Csodálatos és borzalmas századot hagytunk magunk mögött. Csodálatos, mert elképesztő eredményeket produkált, és hatalmas technikai-gazdasági fejlődést hozott. De borzalmas is, hiszen elég csak a két világháború – máig felfoghatatlan – szörnyűségeire gondolni. Eszmeáramlatok íveltek a magasba, kísérleti terepnek tekintve az emberiség egy részét, s hulltak alá.
Ma már szinte elfeledkezünk a végtelenségig kegyetlen Pol Potról, az iszonyatos kárt okozó kínai kulturális forradalomról, az ukrán holodomorról és másutt is tömeges áldozatokat követelő éhínségekről, a fogolytáborokról és emberirtásokról. A holokausztot ugyan nem felejtjük, és megemlékezéseket tartunk ugyan a háborús áldozatokról is, de csak bizonyos szálait bogoztuk ki a háborúk okainak és következményeinek. Mi tette lehetővé ezen ordas eszmék hullámlovasainak, a politika nagyjátékosainak a hatalomra jutását és elég tartós ott ragadását? Mi volt ebben a szerepe a tömegeknek, hogyan és mivel lehetett őket manipulálni, majd sakkban tartani?
Mi a szerepe ebben bizonyos személyeknek, és mi a távolból irányító, sokszor alig megfogható érdekeknek? Vajon a fasizmus hatalomra jutásának nem az első világháború kegyetlen békefeltételei ágyaztak meg? Dehogynem! A szövetséges hatalmaknak az Osztrák–Magyar Monarchia szétverésére irányuló érdeke, majd a franciák féktelen németgyűlölete, amelynek eredménye volt a jóvátétel követelése, a milliós lélekszámot elérő német éhhalált szenvedett áldozatok nyomorúsága? És a mi számunkra a trianoni veszteség. Amiben szerepet játszott a nemzetiségek nacionalista öntudatra ébredése (amely eszmének fontosságát egyébként Eötvös József olyan világosan jelezte A XIX. század uralkodó eszméi című művében).
Vajon a kommunista eszetlen és embertelen lépéseket nem a kapitalista gazdasági fejlődés kegyetlen kizsákmányolása és az így létrejövő égbekiáltó vagyoni különbségek alapozták-e meg?
Hogyan tudták a kommunisták maguk mellé állítani – ideig-óráig – a tömegeket, s az agymosás hosszú ideig érvényesülő hatásával máig hatóan milyen károkat okoztak? Vajon a XX. században elhatalmasodó vallástalanság, avagy az új vallás, az emberimádat jelentkezése és annak melyik válfaja volt a rosszabb: a nacionalizmus, az internacionalizmus vagy a féktelen individualizmus? (Erről írt Arnold J. Toynbee már 1955-ben.) Választ adni ezekre a kérdésekre nagyon nehéz. Ámbár, ha belegondolunk, egyáltalán nem lehetetlen.