Lewis Hamilton számára kedves a Hungaroring, ahol eltűnt Damon Hill

Franciaországból, Le Castellet-ből a múlt vasárnapi, Max Verstappen győzelmét hozó futam után a Formula–1 mezőnye átköltözött a Hungaroringre, a hétvégén jön az idei világbajnokság tizenharmadik állomását jelentő Magyar Nagydíj. Ez már a 37. verseny lesz nálunk az autósport elitkategóriájában, van mire visszanéznünk.

2022. 07. 28. 6:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az első Formula–1-es világbajnokságot 1950-ben írták ki, a Magyar Nagydíj pedig 1986-ban került be a körforgásba, és azóta folyamatosan benne van. Mindez azt jelenti, hogy a vb-sorozat már 37. alkalommal érkezett meg a Hungaroringre, és ezzel a pályánk holtversenyben a második legtöbb megszakítás nélküli futam rendezésével büszkélkedhet. Éppen 37-es szériája van Silverstone-nak is, de ehhez az kellett, hogy 2020-ban két egymást követő hétvégén rendeztek nagydíjat a koronavírus-járvány miatt törölt futamok pótlása végett. A második futam a 70. évforduló nagydíja néven szerepelt a versenynaptárban.

Mindenesetre csak Monza előz meg bennünket, itt 1981 óta minden évben van verseny, vagyis az olaszok szeptember 11-én sorozatban a 42. futamuknak adnak otthont. Tegyük azért hozzá, hogy ha két éve a pandémia nem söpri el a Monacói Nagydíjat, akkor toronymagasan a hercegség pályája állna a vonatkozó statisztika élén, tavalyelőtt 65-ös szériája szakadt meg. Utánunk amúgy Barcelona következik 32 egymás után rendezett futammal. Ami a Magyar Nagydíj jövőjét illeti, 2027-ig élő szerződésünk van a folytatásra, és ez nagy szó, hiszen jó néhány futamnak „rezeg a léc”. Még Monaco kiebrudalása is felvetődött, ami szinte szentségtöréssel ér fel, de azon az utcai pályán, hiába a pompa és a csillogás, alig lehet előzni, és ez nem tesz jót a televíziós nézettségnek.

Mi tagadás, a technikás, kanyargós, egyenesekben nem bővelkedő Hungaroring sem arról híres, hogy oda-vissza előzik egymást a pilóták. A sok modern, uniformizált pálya között a magyar a hagyományt képviseli, a klasszikus stílust, amely mára azonban igenis felértékelődött. A versenyzők és a csapatok szeretnek hozzánk jönni, és ezt nem udvariasságból mondják.

S szó nincs arról, hogy hazánkban mindig a papírforma érvényesül. Öt pilóta is nálunk érte el első futamgyőzelmét: a brit Damon Hill (1993, Williams), a spanyol Fernando Alonso (2003, Renault), a brit Jenson Button (2006, Honda), a finn Heikki Kovalainen (2008, McLaren) és a francia Esteban Ocon (2021, Alpine). Kovalainen nem is nyert több futamot a pályafutása során, és a tavalyi győzelme óta Ocon még dobogóra sem állt.

A 2021-es, félig esős, félig száraz körülmények között lefutott Magyar Nagydíj elképesztő izgalmakat hozott, és a rajtbaleset után – ami rögtön négy versenyző kiesését jelentette – egy szürreális képet. Az újraindításnál egyedül Lewis Hamilton (Mercedes) állt a rajtrácson, ő átmeneti esőgumikon, mindenki más a bokszba hajtott közepes keverékű slick abroncsokért, és a bokszutca végi piros lámpánál várakozott. A kör végén aztán a hétszeres világbajnok is kiment a bokszba, de az elsőből utolsó lett, ez hatalmas baklövés volt a Mercedestől. Hamilton viszont később a második kerékcseréjéből jól jött ki, s tavaly még nagyon erős volt a Mercedes, így végül a brit pilótát harmadikként intették le. Alonso (Alpine) azonban sokáig zseniális védekezett ellene, és ez is kellett az élen meglógó csapattárs, Ocon senki által nem várt győzelméhez. Hamilton végül második lett, mert még az eredményhirdetés után is akadt fejlemény: a második helyen célba érő Sebastian Vettelt (Aston Martin) kizárták, ugyanis az autójában a megengedettnél kevesebb üzemanyagot találtak. Egyszóval a tavalyi Magyar Nagydíj igazán emlékezetesre sikeredett.

A rajt a balesetekkel:

Természetesen az 1986-os, az első is az volt háromszázezer szurkolóval a helyszínen, és a brazil Nelson Piquet (Williams) győzelmével.

A Magyar Nagydíj históriájában ott van Nigel Mansell hatalmas pechje 1987-ből, amikor a brit pilóta öt körrel a leintés előtt az élen állva a 4-es kanyarban amiatt esett ki, mert a Williamse jobb hátsó kerekéről leesett a rögzítő csavar – azóta a 4-es kanyart Mansell-kanyarként emlegetjük.

1997-ben ugyancsak az élen haladva Damon Hill (Arrows) járta meg a végén, amikor tönkrement a gázadagolója, a kanadai Jacques Villeneuve (Williams) ezért tudta megelőzni. Erre azonban valójában Palik László klasszikusa miatt emlékezhetünk: „Hová tűnt Damon Hill?!”

A verseny történetének legsúlyosabb balesete 2009-ben történt, amikor az időmérőn a brazil Felipe Massa (Ferrari) honfitársa, Rubens Barrichello (Brawn) mögött haladt, és annak autójából levált egy majdnem egykilós rugó, amely eltalálta a bukósisakját. Massa az eszméletét vesztve a gumifalnak csapódott, életveszélyes állapotban szállították kórházba, és több hónapba telt a teljes felépülése.

A Magyar Nagydíjat a legtöbbször Hamilton nyerte meg, nyolcszor haladt át elsőként a célvonalon (háromszor a McLarennel, ötször a Mercedesszel), míg a német Michael Schumacher négyszer (egyszer a Benettonnal, háromszor a Ferrarival), Ayrton Senna háromszor a McLarennel. A regnáló világbajnok Max Verstappen (Red Bull) három éve nálunk szerezte meg pályafutása első pole pozícióját, de futamot még nem nyert a Hungaroringen; 2019-ben és 2020-ban egyaránt második volt Hamilton mögött. Mondani sem kell, hogy a 24 éves holland vasárnap a győztesek közé is beírná magát a Magyar Nagydíj históriájába.

Borítókép: A francia Esteban Ocon (Alpine) tavaly nagy meglepetésre nyerte meg a Magyar Nagydíjat (Forrás: Twitter/Formula–1)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.