Az erdélyi magyar „belpolitikában” a vízválasztó a Ceausescu-rendszer 1989-es bukása óta az önrendelkezéshez és az autonómiához való viszony volt. Hívei önelvű, magyar arcélű, helyzetteremtő politikát hirdettek, szemben a tájba simuló, kollaboráns táborral. A nemzeti autonomista erők 1993-ra elérték, hogy az akkor még egységes érdekképviselet, az RMDSZ a hivatalos program és alapszabályzat szintjén vállalja fel e nemzetpolitikai követeléseket, innen kezdve tíz éven keresztül arra törekedtek, hogy rászorítsák a szervezet vezetését saját programjának képviseletére, tekintve, hogy a kulcspozíciók elnyerésére nem volt elegendő erejük.
Ez az igyekezet részsikerekkel járt 1996-ig, amikor is az RMDSZ kormányzati szerepvállalása a választások győzteseinek oldalán felülírt minden addigi közös elvet, az önkormányzatként való működés helyét a fokozatos pártosodás vette át, a belső pluralizmust a pártfegyelem, az autonómiakövetelést a konjunkturális meggondolások s az engedménymorzsák felcsipegetése.
2003 januárjában a Szatmárnémetiben megtartott kongresszus után, amely lényegében leszámolt az autonómiaprogrammal, az önrendelkezés-párti tábor beszüntette az RMDSZ-en belüli szélmalomharcot, és saját szervezetek kiépítésébe fogott. Megalakult az idén már két évtizedes múltra visszatekintő Székely Nemzeti Tanács, valamint testvérszervezete, az Erdélyi Magyar Nemzeti Tanács, mint két parlamentszerű testület, majd a Magyar Polgári Szövetség (MPSZ), mint a választásokon induló politikai formáció. (A Magyar Polgári Szövetségből fejlődött ki a Magyar Polgári Párt [MPP], miután az MPSZ indulását 2004-ben a román hivatalosságok RMDSZ-es indíttatásra elgáncsolták. Az MPP-n belüli sajátos viszonyok arra indították a belső demokráciát és az autonómiát egyaránt kiemelt értéknek tartó tábort, hogy 2011-ben megalakítsák az Erdélyi Magyar Néppártot (EMNP). A két nemzeti párt közeledése a kétezer-tízes évek végén indult meg, majd a tavalyi fúzióban csúcsosodott.)