Az elmúlt hetek nem éppen a legnyugodtabb időszaka volt a Nemzetközi Olimpiai Bizottságban. Ultimátumot intézett nemrég a NOB a tagszervezeteihez, miután körlevélben szólította fel őket arra, hogy szakítsák meg a kapcsolatot azokkal a nemzeti ökölvívó-szövetségekkel, melyek nem lépnek ki a Nemzetközi Bokszszövetségből (IBA). A NOB 2025 elejét tűzte ki határidőként arra, hogy a nemzeti bokszszövetségek kilépjenek az IBA kötelékéből. Nos, utóbbi nem hagyta ezt annyiban, és máris beperelte a NOB-ot, hogy megvédje a szövetségeket, amelyek kitartanak mellettük.
A periratban azzal vádolja meg a NOB-ot, hogy tisztességtelen eszközökkel monopolizálta az olimpiai játékok szervezésének és marketingjének globális piacát. A beadványban az IBA kiemelte a NOB azon döntését, miszerint eltiltja azokat az ökölvívókat az olimpián való részvételtől, akiknek a nemzeti szövetségük kitart a Nemzetközi Bokszszövetség mellett, és ezzel nyomást gyakorolt a Nemzeti Olimpiai Bizottságokra és a nemzeti szakszövetségekre is.
Hogy a Svájcban indított pernek mi lesz a végeredménye, azt nem tudhatjuk, ám egy esetleges pervesztés is sokkal kisebb hatással lesz a NOB jövőjére, mint az a tény, hogy a szervezet kiemelt szponzori programjának három, igencsak fontos tagja eltávozott a Nemzetközi Olimpiai Bizottság támogatói közül, ráadásul mindhárom óriáscég japán – a Panasonic, a Bridgestone és a Toyota –, ami azért is érinti kellemetlenül az olimpiai mozgalmat, mert éppen a 2021-es nyári olimpiai és paralimpiai játékoknak otthont adó ország vállalatairól van szó.

A legnagyobb kérdés most az, hogy a fenti óriáscégek távozása egy folyamatot fog elindítani, ami azt jelenti, mások is elhagyják a NOB hajóját – ez komoly anyagi válságba sodorja a bizottságot –, vagy egy rövid átmeneti nehézséget követően sikerül más cégeket a távozók helyére állítani. Netán egy harmadik eset következik be, a NOB támogatói rendszerének teljes megújítása.
Chloe Ng-Triquet, az Ampere Analysis brit cég szponzorációs kutatója szerint a legnagyobb szponzorok számára a befektetéseik rövid távú megtérülése már nem lehet az elsődleges szempont a NOB támogatói partnerré váláshoz. Ehelyett egyre fontosabbnak tűnik az olimpiai mozgalommal kapcsolatos presztízs és az az ígéret, hogy több milliárd nézőhöz juthatnak el világszerte termékeik reklámozásával az olimpia segítségével.























Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!