Az Európai Unió történetét s a meghatározó föderalizmus–nemzeti szuverenitás törésvonalat taglaló sorozatom első részében azt mutattam be, hogy az első, alapító korszakban főként Jean Monnet és globalista társai törekvéseinek a következtében erőteljes szándék mutatkozott a szoros integrációra, mely lényegében véve nem jelentett volna mást, mint egy európai szuperállam létrejöttét. A hat tagállam azonban ellenállt ezeknek a globalista szándékoknak, s 1954-re lekerült a napirendről a szupranacionális Európai Közösség gondolata.
Ezek után, az Európai Gazdasági Közösség (Közös Piac) 1957-es létrejöttével új korszak kezdődött az unió történetében, annak ellenére is, hogy az államszövetség alapvető szervezetei ugyanazok maradtak: a főhatóság utódjaként a bizottság, a közgyűlés (1962-től parlament), valamint a tanács (1974-től Európai Tanács). Alapvető változás volt, hogy míg az ESZAK időszakában a legfontosabb kérdésekben a főhatóság döntött, a Közös Piac esetében már a tanácsot illette meg a döntéshozatal joga. Vagyis a föderalista irányításról egyértelműen áttevődött a hangsúly a kormányközi (nemzetek szuverenitására épülő) döntéshozatalra.
Az új államszövetségben a tanács döntései egyhangúak vagy minősített többségűek; a közgyűlés politikai ereje továbbra is gyenge maradt, a bizottság előterjesztéseit ugyan megtárgyalhatták és véleményezhették, ám a tanácsnak nem kellett figyelembe vennie a javaslataikat. A bíróság nemzetek feletti intézmény, amely a 60-as évektől kezdve lopakodó módon bevezette a közösségi jogot, ami elsőbbséget élvez a tagállamok jogával szemben.
Ezentúl azonban a kormányközi korszak első periódusát Charles de Gaulle megjelenése és tevékenysége határozta meg egészen haláláig, 1969-ig. A legendás francia elnök nem is titkoltan a francia „gloire” Napóleonig visszavezető időszakát akarta újra életre kelteni, amelyben Franciaország dominálta és uralta szinte egész Európát. De Gaulle azonban ellenfélre akadt Walter Hallstein, a bizottság elnöke személyében, aki kőkemény föderalista volt, követte Monnet, Spinelli és Spaak hagyományait. Hallstein nem fogadta el, hogy a bizottság a miniszterek tanácsának alárendelt intézmény, ki akarta terjeszteni a hatalmát, a francia államfő azonban ezt minden eszközzel megakadályozta. De Gaulle és Hallstein, illetve a föderalizmus és a szuverenitás közötti konfliktus 1966 elején kompromisszummal zárult, de úgy, hogy a kormányköziség elve nem sérült. A tagállamok megfogalmazták az „egyezség az egyet nem értésben” elvét, vagyis a többségi döntést is bármelyik tagállam megvétózhatja, ha úgy érzi, hogy sérülnek a nemzeti érdekei. Ez nyilvánvaló kudarc volt Hallsteinnek, amelynek a konzekvenciáit levonva 1967-ben távozott a bizottság éléről. Utódja Jean Rey lett, aki már alávetette magát a kormányköziség elvének.