Az elmúlt hetek nem éppen a legnyugodtabb időszaka volt a Nemzetközi Olimpiai Bizottságban. Ultimátumot intézett nemrég a NOB a tagszervezeteihez, miután körlevélben szólította fel őket arra, hogy szakítsák meg a kapcsolatot azokkal a nemzeti ökölvívó-szövetségekkel, melyek nem lépnek ki a Nemzetközi Bokszszövetségből (IBA). A NOB 2025 elejét tűzte ki határidőként arra, hogy a nemzeti bokszszövetségek kilépjenek az IBA kötelékéből. Nos, utóbbi nem hagyta ezt annyiban, és máris beperelte a NOB-ot, hogy megvédje a szövetségeket, amelyek kitartanak mellettük.
A periratban azzal vádolja meg a NOB-ot, hogy tisztességtelen eszközökkel monopolizálta az olimpiai játékok szervezésének és marketingjének globális piacát. A beadványban az IBA kiemelte a NOB azon döntését, miszerint eltiltja azokat az ökölvívókat az olimpián való részvételtől, akiknek a nemzeti szövetségük kitart a Nemzetközi Bokszszövetség mellett, és ezzel nyomást gyakorolt a Nemzeti Olimpiai Bizottságokra és a nemzeti szakszövetségekre is.
Hogy a Svájcban indított pernek mi lesz a végeredménye, azt nem tudhatjuk, ám egy esetleges pervesztés is sokkal kisebb hatással lesz a NOB jövőjére, mint az a tény, hogy a szervezet kiemelt szponzori programjának három, igencsak fontos tagja eltávozott a Nemzetközi Olimpiai Bizottság támogatói közül, ráadásul mindhárom óriáscég japán – a Panasonic, a Bridgestone és a Toyota –, ami azért is érinti kellemetlenül az olimpiai mozgalmat, mert éppen a 2021-es nyári olimpiai és paralimpiai játékoknak otthont adó ország vállalatairól van szó.

A legnagyobb kérdés most az, hogy a fenti óriáscégek távozása egy folyamatot fog elindítani, ami azt jelenti, mások is elhagyják a NOB hajóját – ez komoly anyagi válságba sodorja a bizottságot –, vagy egy rövid átmeneti nehézséget követően sikerül más cégeket a távozók helyére állítani. Netán egy harmadik eset következik be, a NOB támogatói rendszerének teljes megújítása.
Chloe Ng-Triquet, az Ampere Analysis brit cég szponzorációs kutatója szerint a legnagyobb szponzorok számára a befektetéseik rövid távú megtérülése már nem lehet az elsődleges szempont a NOB támogatói partnerré váláshoz. Ehelyett egyre fontosabbnak tűnik az olimpiai mozgalommal kapcsolatos presztízs és az az ígéret, hogy több milliárd nézőhöz juthatnak el világszerte termékeik reklámozásával az olimpia segítségével.