila
2022. 11. 18. 7:30
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az emberi létezés világos pillanatai sötétek. Egyetlen rövid, gondterhelt életünk van, ám ezt a bizonyosságot valahogy túl kell élnünk. Túlélni pedig úgy lehet, hogy magunkhoz vesszük a felejtés gyógyfüveit. Az ókori görögök (akik pedig folyton emlékezésre gyúrtak) tudták ezt. Igaz, hogy a bort csak higítva itták, de Dionüszosz megóvta őket attól, hogy elveszítsék a kapcsolatot a jótékony mámorral. Platón pedig, aki úgy tudta, hogy a megismerés valójában visszaemlékezés, és akinek anamnészisz-tana az ideák, azaz a transzcendencia lehetőségén áll vagy bukik, megírja a Lakomát, amelynek tudós társaságát az ideák felé vezető gondolkodói úton a mámor szelleme, a bor földi istene, Dionüszosz kíséri.

Platón, miközben filozófiájában ontológiai, ismeretelméleti és etikai mérföldkőhöz: az ideák színe elé juttatja el az eidósz phószt, a tudó férfit, öntudatosan elhatárolódik a mítoszoktól, mondván, hogy ezekből semmit nem tud tanulni, így inkább jobb híján elfogadja őket, hiszen túl sokat nem érdemes rajtuk gondolkodni.

Platón az ideatant, ha igaz, mesterétől, Szókratésztől vette át. A mítoszoktól elszakadó, a filozófiát az emberek közé leszállító mestert végül halálra ítélték. A társadalom még másfajta mítoszokban hitt, és úgy érezte, Szókratész megölése gyógyszer: elfeledteti a polisszal ezt a nyugtalanító pojácát, aki nagy hevületében mindent agyonreflektál. És most ott látom az ideák igézetében élő Platónnal szemben a siralomházban üldögélő Szókratészt. Ül a sötétben, és már nem akar semmit. Tanítványai próbálják visszahívni az életbe, megszervezik a szökését, de ő már odaát van. A legenda szerint utolsó művét itt, a halálra várva írta: egy Apollón-himnuszt. Apollón pusztító isten. Az optimizmusból kigyógyult bölcs őhozzá imádkozik.

A transzcendencia hite a remény kultúráját teremti meg. E remény azt súgja, hogy van értelme az életnek, és hogy életünk időbe-vetettsége ehhez az értelemhez képest elhanyagolható, mert véges létezésünk minden mozzanata a rajta túl ragyogó értelmet szolgálja, annak távoli fényében fürdik, mozgása rendjét tőle kölcsönzi. A remény felkentjei arra a hitre kondicionálnak bennünket, hogy remény nélkül nincs élet. A hívők a legelvakultabb reménykedők, ők állnak legtávolabb az igazságtól, ám tanításuk népszerűsége töretlen, mert az emberi elme ab ovo a végtelen felé tör, a lét oszlopait piszkálja. Halandóságunkba és jelentéktelenségünkbe képtelenek vagyunk beletörődni. E határátlépés hübrisze küldi szét a világtörténelembe követeit, hogy megmérgezzenek minden igazságot, amely ellentmond a remény mítoszainak. És Szókratész – belátva, hogy az idegenné vált világból jobb távozni – kiissza a bürökpoharat.

Mi tehát a teendő? Zengjük folyamatosan a középkori memento morit, hogy ne tudjunk örülni semminek, hogy minden csodát a nemlét árnya feketítsen be, vagy feledkezzünk meg a halálról, különböző mámorhozó tevékenységek és szerek segítségével?

Lelki alkat kérdése, hogy ki mit választ. Jómagam a harmadik utat javaslom. Ne feledkezzünk meg arról, hogy hová tartunk (ti. a semmibe), de éljük át örömeinket gyermekien, tisztán. Hiszen ennyink van. És a Valami csodái éppen azért olyan értékesek, mert végül a Semmi vár.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: A szerző felvétele)

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.