– Hány története jelent meg a sorozatban, és ezek közül hány kapott helyet a kötetben?
– Mintegy hetven részt publikáltam eddig. Az első húsz az Országút című kulturális magazinban jelent meg, onnan költözött át a sorozat a Lugasba a Magyar Nemzet akkori főszerkesztőjének felkérésére. A kötetbe hatvan darabot válogattam be.

– Az Áttűnő életek – A fényt kapott XX. század címet mintha többféleképpen lehetne értelmezni…
– A történetek – az 1900-as évektől kezdve – átfogják, felidézik a múlt évszázad valamennyi korszakát, erre utal az alcím. Kettős értelmet hordoz a cím, mert
ami a fotózás világában fényt kap, az megsemmisül. Elég, ha csak az elmúlt évszázadban kitört két világháborút említem. Ám ha valamire a közbeszédben mondjuk, hogy fényt kapott, az azt jelenti, hogy az érdeklődés homlokterébe került.
A könyvhöz egyébként szellemi tejtestvérem, kedves barátom és kollégám, Zelei Miklós írt előszót nem sokkal 2021-ben bekövetkezett halála előtt. Akkoriban ugyanis megkérdeztem tőle, hogy ha kötetbe rendezve is megjelenne a sorozat, szerinte kit kérjek fel a bevezető megírására. Azt felelte, keressek egy minőségi celebet, aki már letett valamit az asztalra, akit ismernek és szeretnek az emberek. Egy nap gondolkodási időt kértem, majd jeleztem neki: megtaláltam ezt a minőségi celebet, ő az. Nagy örömömre elvállalta a felkérést – ez az előszó az utolsó nyilvános közlése.
– Hogyan és mikor vetődött fel a sorozat ötlete? Szeret fotózni vagy rendszeres látogató a Fortepan oldalán?
– Nem vagyok kimondottan fotózkodó ember. Inkább fejben fényképezek, aztán később írásban feldolgozom a rögzített villanásokat. A sorozat alapötlete 2019-ben ötlött fel bennem, a Fortepan akkor rendezett nagyszabású retrospektív kiállítást a Várban. A feleségemmel együtt megnéztem, és a képek láttán számos történet megelevenedett előttem. Ezután tényleg gyakori látogató lettem a Fortepan oldalán, hiszen gyakorlatilag munkaeszközként használtam a sorozathoz, amely kitalált, de korhű történetekből áll.
– A sorozat darabjai tárcák. Ez népszerű zsurnalisztikai műfaj volt a két világháború közötti magyar sajtóban, mára viszont mintha visszaszorult volna. Amikor belevágott a Fortepan-történetekbe, mennyiben vezérelte, hogy ezzel a műfaj továbbélését is segíti?