idezojelek

Nem szabad letérni a magyar útról!

Az energiakrízis háborús gazdaságba taszítja a kontinensünket.

Cikk kép: undefined

Az orosz–ukrán háború nem csillapodik, sőt gazdasági értelemben is egyre kiterjedtebb. Energiaháború zajlik Európában, az áram- és gázárak az egekben. Azt se feledjük, hogy az év végéig lehet már csak a tengeren orosz olajat vásárolni, így élesedik az olajembargó, annak minden negatív következményével. Sok európai ország az elszabaduló energiaárakra a fogyasztás kötelező csökkentésével reagált. 

A mennyiségi korlátozások bevezetésével egy új korszak köszöntött be a kontinensen, amit háborús gazdaságnak nevezhetünk, s erre a magyar miniszterelnök már jó előre felhívta a figyelmet.

Az új gazdasági rezsim, azaz a háborús gazdaságpolitika nehéz dilemmákkal néz szembe. Míg békeidőben a jólét és gyarapodás gyümölcseinek, addig háborús helyzetben a költségek és terhek szétosztásáról kell gondoskodnia. Az állam korlátoz, és ha kell, durván beavatkozik, hogy biztosítható legyen a társadalmi és védelmi szükségletek kielégítése.

Az önként orosz energiatússzá váló Németország például extra illetéket vet ki a családokra, hogy az így keletkezett bevételekből a korábbi években jelentős nyereséget felhalmozó gázszolgáltató vállalatokat mentse meg. Sőt, vasúthálózatain a fontossági sorrendet megváltoztatva, a szenet szállító tehervonatokat tervezi a személyszállítás elé helyezni. 

A háborús gazdaságban ugyanis a teljes infra­struktúra nem az egyének boldogulását, hanem a háborús célokat hivatott szolgálni. A cseh ipari miniszter azért kapott komoly támadásokat, mert felvetette a lakossági gázfogyasztás korlátozásának lehetőségét, amennyiben az ipari szereplőkkel való szolidaritás ezt megköveteli, hiába számítanak a háztartások általában védett fogyasztónak. Megjelenik tehát az egyéni önfeladás, mint normatív elvárás a fogyasztót szolgáló cégek túlélése érdekében – ez is a háborús gazdaság egyik eleme, tőlünk nyugatabbra.

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A megélhetési válság pusztítása és az emberek elégedetlenségének növekedése különösen jól látható a nyugati mintaállamokban. A svájci hatóságok szerint fel kell készülni olyan helyzet kialakulására, amikor az ATM-ek és a bankkártyák egyszer csak nem működnek, így a pénzfelvétel, a vásárlás vagy éppen a tankolás korlátok közé szorul, a közvilágítás már nem biztosított, az otthonokban és a közintézményekben hideg van, az emberek pedig fosztogatni kezdenek. 

A német hatóságok szerint pedig nemcsak tömegtüntetéseket, de akár terrorcselekményeket is kiválthat a német megélhetési válság. Szemléletes, hogy a Német Takarékpénztárak Szövetsége szerint a háztartások akár hatvan százaléka kényszerülhet arra, hogy teljes jövedelmét megélhetési kiadásokra költse, de lehet, hogy a teljes jövedelme is kevés lesz erre. 

Ugyanígy aggasztó az a brit jelenség is, hogy a növekvő rezsidíjakat az emberek lassan már egyáltalán nem tudják kifizetni, ezért nemzeti (rezsi)vészhelyzetet hirdettek az országban.

Miként lehet mégis hatékonyan védekezni az energiaháború ellen, amikor a gazdaságpolitika szimplán energiapolitikává változik? Persze, lehet és kell is növelni a gázkitermelést vagy az importkapacitásokat, az energiafogyasztást pedig csökkenteni, de sikerek így csak hosszabb távon érhetők el. 

Ilyen kiélezett helyzetben viszont rövid távú, gyors és hatékony megoldásokra van szükség. Az Európai Unió eddig képtelennek bizonyult megfelelő válaszokat adni. Most mintha mégis mindenki észbe kapott volna, és elindult egy ötletbörze, de sajnos megalapozott hatásvizsgálatok nélkül megy a dobálózás.

Újra előkerült, hogy az elektromos áram árát korlátozni vagy önköltség alapúvá kell tenni. Az európai szintű ársapka alkalmazása nem jó ötlet, mert az áram ára országonként eltérő. Egy önköltség alapú árképzés bevezetése ugyanakkor meggondolandó. 

Az áram árát ugyanis ma teljes mértékben és helytelenül a földgáz ára határozza meg – ahogy erre a miniszterelnök is felhívta már a figyelmet majd fél évvel ezelőtt –, miközben az európai áramtermelés csupán harminc százalékát adják gázerőművek. 

A többi atom-, szél-, nap- és vízenergiából származik vagy éppen olajból. Az áram ára ma hatszáz euró/MWh, miközben az atomenergia húsz, a szél harminc, a víz és nap negyven, az olaj pedig hatvan euró/MWh önköltségen termel áramot. Ha tehát az áram árát önköltség plusz tisztességes profitfelár alapon szabályoznánk, a jelenlegi szint akár az ötödére is visszaeshetne, igaz, ezzel sok termelő extraprofitja is eltűnne. Ebben az esetben tehát nem az árat, hanem a marzsot korlátoznák.

A gáz árának európai szintű korlátozása – lényegében a referenciaként használt holland gáztőzsde árainak maximálása – átgondolatlan ötlet, ugyanis könnyen egy indirekt orosz gázembargóhoz vezethet. Az EU a gáz nyolcvan százalékát importálja, főként Oroszországból. Ha az árat korlátozni fogják, Oroszország teljesen elzárhatja a csapokat. A gázárakat tehát csak állami veszteségátvállalás mellett lehet rögzíteni, különben hiány alakul ki.

Az energiaszektor extraprofitjának megadóztatása és az így befolyt bevételekből a lakosság és a vállalatok energiaköltségének támogatása régi történet, sok ország, köztük Magyarország már meglépte, de sok ország, például Németország tartózkodott ettől. 

Nincs új a nap alatt, az ársapkákat és az extraprofitadókat mi, magyarok már nemzeti szinten és célzottan alkalmazzuk. De jó lenne újabb ötleteket is keresni. Abból kell kiindulni, hogy mára az energiaárak gazdasági hatásai sokkal erősebbek, mint a fiskális vagy monetáris politika hatásai. A kormányoknak és a jegybankoknak egyre nagyobb kontrollt kell gyakorolniuk az energiaárak felett.

Az energiatőzsdéken az árak jelenleg rendkívül nagy volatilitás mellett emelkednek, amit súlyosbít, hogy a káoszba a világ spekulánsai is örömmel szállnak be. Segíti őket, hogy ilyen magas árak mellett a likviditás elapadt, és ma már egy kisebb vásárlással vagy eladással is befolyásolni lehet az árakat. Érdemes lenne tehát az energiatőzsdék felügyeletét megerősíteni és így a túlzott spekulá­ciót megakadályozni.

Újabb kezelendő probléma, hogy az energiakereskedelem nem transzparens. Minden országnak saját energiatőzsdéje van, és országonként különböző szervezetek látják el ennek felügyeletét. Ezek az energiatőzsdék ugyan referenciaárként szolgálnak, de az ügyletek nagy része a tőzsdén kívül történik. 

Vannak emellett hosszú távú szerződések Oroszországgal, Norvégiával vagy más gázexportáló országokkal, ezen szerződések tartalma viszont nem nyilvános, a feltételek, az árak országonként eltérők. Ebből is látszik, hogy amíg a pénzügyi piacaink, bankjaink működése sokszor túlszabályozottá vált – főleg a Lehman Brothers csődje után –, az energiapiacokat az alulszabályozottság jellemzi. De valóban mindig egy válság kell ahhoz, hogy a fontosabb piacokat megfelelően szabályozzuk?

Végül foglalkozzunk egy kicsit a monetáris politikával! Egy energiaválságban a monetáris és kamatpolitika hatásfoka nagyon alacsony, miközben az energiaár ma már az egyik legfontosabb eleme a transzmissziónak. Az árak csökkentésével azonban mérsékelhető az infláció és élénkíthető a gazdaság. Emiatt a jegybankokat fel kell ruházni az energiapiac (akár átmeneti) befolyásolásának, az energiaárak intervenciós lehetőségével. 

Az Európai Központi Bank így beléphetne az energiapiacra azzal a szándékkal, hogy javítsa a likviditást és interveniáljon. Az energiapiaci beavatkozást egy, a jegybankok által finanszírozott pénzügyi alap is végezhetné európai szinten.

Brüsszel inkább távolodik, mind közeledik a megoldáshoz. A háborús gazdaság európai szinten alakult ki, de nekünk lokálisan kell ezt a csapdahelyzetet elkerülnünk. Segély helyett munkát, mértéktelen, fogyasztást finanszírozó eladósodás helyett kapacitásmegőrző és -növelő beruházásokat és célzott segítségnyújtást, de legfőképpen a gazdaság „lekapcsolása” helyett az ország működésének biztosítását kell választanunk.

Az energiaháborúban nemcsak a lakosság rezsicsökkentésének fenntartása, hanem az energiaintenzív iparágakban a sérülékeny kis- és középvállalatok támogatása is egyre fontosabbá válik. Ma már sok cég képtelen a fogyasztói árak emelésével kompenzálni az energiaköltségek emelkedését. Egyrészt ekkora áremelést már nem tud végrehajtani a piacon, másrészt ebben az esetben a kereslet visszaesésével is kalkulálnia kell. Nem jön ki a matek. 

A gazdaság, a munkahelyek és a családok védelme érdekében proaktívan segíteni kell az életképes vállalatokon. Egy háborús gazdasági környezetben sem szabad tehát szem elől téveszteni nemzetgazdaságunk legfontosabb pilléreinek védelmét, nem szabad letérni a magyar útról.

A szerző gazdaságfejlesztési miniszter


Borítókép: Illusztráció (Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Ambrus-Jobbágyi Zsófia avatarja
Ambrus-Jobbágyi Zsófia

Magyar Péter sötét történelmi időket idéz

Jeszenszky Zsolt avatarja
Jeszenszky Zsolt

Elittúltermelés és elszegényedés (2. rész)

Ágoston Balázs avatarja
Ágoston Balázs

Vidékellenes flaszterhuszárok

Borbély Zsolt Attila avatarja
Borbély Zsolt Attila

A Hunyadi-film és a román mítoszok

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.