A Reketye Sörfőzde mint a sikeres kisüzemi vállalkozás egyik mintapéldája

Az elmúlt időszakban több, a hazai kisüzemi sörvilág meghatározó főzdéjét körüljártuk és kiderült, hogy ma többnyire már nem azzal van a gond, hogy az adott főzde jó söröket főz-e, hanem a piaci pozícionáláson, és a termelt volumen optimális méretén áll vagy bukik az, hogy a cég maga nyereséges-e. Ma egy olyan főzdét veszünk górcső alá, aki jó söröket is főz és profitábilis is, miközben irányt is mutat a piacnak a további fejlesztések és együttműködések irányában.

Pelles Márton
2023. 05. 07. 12:50
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Reketye Sörfőzde abban a különleges helyzetben van, hogy nem megalakulása után kellett elkezdenie elsődleges értékesítési csatornát vadászni, hanem egy vendéglátóipari egység volt az, amely lényegében sörfőző hátországot teremtett magának. A Jónás, mely stílusosan a Bálnában üzemelt, lett az a hely, amellyel a cég egy stabil rajongói kör kiépítését is meg tudta kezdeni. 

Noha a 2015-ös sörfőzdei indulás környékén még inkább a tradicionális, állandó szortiment szerint főzték termékeiket, nagyon jó ütemben érzékelték az idők szavát és 2017-ben például az elsők között váltottak dobozos sörökre, míg más esetekben jó érzékkel másolták a sikeres versenytársaikat, így ők is ráálltak a kísérletezésre és újdonságok főzésére, illetve a savanyú sörök berobbanását jó ütemben használták ki.

Az, hogy a kisüzemi sörök több év tárgyalás után megjelenhettek a hazai kiskereskedelemben sem egészen az ő érdemük, de most, amikor ez az értékesítési csatorna is megnyílt jó érzékkel járták végig a mások által már kitaposott utat, hogy az ő, kifejezetten közérthetőbb termékeik a szélesebb fogyasztói körhöz is eljuthassanak. 

Azért is kell ezt a distinkciót megtennünk, mert a Reketye az utóbbi években kijött termékei alapján a sörök címkéi és megjelenése alapján, messzire rugaszkodott a közérthető és egységes megjelenés talajáról. 

A legkülönfélébb ízesítésű, sokszor savanyú vagy akár extra komlózású söreik ugyanakkor mindig jó, harmonikus ízvilággal jöttek ki a piacra, így amellett, hogy a cég, nagyon jól használja a rendelkezésre álló marketing csatornákat, az értékesítéssel sem kell, hogy igazán küzdjön. 

Ezt mutatja az is, hogy míg a koronavírus előtt 134–195 millió forintos árbevételt szereztek, addig a koronavírus, amikor az emberek elkezdtek a vendéglátóhelyek zárása miatt otthon kisüzemi sört fogyasztani, illetve akár a főzdétől direktbe szerezték be az emberek a termékeket, az értékesítés volumene elérte a 250 millió forintos szintet, majd innen erősödött 2021-re a 332 milliós szintre. 

Azt, pedig, hogy ezt mennyire optimális üzemméret mellett érte el a cég mutatja, hogy mindvégig nyereségesek voltak. Nem eget rengetően, de az iparági átlagokhoz képest messze a toplistában, évi 4–16 millió forintos eredménnyel.

Forrás: facebook.com/Reketye

Ezt a sikert pedig a jó üzletpolitika mellett, nyilván a jó söröknek is köszönheti a főzde. Ezen termékek között sokféle stílust fellelhetünk, és mindegyikre igaz, hogy ami egy konkrét és létező sörtípus mércéje szerint született, az általában önazonos. Így a Heavy Daddy nevű NEIPA sörük mind megjelenésében (ködös és áthatolhatatlan) és ízeiben (fantasztikus komlóaromák) messze az egyik legjobb NEIPA a maga nemében itthon. 

Forrás: facebook.com/Reketye

Ugyancsak, aki egy igazán jól eltalált Berliner weisse sört szeretne kóstolni, annak erősen javallott a Brain dance-t kipróbálnia, mert a kellemesen, kordában tartott savanyú búzasörnek ez a prezentálása igazán élvezetes. Persze, aki a láncait feszegető savanyúságra kíváncsi ahhoz is van ajánlata a főzdének például a Kettlesourus képében.

Forrás: facebook.com/Reketye

Hasonlóan kiválóak az üzem gyümölcsös tételei, akár a „pop my …” sorozat, mindig más gyümölccsel, de gose sörökben is kiváló, amit alkotnak.

Forrás: Facebook.com/Reketye

Ami miatt pedig különösen fontos az a misszió, amelyet az üzem betölt, azok a gerillafőzdékkel való együttműködések. Ugyanis a folyamatosan kísérletező Reketye szívesen ad teret az induló brandek első söreinek, de a már kipróbált versenyzők újabb tételeinek is, így például az Invitro brewingnek, amely az utóbbi időben a Reketyénél főz. Maga az Invitro is megérne egyébként egy külön cikket, már csak az egykori remekül eltalált Cascadian Dark Ale söre miatt is, amely nekem személyes kedvencem lett. De ugyanígy a már korábban bemutatott SIMA Brewinggal közösen is születtek már sörei a főzdének, ahogy más sörfőzdékkel is voltak kollabjai.

Összességében tehát azt láthatjuk, hogy ha alaposan át van gondolva és meg van tervezve az üzletmenet és az értékesítés, ha van vízió az üzem életében, akkor igen is lehet sikeres és nyereséges is egy hazai kisüzemi sörfőzde. Ennek szerény megtérülésű de pozitív példája a Reketye.

A szerző közgazdász, sörfőző, a Sördoktor YouTube-csatorna alapítója

Borítókép: A pop my cherry sör (Forrás: Facebook.com/Reketye)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.