idezojelek

Autószalon ’73

Akkor még, a hetvenes évek elején csupán egyetlen autópiac volt idehaza, az angyalföldi híres-hírhedt Röppentyű utcai telep. A Röpi.

Pilhál György avatarja
Pilhál György
Cikk kép: undefined

Akkor még, a hetvenes évek elején csupán egyetlen autópiac volt idehaza, az angyalföldi híres-hírhedt Röppentyű utcai telep. A Röpi. Itt téblábolt minden kocsira vágyó ember, aki nem győzte kivárni a járműigénylés hosszú éveit a Merkúrnál vagy aki beérte használt járművel. Persze itt sem volt könnyű a dolga. Saját emlékeimből tudom…
Egy vállalattól leadott Warszawa 223-asba szerettem bele. Ez innen, a mából nézve eléggé ijesztően hangzik. A Gomulka Mercedesnek csúfolt háromsebességes benzinzabáló bárka a szovjet Pobeda lengyel licence volt, mérete ennek megfelelően a böhöm Volgáéval és a Csajkáéval vetekedett. Hivatalos fogyasztását 13 literben adta meg a füllentős gyártó (volt az 15-16 is), és ha tartósan száz fölé ment a bátor sofőr, nyomban beégtek a szelepek. Ám azért valahol mégiscsak autó volt. Négy keréken gurult, pöfögött, az ember meg ott feszíthetett a volán mellett. Mi kell még? 
Meglátni és megszeretni a monstrumot – az első leendő autómat – pillanat műve volt. Huszonévesen amúgy sem sokat mérlegel a férfiember. Amennyire visszaemlékszem, a vásárlást megelőző röppentyűs terepszemlém egy kicsit megijesztett. Több tucat fölajzott ember várta a reggel nyolcas nyitást a telepbejárat szárnyas kapujánál. Sokan órákkal korábban érkezhettek, némelyikük termoszt, hordozható kis­széket is hozott magával, és akadt, aki haverokkal, hozzátartozókkal jött, hogy nagyobb esélye legyen a kinézett autó megszerzésére. (Két részből állt a telep, az első volt a hivatalos eladótér, a kerítéssel elválasztott hátsó fertály pedig a sejtelmes „raktár”. Mindenki tudta, hogy hátul vannak a „jobb” kocsik, de azokat csak közvetlenül a nyitás előtt, esetleg előző este, zárás után hozzák ki az eladótérbe. Hogy melyiket, nos, ezt próbálta megtudni minden dörzsölt vásárló.) Kapunyitáskor aztán zúgva-bőgve betódult a zabolázatlan tömeg. Kultúrát, jó modort felrúgva rohantak a kocsikhoz, ugyanis annak volt vásárlási előjoga, aki elsőnek ért a kiszemelt járműhöz. (A brutális módszeren később finomítottak, egyfajta sorsolásos kiválasztásra cserélték.)
Okulva a látottakból, az ominózus reggelen én sem egyedül érkeztem a telephez. Egykori öttusázó cimborám, a gyorslábú, zsivány Vass Gyuri is velem jött; úgy okoskodtam, így több lesz az esélyem. Meg is beszéltük a taktikát: míg én megpróbálom föltartani a szóba jöhető riválisokat, ő fut a Warszawához…
Igen ám, csakhogy fél nyolckor, amikor a telephez érkeztünk, már legalább ötven elszánt ember tolongott a kapunál. Erre azért nem számítottunk. Száz méteren, amennyi a bejárattól a Warszawáig a távolság volt, lehetetlen megelőzni ennyi ambiciózus vevőt. A segítség egy éppen a telepre jövő tréler képében érkezett, nagyjából háromnegyed nyolckor. Dudálására a portás kiballagott a fülkéjéből, kitárta a monstrum előtt a hatalmas szárnyas kaput, mire azok, akik közvetlenül a bejáratnál álltak, abban a hitben, hogy már kinyitott a piac, harsány kiabálások közepette betódultak a telepre… Ám csak pár métert tehettek meg, mert fölemelt kézzel máris elébük állt a teljes piaci személyzet: „Hohó! Megállni, emberek, vissza! Csak nyolckor nyitunk!” Míg az élmezőny csalódottan vonult visszafelé, a hátsó bolyból előreügyeskedő Vass Gyuri barátom már a lobogó szárnyas kapu rácsaiba csimpaszkodva várta a folytatást, az igazi nyitást. Így, rácsokon fityegő vassgyuristul zárták vissza a kaput. Úgy csüngött a kerítésen, mint a Téli Palotát ostromló, felajzott vörös matrózok a bejárat traverzein 1917-ben az Auróra ágyúlövései közepette. Így aztán váratlanul a haverom került az egyes rajtkockába…
A többi már papírforma volt: Gyuri nyerte a sprintet, enyém lett a Warszawa, a nagy Ő. 
Heppiendnek csak azért nem nevezem a befejezést, mert hetekkel később – 1973 őszét írjuk – bekövetkezett az egész világot sújtó első olajárrobbanás. Ami rám kivetítve annyit jelentett, hogy három forint helyett ezentúl 4,20-at fizethettem a benzin literjéért – míg győztem a hírlapíró-gyakornoki fizetésemből. 
Végül szakítanom kellett a nagy Ő-vel. Nem nézhettem, ahogy kiszárad mellettem.

(Borítókép forrása: MTI/Lajos György)

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Jeszenszky Zsolt avatarja
Jeszenszky Zsolt

Amerika önkorrekciós képessége

Ágoston Balázs avatarja
Ágoston Balázs

Az antifasizmus terrort jelent

Borbély Zsolt Attila avatarja
Borbély Zsolt Attila

Trump hatása az identitásra

Huth Gergely avatarja
Huth Gergely

A középosztály minősége

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.