idezojelek

Ordító a kettős mérce

Az egész jogállamisági eljárás merő képmutatás, erre Spanyolország a tökéletes példa.

Cikk kép: undefined

Az Európai Unió folytatja a „jogállamisági” keresztes hadjáratot: Magyarország eddig egyetlen eurót sem kapott a helyreállítási alapból. Az EU indokai? A magyarok nem tartják tiszteletben a jogállamiságot. Amennyiben az EU hozzáállása minden tagállammal kapcsolatban hasonló lenne, ez a témakör még pozitív is lehetne. De nem ez történik, viszont látjuk, hogyan szolgáltat mindez ürügyet arra, amit Brüsszelben Magyarországgal és Lengyelországgal szemben tesznek.

Miért ez a két ország? Mert Magyarország és Lengyelország is megkülönböztette magát a többi tagállamtól, mivel nem a nyugat-európai fősodor progresszív-balliberális menetrendjét követi, hanem saját politikai útját járja. Nem akar alárendelődni politikájában semmilyen felette álló szupranacionális szerveződésnek. Hasonlóképpen ezek az országok elítélik George Soros bevándorlási agendáját, ami szintén szúrja az európai bürokraták szemét.

Mi a probléma a jogállamiság megkövetelésével? Ahogy már korábban is említettem, nem lenne gond, ha mindenkitől egyformán megkövetelnék, azonban ez nem így van. Az egész pusztán politikai eszközzé vált. Mi több, Paolo Gentiloni uniós biztos 2022 januárjában bevallotta, az uniós pénz a gyermekvédelmi törvény elfogadása miatt nem jut el Magyarországra. Ez azonban sérti a hatályban lévő uniós szabályokat és szerződéseket, mivel az oktatásért a tagállamok felelősek, nem pedig az Európai Unió.

Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nézzük hazám, Spanyolország példáját! Spanyolországban a lengyelországihoz nagyon hasonló rendszer van. Vegyük az alkotmánybíróságot, ezt a nagyon fontos testületet, amely azt hivatott eldönteni, hogy a törvények alkotmányellenesek-e. Nos, a testület a király által kinevezett tizenkét tagból áll; közülük négyet a kongresszus javasol háromötödös többséggel; négyet a szenátus, kettőt a kormány, kettőt pedig az általános igazságszolgáltatási tanács. Hogy érthető legyen, a tizenkét bíró közül tízet politikusok választanak. 

Spanyolországban amikor egy pártnak többsége van a kongresszusban, akkor a szenátusban is többsége van, és ha ez a párt kormányoz, maga is kinevezheti a tíz bírót. Elmagyarázná nekem valaki, hol van ebben a jogállamiság?

Sőt, 2021-ben, az alkotmánybíróság megújításakor, mivel ehhez háromötödös többség szükséges, a PSOE és az Unidas Podemos (a spanyol koalíciós kormányzó pártok) meg akarták reformálni a törvényt úgy, hogy egyszerű többséggel is újraalakulhasson a testület. Ezt akkor az ellenzék keményen bírálta, mert újabb támadás volt a jogállamiság ellen. Mit tett Brüsszel? Figyelmeztette ugyan a kormányt, de semmi több.

Aztán az előző szocialista kormány főügyésze lett az alkotmánybíróság új elnöke. Az egyik bíró a jelenlegi szocialista kormány igazságügy-minisztere volt. Egy másik pedig főigazgató volt a miniszterelnöki hivatalban. A szocialisták sorra a saját bizalmi emberei­ket ültetik az alkotmánybírói székekbe, de az EU néma, Brüsszelben nem látnak problémát ebben.

Ezzel azonban még nincs vége a példáknak. Menjünk vissza 2020-ba! A Covid–19 által okozott világjárvány minden országot egyformán sújtott, és az összes kormánynak cselekednie kellett. Nos, a szocialista Pedro Sánchez vezette kormány úgy döntött, hogy kihirdeti a vészhelyzetet, 47 millió spanyolt otthonába zár, vagyis érvénybe lépett a lakhelyelhagyási tilalom. Ezt a vészhelyzetet kétszer is kihirdették, és az alkotmánybíróság mindkettőt alkotmányellenesnek nyilvánította. Vagyis a spanyol kormány kétszer is figyelmen kívül hagyta az alkotmányt. Történt valami? Volt megtorlás? Politikai következmények? Lemondások? Semmi. Nem történt semmi. A kormány megúszta, hiába követett el két törvénytelenséget. Mi lett volna, ha Orbán vagy Morawiecki teszi ugyanezt? Nagy cirkusz lett volna, a teljes progresszív média tekintélyelvűségről, diktátorokról kiabált volna a vezércikkeiben. Ám ebben az esetben egyetlen nemzetközi médium sem emelte fel a szavát.

Sánchez miniszterelnök illegálisan bezárt 47 millió embert, megfosztva őket a gyülekezési jogtól. Nem tudtunk közlekedni az autonóm közösségek között, még az önkormányzatok között sem! Ilyen még sosem történt. És illegális volt.

Néhányan biztosan azt gondolják, hogy rendben, ez kivételes helyzet volt. Az volt. De a cél nem szentesíti az eszközt. Sőt, Sánchez­nek volt politikai eszköze, hogy mindezt helyesen tegye: a szükségállapot. Nem használta ki. Az utcára való kilépésért és az utazásért kiszabott hatósági pénzbírságokat most vissza kellene fizetni a polgároknak!

Ezzel vége lenne a botránysorozatnak? Semmiképpen. A legfelsőbb spanyol testület, a kongresszus is az alkotmánybíróság nyilatkozata alapján alkotmányellenesen lett bezárva, vagyis a szocialista kormány három alkalommal szegte meg az alkotmányt, és ennek semmilyen politikai következménye nem lett. Most biztosan azt gondolják, hogy ezzel itt vége, de nem. A spanyol kormány folytatta. Az állami legfőbb ügyészség az a szerv, amelyet az alkotmány bíz meg azzal, hogy az igaz­ságszolgáltatásról gondoskodjon „a törvényesség, az állampolgári jogok és a törvény által védett közérdek védelmében, hivatalból vagy az érdekelt felek kérésére, valamint hogy vigyázzon a bíróságok függetlenségére és előmozdítsa általuk a társadalmi érdekek kielégítését”.

Ennek a testületnek politikamentesnek kellene lennie, de Sánchez nem törődik ezzel sem. A saját igazságügy-miniszterét, Dolores Delgadót nevezte ki főügyésznek, ami példa nélküli a spanyol demokráciában. Ez lenne a jogállamiság? Nyilvánvalóan nem. Egyetlen jogász vagy politológus sem fogadná el annak. Mi több, még a szenátus sem tudja fékezni a kormányt, hiszen az utolsó szó mindig a parlamenté.

A spanyol példák láttán azt gondolhatjuk, hogy az Európai Unió biztosan intézkedett, tiltakozott. Nos, sajnálattal közlöm, hogy nem. Vajon mi az oka ennek? Az, hogy kormányunk maradéktalanul eleget tesz az uniós fősodor elvárásainak.

Spanyolország volt az első tagállam, amely megkapta az európai alapokból a legkorábbi kifizetéseket, és az első olyan ország, amely megkapta a másodikat is. Ursula Von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke volt az első, aki gratulált nekünk ahhoz az úthoz, amelyen elindultunk. Kész őrület! Mi vagyunk az egyetlen OECD-ország, amely még nem tért vissza a válság előtti szintre, ahol a legmagasabb a munkanélküliségi ráta, ahol a legnagyobb mértékű a fiatalok munkanélkülisége, az egyik legeladósodottabb tagország, amelynek a legrosszabbak a gazdasági adatai és az, ahol az egy főre jutó GDP évről évre csökken. A felsorolást folytathatnánk.

Aztán mi történt ezekkel az uniós alapokkal? Monica Hohlmeier, az Európai Parlament költségvetést ellenőrző bizottságának elnöke spanyolországi látogatása alkalmával a következőket mondta: „lehetetlen lekövetni a forrásokat a végső kedvezményezettig. Nem tudjuk, melyik régió kapta meg, hogyan, mi a célállomás”. Hozzátette: „Nem tudjuk, végül kinél landolnak a helyreállítási pénzek.” El tudja képzelni a kedves olvasó, hogy mi történne, ha Magyarországról vagy Lengyelországról nyilatkozná ugyanezt? Százszámra érkezne az üzenet arról, hogy ezek az országok, illetve korrupt vezetőik hogyan használták fel a pénzt saját céljaikra. Még valami. Hazámban nem hoztak létre semmiféle testületet, amely arra lenne hivatott, hogy kiderítse, mire és hogyan költik el az uniós pénzeket.

Az a helyzet, hogy Von der Leyent vagy az EU-t nem a jogállamiság érdekli, hanem az, hogy az országnak milyen politikai programja és kormánya van.

A szerző spanyol politológus, a Filosofía Política project alapítója

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Pixabay)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Borbély Zsolt Attila avatarja
Borbély Zsolt Attila

A rendszerváltás mint tananyag

Huth Gergely avatarja
Huth Gergely

A történelem főutcáján

Gajdics Ottó avatarja
Gajdics Ottó

Mindannyian békét akarunk

Szőcs László avatarja
Szőcs László

A háború jó üzlet, csak nem nekünk

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.