idezojelek

A Saul fia ma már nem csak egy Oscar-díjat kapna

Már csak 1988-as születésemből fakadóan is, nagyjából az ezredforduló környékén kezdtem magyar filmeket nézni, így aztán életem során nem láttam nagyobb sikerét a magyar filmnek a Saul fia diadalmeneténél. A Saul fia (a saját szememmel) sosem látott pezsgést hozott a magyar film színterére, a filmes újságíró pedig pláne a világ közepén érezhette magát 2015-2016 idején. A Vajna-éra legjobb filmje volt, és ha mai szemmel összevetjük a hatását azon a filmekével, amiktől „kikapott” Cannes-ban és az Oscaron, 2015 legjobb filmjének is nevezhetjük világszerte. Ma már talán még nagyobbat szólna.

Cikk kép: undefined

A film a semmiből robbant be 2015-ben azzal, hogy elsőfilm létére beválogatták a cannes-i versenyprogramba. Megnyerte a kritikusok (Fipresci) díját és a fesztivál második legnagyobb díját, a zsűri nagydíját, majd a magyar mozikban is megbizonyosodhattunk arról, hogy a sok elismerés nem a holokauszt-tematikának szólt. Mai szemmel nézve a cannes-i versenyprogramból a Saul fia volt a legjobb és azóta is legnagyobb hatású film, az Arany Pálmát elnyert, tamil menekültről szóló Szalmakutyák-átirat, a Dheepan például jól megcsinált film, de azóta teljesen elfelejtették.

A Saul fia semmiből való „berobbanása” persze egyébként is látszólagos: egyik napról a másikra lett szenzáció, de életek munkájával és megszállottságával. Aki szerint ez a film jókor volt jó helyen, az nem tudja, milyen munkába kerül az, hogy egy film így működjön a mozivásznon. Nemes Jeles László rendező például 2007-es bemutatóval jegyzi a film előtanulmányaként is tételezhető Türelem című, szintén holokauszt-témájú rövidfilmet, amiben már bizonyos mértékig kikísérletezte a Saul fia újító formanyelvét.

A rendező a Saul fia filmtervével is több országban, például Franciaországban próbálkozott hosszú éveken keresztül, de végül a sors fintoraként csak a Vajna-féle Filmalap látott fantáziát benne,

és adott neki egy magyar elsőfilmes viszonylatban korrekt, valójában nagyon szerény büdzsét. (Később egy külföldi filmfesztiválon egy producer szomorúan mesélte nekem, hogy ő is lehetett volna a Saul fia producere, de kihagyta a lehetőséget.) A Saul fia kiválóságának ez lehet az egyik titka is: a sok visszautasítás tanulságával a Filmalap elé már egy kikezdhetetlenre csiszolt projekt került, amire nem is lehetett nemet mondani.

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A cannes-i közönség és sajtó okkal volt elájulva a film modern, sőt újító formanyelvétől: a kamera a címszereplő főhős (Röhrig Géza) arcára fókuszálva, szinte csak elmosódó hátterekben mutatja be a koncentrációs tábort, ami rengeteget átad a nézőnek Auschwitz poklából, és egy Sonderkommandós elgépiesedett, beszűkült, félrenéző lelkiállapotából. Ezzel Nemes Jeles László elkerüli a hatásvadászat csapdáit is, hiszen nem expliciten tolja a néző arcába a borzalmakat. A sejtetést választja a megmutatás helyett.

Az alkotók két legyet ütöttek egy csapásra azzal is, hogy mivel fő látványosságuk a félig-meddig amatőr színész, Röhrig Géza arca, költséghatékonyságban is tökéletes low budget filmet hoztak létre, amit azóta is a kisbüdzsés filmezés egyik etalonjaként emlegetnek a szakmában. 

A film formanyelvét annyit elemezték, hogy nem is lehet újat mondani róla, amiről viszont kevesebb szó esik, hogy habár a Saul fia elsősorban audiovizuális élmény, azaz esszenciálisan mozivászonra kitalált alkotás, a története és a dramaturgiája is hibátlan, a fiát (vagy valakit, akit annak hisz) mániákusan eltemetni igyekvő főhős tökéletes avatárja a nézőnek egy pokoljáráshoz Auschwitzban.

A film amerikai forgalmazási jogait Cannes-ban az Oscar-díjak specialistája, a Sony Pictures Classics szerezte meg, akik aztán a Golden Globe- és az Oscar-díjig vitték a filmet a legjobb idegen nyelvű film kategória fő esélyeseként. A legjobb filmnek járó Oscar-díjat a Spotlight című, tisztes és fontos (újságírókról szóló), de tökéletesen szokványos film nyerte el, ami nyilvánvalóan annak köszönhető, hogy ez a sokszereplős film remek szereplési lehetőség volt a hollywoodi színészeknek, akik el tudják dönteni egy-egy film Oscar-esélyeit, olyan nagy részét teszik ki a szavazóknak.

Azóta a woke jegyében az Oscar-díj egyre inkább nemzetközi lett, idegen nyelvű filmek egyre nagyobb számban kapnak jelöléseket saját kategóriájukon kívül is,

elég a dél-koreai Élősködők legjobb filmes díjára gondolni. Ha a Saul fia ma készülne, talán nemcsak a legjobb idegen nyelvű film (azóta átnevezve legjobb nemzetközi filmre) kategóriáját nyerné meg, hanem jó eséllyel a legjobb film, rendezés, hang és operatőr díját is (és egy jelölésig a forgatókönyv és Röhrig Géza is eljuthatna).

E sorok írójának volt szerencséje átélni és újságíróként tudósítani, micsoda kulturális-intellektuális pezsgést hozott a Saul fia a maga idejében. Miközben a cannes-i vörös szőnyegtől az Oscarig az alkotók hollywoodi sztárokkal smúzoltak (utóbbiak előszeretettel lelkendeztek is a filmről), idehaza könyveket adtak ki róla, divatba hozta a filmszalagra való forgatást és az arról való vetítést (láthattuk 35 mm-es kópiáról is), mindenféle szakmai előadások témája volt (például Rajk Lászlótól, a film látványtervezőjétől is láttam róla egy remek mesterkurzust), sőt talán egyedülálló módon a film DVD-megjelenésének olyan bemutatót csapott a forgalmazó, hogy az alkotók audiokommentárjával vetítették le a filmet a sajtónak egy moziban.

A Saul fia nemcsak azonnali kritikai és közönségsiker volt, de a hatása azóta is érezhető (főleg, de nem kizárólag a háborús filmeken). Méregdrága díszletek, látványos akciójelenetek, forradalmi speciális effektusok és a borzalmak explicit megmutatása helyett divatba jött a szubjektív, videojátékokat idéző nézőpont és a hosszú követőfelvételek, elég olyan filmekre gondolni, mint az 1917, a vadiúj Nyugaton a helyzet változatlan, vagy olyan magyar filmek, mint a Genezis vagy a Természetes fény.

A Saul fia sikere a magyar film, sőt azon belül is a magyar művészfilm teljesen más témájú alkotásait is megtolta, enélkül talán el sem készülhettek volna (vagy keveseket érdekeltek volna) olyan filmek, mint a Testről és lélekről, a Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre vagy a Természetes fény.

A Saul fiát ünnepelhetjük a Vajna-éra sikereként is, amit talán az bizonyít a legjobban, hogy Nemes Jeles László következő filmje, a Napszállta véleményem szerint egy katasztrófa volt, amiben a Saul fia formanyelvét egy olyan történetre alkalmazták, amihez az egyáltalán nem illett (a haláltábor útvesztője helyett a századelő Budapestjének utcáira). Gyakori jelenség Hollywoodban is, hogy egy sikerfilm rendezője sztárrá válik, és mivel egy zsenire nem szokás rászólni, a következő alkotása már nagyot bukik, ami rávilágít, hogy a filmezés csapatmunka, a szűkös erőforrások pedig ösztönzik a kreativitást. Annyi mindenesetre bizonyos, hogy habár ezt talán Andy Vajna sem gondolta volna, a Saul fia volt a Vajna-éra legsikeresebb, és – mivel ez általában kéz a kézben jár – legjobb filmje.

A szerző a Mediaworks kulturális divíziója, a Kultúrnemzet munkatársa

Borítókép: illusztráció (Forrás: YouTube)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Bayer Zsolt avatarja
Bayer Zsolt

A szörnyek tényleg köztünk járnak

Deák Dániel avatarja
Deák Dániel

Konzultáció az új magyar gazdaságpolitikáért

Pilhál Tamás avatarja
Pilhál Tamás

Hol vagytok, „gyermekvédők”?

Gajdics Ottó avatarja
Gajdics Ottó

A kommunista nem vész el, csak átalakul

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.