Még mindig hallom a menekülő őzbak ugatását. Nem tudom, mitől riadt meg. A patak partján legelészett, harminc-negyven méterrel fölöttem, de valami megugrasztotta. Még az is lehet, hogy a hiúz volt. Engem az őz nem láthatott, álcaháló mögött ülök mozdulatlanul, ráadásul szél alatt. Kis kempingszékemen várok a csörgedező patak mellett, már vagy másfél órája. Előttem a fotóállvány, rajta Blackmagic kamerám a 800-as Sigma zoommal. Filmet forgatok a Börzsönyről. A fiókáit etető, rovarokra vadászó hegyi billegetőt akarom „meglőni”.
Mióta a vízirigó – a patakok kiszáradása miatt – szinte teljesen kipusztult Magyarországról, ez a szép sárga-szürke madár a hazai hegyi vizek sztárja. Fürge mozgása miatt elég nehezen filmezhető. A kamerát négyszeres lassításra állítottam, így van esély rá, hogy ha megjelenik, a kövek közt röpködő-ugrándozó billegetőről csinálhatok néhány 8-10 másodperces használható, éles snittet.
Ha az ember kiül ide három-négy órára, néhányszor biztosan kamerája elé kerül a madár.
A fiókák már nagyok, sűrűn kell hordani nekik az eleséget. A fennmaradó idő a merengésé. Amikor elhelyezkedtem a terepfoltos kis széken és végignéztem a vízen, csak egy patakot láttam. De ahogy telik az idő, tekintetem centiméterről centiméterre bejárja a környéket. Egy kis öbölben egy vízre hullott levél vesztegel: lassan kering a limányban, nem tud kiszabadulni a lusta örvényből. Odébb egy páfrány árnyéka
furcsa jeleket rajzol a vízre. A túlsó parton avarcsörrenés: egy erdei pocok bújt elő vackából. Sötét árny villan a fák közt: héja szállt egy kiszáradt bükk ágára, tollászkodik kicsit, de már libben is tovább. Biztosan fiókákat etet ő is.
Ahogy emelkedik a Nap, a patakfelszín fényei átrajzolódnak. Mindig máshol tűnik fel egy újabb érdekes kompozíció. Csak erről a néhány négyzetméterről, amit innen belátok, önálló filmet lehetne készíteni. A fények, színek, hangulatok játékáról. Ha csak elsétálnék a patak mellett, mindebből semmit se látnék. Ahhoz, hogy az élmény kibontsa magát, idő kell.
Egy-egy filmem vetítése után rendszerint megkapom a kérdést: nem unalmas egész nap egy lessátorban ülni? Mit lehet ott csinálni? Nos, semmit. Épp ez a lényeg. Az idő ott önmagává lassul. Az ember önmagává érik. Ha annak akarok utánajárni, mi történik velem az erdőn, először is a lassúságot kell megértenem.