Csalás áll a Jumbo–Visma döbbenetes fölényének hátterében? + videó

A Vuelta a Espana idei kiírását példátlan mértékben uralja a Jumbo–Visma. A holland csapat kerekesei közül Sepp Kuss az első, Jonas Vingegaard a második, Primoz Roglic a harmadik helyen áll összetettben, s ez már aligha változik az utolsó sík szakaszon. A Jumbo–Visma megdöbbentő fölénye mögött a korábbi kerékpáros és csapatigazgató, a francia Jerome Pineau csalást sejt, szerinte a felvételeken látszik, hogyan segít Kusséknak a mechanikus dopping. Nem ez az első hasonló vád a kerékpársport történetében, de eddig csak egyetlen versenyző bukott le motordoppinggal.

2023. 09. 17. 6:30
Primoz Roglic Jonas Vingegaard Sepp Kuss Angliru Jumbo–Visma
Vuelta a Espana 2023 Fotó: X/Team Jumbo–Visma
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Jumbo–Visma azzal a céllal érkezett Spanyolországba, hogy Primoz Roglic Giro d’Italia-győzelme és Jonas Vingegaard Tour de France-sikere után az idei harmadik háromhetes körverseny, a Vuelta a Espana is a holland sztárcsapat kerekesének győzelmével érjen véget. Erre a triplára korábban egyetlen csapat sem volt képes, a Jumbo viszont a végletekig kiélezett Giro és a nagy fölénnyel megnyert Tour után újabb szintre lépett: a vasárnapi utolsó szakasz előtt a teljes összetett dobogót a holland csapat kerekesei foglalják el: Sepp Kuss vezet Vingegaard és Roglic előtt. A korábbi kerékpáros és csapatigazgató, Jerome Pineau szerint a Jumbo–Visma mechanikai dopping segítségével emelkedik ki ennyire a mezőnyből.

Sepp Kuss
Sepp Kuss a Jumbo–Visma korábbi sikereiből segítőként vette ki a részét, most minden bizonnyal ő lesz a Vuelta győztese. Fotó: MTI/EPA/EFE/Manuel Bruque

– A nemzetközi szervek tönkreteszik a kerékpársportot. Túl sok mindent megengednek, semmit nem tartanak az irányításuk alatt, azt teszik, amit a nagy csapatok akarnak – mondta a hét elején a francia RMC Sport podcastjában Jerome Pineau, mielőtt rátért a konkrét vádra.

Látjuk a képeket. Nem doppingról beszélek, hanem valami sokkal rosszabbról.

– Mechanikus doppingról van szó. Nézzék meg Sepp Kuss támadását a Tourmalet-n, olyan tehetséges kerékpárosok ellen, mint Juan Ayuso, Cian Uijtdebroeks és Marc Soler. Ők nem nyeretlen kétévesek. Kuss tíz kilométer per órával gyorsabb náluk a támadás során, aztán fékeznie kell egy néző miatt, és szinte azonnal megint tízzel gyorsabb. A Spandelles-en Kuss tíz másodpercen át nem tekerte a pedált, nem tudom, ez hogyan lehetséges. A Párizs-Nizzán Roglic, Wout van Aert és Christophe Laporte ellépett a teljes nemzetközi mezőnytől, pedig mindenki járt előtte edzőtáborban. Mi lehet erre a magyarázat? – tette fel a költői kérdést Pineau, aki 2002 és 2015 között tekert a profi mezőnyben, 2010-ben szakaszt nyert a Giro d’Italián, majd visszavonulása után a tavalyi év végén csődbe ment B&B Hotels csapat igazgatója volt.

Az idei Vuelta a Espana két legnehezebbnek tartott szakaszán a Jumbo–Visma triója vitte el az első három helyet. Íme, az egyik kifogásolt pillanat, amikor Sepp Kuss megindul a Tourmalet-n:

A Jumbo–Visma szerint Pineau hiteltelen

– Nemrég én is ott voltam a csapatbuszok környékén. Nemcsak a kis csapatok panaszkodnak, de nyilvánosan senki nem mond semmit – hangsúlyozta Pineau, akinek a közelmúltbeli szerepvállalása ugyanakkor támadási felületet is ad. Csapata tavaly ősszel még nagy terveket szőtt, a brit legenda, Mark Cavendish szerződtetése is téma volt, aztán kiderült, hogy elfogyott a pénz.

A Jumbo–Visma először nem reagált a vádakra, majd amikor több mérvadó médium, például a L’Équipe is átvette Pineau mondandóját, akkor is inkább a francia hitelességét vonta kétségbe a hollandok igazgatója, Merijn Zeeman.

– Ezek a megjegyzések egy olyan igazgatótól érkeznek, aki előbb szerződtetett több kerékpárost és stábtagot, majd októberben kiderült, hogy mindenkit becsapott, és ezeket az embereket mind nehéz helyzetbe hozta.

A Jumbo–Visma mostani fölénye lényegében példátlan a nagy háromhetesek történetében. Legutóbb az 1966-os Vueltán volt egy csapat képes kisajátítani magának az összetett dobogót, ám akkor még csak kilenc csapat indult a spanyol körversenyen, s egészen más volt a körítés is, mint manapság.

Mechanikai dopping: vádak és lebukás

Nem a mostani az első eset, hogy hasonló vádak hangzanak el a kerékpársportban. 2010-ben a svájci klasszis, Fabian Cancellara flandriai körversenyen aratott győzelme után szintén egy korábbi versenyző, az olasz Davide Cassani kiáltott csalást, s részletes videóval szemléltette, hogyan jut jogtalan előnyhöz szerinte a svájci. Cancellara kétszeres olimpia és négyszeres világbajnokként, a flandriai körversenyt is további két alkalommal megnyerte, de a 2010-es sikerének tisztaságát még évekkel később is megkérdőjelezte egyik nagy riválisa, a belga Tom Boonen.

Ryder Hesjedal, a 2012-es Giro győztese a 2014-es Vueltán bukott, majd kerékpárja hátsó kereke tovább forgott, így a jármű bepörgött az érkező motoros elé. Hesjedal kerékpárját másnap reggel átvizsgálták, de nem találtak benne rejtett motort.

Az eddigi egyetlen lebukó a belga Femke Van den Driessche volt, akit kerékpárja átvizsgálása után nem engedtek indulni 2016-ban a terepkerékpáros (ciklokrossz) világbajnokságon. Őt hat évre eltiltották – ennek hatására vissza is vonult –, hiába védekezett azzal, hogy véletlenül összecserélte valakivel a kerékpárját.

Egy magyar, Stefano Varjas, azaz Varjas István a beépíthető motorok szakértője

Négyéves emlék. Jelen lehettem a Giro d’Italia 2019-es nagy rajtján, a Grande Partenzán. Ennek apropóján felkerestük az elektromos kerékpárokat gyártó és forgalmazó Epowers-Bike Hungary céget és beszélhettünk annak fejlesztőjével, a kerékpárokba helyezhető elektromos hajtás nemzetközi szakértőjével, Varjas Istvánnal. Ugyanazt írhatom, mint akkor: bajban van az ember, ha róla ír, nehéz eldönteni, mi az, ami közölhető és mi az, ami bizalmas információ. Négy év távlatából talán annyi elárulható, Varjas István utalt rá, hogy olyan, csupán 100 grammos motort is lehet beszerelni a kerékpárokba, amelyeket nehéz kiszűrni, de néhány percen keresztül durván ötven wattos teljesítményt adnak le. Nos, ez a többleterő éppen elég arra, hogy a hegyibefutónál valaki hirtelen meglóduljon… Vádaskodni nem akarunk, lehetetlen eldönteni, mi az igazság, de a kísértés nyilván óriási. (N. M.)

„Lance Armstrong ellen sem volt bizonyíték”

A mechanikai dopping alkalmazásának elméleti lehetősége tehát adott, ugyanakkor a nemzetközi szövetség illetékesei alaposan átvizsgálják a versenyjárműveket, röntgent és hőkamerát is bevetnek, esetenként pedig szét is szedik a kerékpárt.

Pineau vádjairól pénteken a belga RTBF-ben folyt a diskurzus, a vendégek ellentétes véleményeket fogalmaztak meg.

– Szomorú úgy követni egy sportágat, hogy állandóan a doppingra gondol valaki. Jerome Pineau-ban nyilvánvalóan óriási frusztráció és keserűség dolgozik, de ez a vádaskodás nem visz előre – vélte a csatorna kommentátora, Samuel Grulois, akivel egyetértett kollégája, Gérard Bulens is, aki szerint Kuss a világ legjobb hegyimenője, s a Tourmalet-s megindulásának videója semmi gyanúsat nem mutat, csupán áttétel- és képességbeli különbséget.

Gilles Goetghebuer, a Sport & Vie magazin főszerkesztője már nem volt ennyire magabiztos a holland sztárcsapat ártatlanságát illetően.

– A kerékpáron egyre több az elektronikus rész, a váltók, a fedélzeti számítógép. A biológiai dopping esetében már megismertük a csalók találékonyságát, ugyanezt várhatjuk attól is, aki mechanikai csalással akar előnyt szerezni.

Kissé hasonló párhuzamot vont maga Pineau is, aki versenyzett egy mezőnyben Lance Armstronggal. Az amerikai kerekes hétszer nyerte meg az országúton a Tour de France-t, ám győzelmeitől évekkel később megfosztották, amikor bizonyítást nyert, hogy vérdopping segítségével szerezte meg azokat.

– Nincs bizonyítékom. De Lance Armstrong ellen sem volt sokáig bizonyíték, mi viszont a mezőnyben tudtunk az átverésről. Most éppen ugyanaz történik – mondta Pineau.

Borítókép: Roglic visszanéz, de már csak két csapattársa tartja vele a lépést (Fotó: X/Team Jumbo–Visma)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.