Az idei év eseményei drámaian mutattak rá a globalizált világ sérülékenységére, a világméretűvé bővült gazdaság környezeti, társadalmi és gazdasági kockázataira. A világjárványt okozó vírus a természetes élőhelyek rohamos zsugorodása miatt egyre sűrűbben megfigyelhető zoonózis (állatokról emberre átvihető fertőzés) révén vált emberre veszélyessé, gyors elterjedését a világot átszövő kereskedelmi és személyforgalom tette lehetővé, az ellene való védekezés részlegesen megbénította a világgazdaságot, szinte lenullázva a kulturális szférát és az idegenforgalmat.
A kevésbé individualizált, a közösségi érdekű cselekvésre fegyelmezetten kész kelet-ázsiai országok rövid távú gazdasági áldozatokat is vállalva érzékelhetően hatékonyabban voltak képesek visszaszorítani a fertőzést, míg a gazdasági szempontokat előtérbe helyező Egyesült Államokban és Nyugat-Európában a fejlett egészségtechnológia ellenére időnként szinte kezelhetetlen állapotok álltak elő, amelyek végül kikényszerítették a gazdasági korlátozásokat is.
A békeidőben példátlan gazdasági visszaesés hatásainak tompítására elkerülhetetlenné vált gazdasági mentőcsomagok bevezetése. A monetarista gazdasági konszenzus összeomlott, a közgazdasági-pénzügyi dogmák zárójelbe kerültek, a piaci erőkkel szemben mindenki az államtól vár védelmet. A jegybankok közvetlenül is elkezdték finanszírozni a túlterhelt állami költségvetéseket, amelyek gigantikus stimulusokkal próbálják megtámasztani a megroggyant fogyasztói keresletet, megőrizni a munkahelyeket.
A példátlan, világméretű válság enyhítése példátlan nemzetközi összefogást igényelt – volna. Valójában inkább növekedett a szembenállás a világ meghatározó erőközpontjai között. Ennek egyik oka az amerikai elnökválasztás, amelynek kampányában a két jelölt versengve tett gesztusokat a nemzetközi feszültségek élezésében érdekelt gazdasági és politikai lobbicsoportoknak, főként az egypólusú világrend legfőbb kihívóinak tekintett Kínát és Oroszországot, emellett Iránt véve célkeresztbe. A terrorizmus tematikáját hátrébb sorolva a kínai és az orosz „fenyegetés” került az új amerikai katonai doktrína középpontjába, miközben a Donald Trump által sorra felmondott nemzetközi biztonsági szerződések nyomán megnyílt a tér egy új fegyverkezési verseny számára.