Beszélnünk kell arról is, hogy személy szerint mi mit tehetünk szuverenitásunk megőrzéséért, a magyar nemzeti identitás talapzatainak, gyökérzetének ápolásáért.
Szuverenitásunk megtartása azt jelenti, hogy nem mondunk le a jövő generációk rovására arról a lehetőségről, hogy mi magunk döntsünk sorsunkról, és megőrizzük annak az esélyét, hogy a jövőben gyermekeink, unokáink dönthessenek az ország mindenkori sorskérdéseiben.
Manapság szokás kétségbe vonni a nemzet mint fogalom legitimitását azon az alapon, hogy nem lehet közösség az, ahol nincs mindenki között személyes ismeretség. A nemzeteket a szülőföld, nem pedig a vérség és a vallás határozza meg – mondja Roger Scruton angol konzervatív filozófus A nemzetek szükségességéről írott munkájában. Majd így folytatja: „A nemzeti hűség pedig a hely, a tájba belevésődött szokások szeretetén, azon az akaraton alapul, hogy ezeket a javakat közös törvény és közös ragaszkodás védje. A nemzet művészete és irodalma újra és újra a megtelepedést, a szülőföldön való létezést ünnepli, mindazt, ami az embereket a helyhez, a helyet pedig az emberekhez köti.”
A nemzet egy olyan közösséget jelent a tagjainak, ahol otthon érzik magukat, Tamási Áron szavaival:
azért vagyunk a világon, hogy valahol otthon legyünk benne.
A közösség és a kultúra viszonya olyan, mint a szőlő és a bor viszonya: a bor a szőlő esszenciája. A kultúra is elidegeníthetetlen a közösségtől, annak ismérve, annak megtartója. Minden közösségnek, minden nemzetnek rá jellemző kultúrája van. A kultúrák sokasága teszi gazdaggá a világot. Az emberiség közös érdeke, hogy mindenki sikerrel gondozza nemzeti létét és attól elválaszthatatlan kultúráját. Ha a kultúrájáról lemond egy közösség, az olyan, mint ha a gyökereitől fosztanánk meg a furmint szőlőtőkéjét, amely így nem tudja felszínre hozni a rá igazán jellemző savakat és ízeket. Az a nemzet, amely lemond a kultúrájáról, az egyéniségét veszíti, az feloldódik a globális egyformaságban, az felszámolja önmagát. A tokaji is leváltható tablettás borral, és rövid távon olcsóbb, szomjat jobban oltó italhoz jutunk. De az élvezeti értékben súlyosan veszítünk, nem beszélve a fejfájósan ébredő másnap reggelről.
Ha egy nemzet engedi lecserélni a saját kultúráját, akkor az gyarmattá válik.
A magyar kultúra szerepe az, hogy a magyar nemzetet megtartsa. Ahogy egy házasságban is tenni kell azért a mindennapokban, hogy ne kiüresedjen, hanem kiteljesedjen, nehézségek esetén is társ maradjon a férj-feleség, ugyanúgy gondozni kell a nemzetet mint közösséget. A nemzet mint közösség megtartója, megújítója a kultúra.
A nyelvében és a kultúrájában él a magyar. Ha megvédjük és gondozzuk nyelvünket, kultúránkat, akkor nyelvünk, kultúránk is megvéd minket. A kultúra hallatlan nagy intellektuális erőforrás, amely a globalizált és közösségi média által uralt világban felértékelődik.
A magyar kultúra embert és nemzetet megtartó szerepét már sokszor tanúsította. Volt felemelkedésünk záloga, nemzeti szabadság küzdelmeink támasza, volt, amikor a megsemmisülés széléről rántott vissza (gondoljunk csak Klebelsberg Kunó felbecsülhetetlen programjára, amely nélkül Trianon a nemzeti kultúra elsüllyedését jelentette volna). Voltak korok, amikor nyíltan ünnepelhettük kultúránkat, és volt, amikor idegen megszállás alatt a megmaradás titkos üzenetét hordozta, sorok között, szinte rejtjelezve. Felemelkedés, nehéz időkben pedig megmaradás nem képzelhető el a kultúra, a tudomány és a cselekvő hazaszeretet nélkül.
A tudomány szerepe, hogy a közös, eredményes boldogulásunk kereteit megteremtse, hogy jól gazdálkodjunk erőforrásainkkal, hogy helyesen válasszunk az alternatívák közül, hogy értsük a minket körülvevő világ jelenségeit. A tudomány szükséges ahhoz, hogy ne maradjunk le az egyre élesebb versenyben, hogy az oktatásba befektetett tőke megtérüljön, hogy legyenek Nobel-díjra esélyes tudósaink. De az emberellenes és közösségellenes ideológiák terjedésének időszakában a tudomány és a társadalom tájékozottsága, műveltsége nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a valóság biztonságos talaján vethessük meg a lábunkat, és ne essünk az ideológiák áldozatául.