„Ázott köpenyét kölcsönadta rám az ég. / Ronggyá nyűtt cipőm, amíg bírta, vitt feléd. / Éjszakák sűrűjén vágtam át, / A fényes izzó nap tüzét arcomon hordtam szét. // Gyöngyházszínű tengeren, / Könnyű csónak szállt velem. / Most újra, újra itt vagyok, / Napot hoztam, csillagot. // Drágakő vízbe hullt, a mélyben elveszett. / A bársony megfakult, ezüst tükröm megrepedt / Szélvihar szórta szét a pénzemet. / Kopott bádogpoharam végül koldus vette meg. // Minden kincsem odalett, / Nem hozhattam mást neked. / Napot hoztam, csillagot, / Nézd a két kezem, nézd csak, hogy ragyog.”
(Omega együttes: Időrabló. Napot hoztam, csillagot, szövegíró: Sülyi Péter)
Így indultunk. S a legmélyebben, legönfeladóbban abban hittünk, hogy belőlünk itt soha nem lesz semmi. Pedig – mondtam – bennünk még volt kulturális önazonosság. És nem is akartuk soha, egyetlen pillanatra sem elveszíteni. Az apám a Petőfi gimnáziumba járt, ott lóg tablója a falon ma is. Én a Szilágyiba jártam, a Horváth-kert másik oldalára. A Horváth-kert két vége között feszül a kulturális önazonosság. Egy apa s egy fiú.
„Az apám még vidám legény volt, / Dalolt, hogyha keresztre nézett, / Én meg az apám fia voltam, / Ki unta a faragott képet / S dalolt, hogyha keresztre nézett. // Két nyakas, magyar kálvinista, / Miként az Idő, úgy röpültünk, / Apa, fiú: egy Igen s egy Nem, / Egymás mellett dalolva ültünk / S miként az Idő, úgy röpültünk.”
(Ady Endre: Krisztus-kereszt az erdőn)
A kálvinista nem stimmel. A többi igen. Hiszen… A Horváth-kert fái között már az este lopakodott. Először mindig ott lopakodott. A világ legkisebb kertje a Horváth- kert, de sehol máshol nem lehetett annyira eggyé válni a sötétséggel, mint ott. Ahogy lassan besötétedett a Horváth-kertben, az alagúttal szemközti rettenetes „toronyház”, az OTP-ház ablakaiban kigyúltak a fények, a hazaszállingózó lakók egyike sem vette észre, hogy valójában a Philadelphia kávéház főpincére csavarta feljebb a világítást, s tekintettel a hűvösre, szemével intett a pikolófiúnak, hogy gyújtson be a kandallóba.