idezojelek

Egy előre hamisított történelem történetei

A történelemből legenda lett, a legenda mítosszá – meséli A Gyűrűk Ura filmtrilógia bevezetőjében Galadriel. S a mítoszból lesz a rege, a monda, aztán a mese, tehetjük hozzá, ami alighanem a legletisztultabb formája a történetnek.

Csernus János avatarja
Csernus János
Cikk kép: undefined

Ha lehet valami meghatározó attribútuma a népmeséknek, az alighanem a mesélő. Nem kifejezetten a személy, aki meséli, hanem az, hogy valakinek el kell mesélnie őket. Tovább kell adnia, mert alighanem ő is hallotta valakitől, akinek szintén elmesélték, feltehetően neki sem először, és így tovább. Már senki nem tudja, honnan jött a történet, nem is fontos, mert a fontos a történet, aminek át kell öröklődnie hallgatóságról hallgatóságra.

Ettől persze mindig változik is picit, talán csak árnyalatnyival, talán fordulataiban is, újabb epizódok kerülnek bele, esetleg kerülnek ki belőle. Mint a pletykás játék, amikor a sorban állók a szomszédjuk fülébe súgják, amit hallottak, és a végén teljesen más sül ki belőle, mint ami elindult. 

A népmesének ezért nincs végleges „formája”, annyiféle változatban létezik, ahányszor elmesélik. És ha lejegyzik, akkor is annyiféle verziója van, ahányszor leírják.

Úgy terjed, mint a vicc, amit hallott valaki, és elmondja másnak is. Hogy honnan jött, ki találta ki, ki mesélte először, nem lehet tudni, de nem is lényeges, mert lehet, hogy ő is mástól hallotta. Ha nem is ugyanazt, de valami hasonlót, legfeljebb igazít rajta egy kicsit, és úgy adja tovább. A lényeg a vicc, a történet, a gondolat. Ettől lesz mindannyiunké, közös és mégis személyes, és ezért szeretjük.

Ha jól emlékszem, David Lynch amerikai filmrendező egyszer arról beszélt, hogy szerinte 

nem az embereknek vannak gondolataik, hanem a gondolatok önállóan léteznek, körülveszik, behálózzák a világot, amiben élünk, 

és így találunk rájuk. Ezért fordulhat elő, hogy egymástól függetlenül ugyanaz az ötlet eszébe juthat több embernek is. Akár olyan formában is, hogy egyszerre dolgoznak ugyanazon a forradalmi találmányon, még ha nem is tudnak egymás munkájáról. Nem ilyesmit fejtegetett annak idején Platón, amikor az ideákat emlegette?

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

 

Az igazság megmarad

Születnek-e ma népmesék? Mintha valahogy úgy képzelnénk, hogy a népmesék már velünk lennének, ránk hagyományozódtak, már akkor voltak, amikor mi még nem éltünk, keletkezésük a régmúlt homályába vész. Csakhogy a régmúltban is éltek emberek, akik elmesélték ezeket a történeteket, és akiknek a régmúlt volt a manapság. Aztán a leendő kor emberének mi leszünk a régmúlt, és így tovább, az idők végezetéig. Ebből kiindulva nem látszik akadálya, hogy népmesék ma is szülessenek. Igen ám, de hogy lesz, miből lesz a népmese?

A történelemből legenda lett, a legenda mítosszá – meséli A Gyűrűk Ura filmtrilógia bevezetőjében Galadriel. S a mítoszból lesz a rege, a monda, aztán a mese, tehetjük hozzá, ami alighanem a legletisztultabb formája a történetnek.

Amiben már nem az számít, hogy a hős konkrétan kicsoda és ténylegesen mit tett, hanem az, hogy az archetipikus karakter hogyan küzdi le az előtte tornyosuló akadályokat. A hős lehet bárki, a küzdelem és az erőfeszítés viszont örökérvényű.

Mindez semmit nem változott, éljünk bár a mozgókép és az internet korában. Nem véletlen, hogy a filmszakma egyik alapműve éppen a történetmesélésről szól.

A történet iránti étvágyunkban az a mélyről jövő emberi vágy érhető tetten, hogy megragadjuk az élet mintáit […], hogy értelmet találjunk egy anarchikus világban

– írja Story című könyvében Robert McKee. Ugyanaz hajtja a mai forgatókönyvírót, mint az ókori rapszódoszt, aki a trójai háborút eleveníti fel vagy Háry Jánost, aki a kocsmában henceg a hőstetteivel. Mert a történetek rólunk szólnak, személyesen teszik átélhetővé a valóságot.

S az már csak idő kérdése, hogy a történetek önálló életre keljenek, elkezdjenek szájról szájra terjedni. Akkor már nem az a fontos, hogy eredetileg ki találta ki és kiről szól, hanem az, hogy ki és hogyan meséli. A történet igazsága az, ami olyan erős, hogy akkor is megmarad, ha a formája közben változik.

 

A nagy mesélő

„Az unokák tátott szájjal hallgatják, ha mesélni kezd. Időnként beül ide, a csehóba, keresi a hallgatóságát, akinek előadhatja a huszadik századot. Ne haragudjon rá, veszélytelen” – írja Gazsó L. Ferenc A nagy mesélő című kisprózájában, mely korunk egyik jellegzetes történetmondójának portréját rajzolja meg, egy általa elmesélt történeten keresztül.

Fotó A nagy mesélőhöz: Portré, 1973 (Fotó: Fortepan/Kereki Sándor)

Ezek a történetek nagyon fontosak, mint például a felidézett eset is, az ötven évvel ezelőtti balassagyarmati túszejtés, amiről annak idején beszélni sem lehetett. „No persze, teljes hírzárlat, agyonhallgatás, hiszen a kommunista embertípus világában ilyen meg se történhet.” Óriási port kavart aztán Végh Antal könyve, a Könyörtelenül, és Gazdag Gyula filmje, a Túsztörténet, melyek csak jóval később készülhettek el. A kötet 1986-ban, a film 1989-ben.

Sokat elmond a korszakról ez a szó, hogy „agyonhallgatás”. Egy emberöltőnyi idő marad elbeszéletlen történetek nélkül, hiszen a lényeg, hogy a történetet nem szabad elmesélni. És jönnek egymás után a generációk, akik családi történetek nélkül maradnak, mert a kérdésekre csak hallgatás a válasz, esetleg félszavas utalások, körülírások, konfabuláció, esetleg kiszínezett, kilúgozott féligazságok.

Aztán előkerülnek a hagyatékból a titkos emlékiratok, melyekben az ős már úgy memoárol, ahogy neki tetszik, úgy sincs senki, aki cáfolni tudná. Vagy merné. Merthogy ebben a században, ami a leginkább dokumentált a történelemben, az egész egy nagy „kartoték-adat”, ha a történész a források után nyúl, döbbenten tapasztalja, hogy a források a lényegi kérdésekben gyanúsan hiányosak, s ha léteznek is, bajosan lehet eldönteni, hogy megfelelnek-e a valóságnak. 

Egy kor, amely előre is meghamisította a történelmét, nem csak visszamenőlegesen. 

Ezért létfontosságú, hogy az állampolgár tartsa a száját, mert a végén még kiderülne, hogy nem igaz, ami a „hivatalos” dokumentumokban áll.

Ám nemcsak írásos emlékek bukkannak fel a feledés homályából, hanem régi fényképek is, merthogy ebben a században már nem csak szövegben lehet megörökíteni a történteket. Csodálkozva nézi az előkerült fotót az unoka, a dédunoka, próbálja megfejteni, mi lehet a képen, találgat a hozzá tartozó történet híján. Mert a képeknek történetük van.

Ketten néztek le a falról egy keretben, és ez állt a képen:

»Sohasem fogunk többé máshol horgászni, mint ebben az uborkasalátában… És a vasorrú bába is remek volt! Ezt nem szabad felejteni. Tivald…«

Milyen világos. De aki nem beszéli a nyelvet, az egy szót sem ért belőle.

Rejtő Jenő is tudta ezt, aki A Néma Revolverek Városa című regényében ezt a kis okfejtést kanyarította róla. De mit lehet tenni azokkal a képekkel, amelyeknek nincs meg a történetük? A jeles leszármazott eltöpreng, esetleg megtartja vagy beadja az archívumba. Felbecsülhetetlen értékeket őriz ez a gyűjtemény, hiszen nemcsak a történelem látható, hanem a láthatatlan részét is közkinccsé teszi. Nézzük a fotókat, és próbáljuk megfejteni a hozzájuk tartozó történetek titkát.

Olyan is van, aki leírja ezeket a történeteket. Így születtek meg Gazsó L. Ferenc rövid prózái, melyeket a szerző találóan „embermeséknek” nevez, s melyeket aztán Áttűnő életek (A fényt kapott XX. század) címmel rendezett kötetbe. (Az írásokból időközben színházi előadás is készült Add tovább! címmel Léner András rendezésében.)

Bár ezek a történetek nyilvánvalóan nem helyettesítik az eredeti, hiányzó történeteket, ez nem is céljuk, mégis fontos látleletet adnak a korszakról és szereplőiről, s mindenekelőtt rámutatnak a történetek fájó hiányára. Mindent elmond erről a borítón látható női portré, amelyről leretusálták a szájat, amivel mesélni tudna.

Ha van akadálya, hogy megszülessenek a jövő népmeséi, akkor az az elhallgatás. Ezért létfontosságú, hogy elmeséljük a történeteinket. Hogy legyen kinek elmesélni.

Borítókép: Suttogás, 1972 (Fotó: Fortepan/Kereki Sándor)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Huth Gergely avatarja
Huth Gergely

Az igazság ideát van, csak meg kell érte küzdeni

Novák Miklós avatarja
Novák Miklós

Életen innen, halálon túl

Szőcs László avatarja
Szőcs László

Háborús német, békés amerikai

Sitkei Levente avatarja
Sitkei Levente

Hatszáz napnyi gyötrelem

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.