idezojelek

Precedens lehet a magyar szavazás Ukrajnáról

A magyarországi véleménynyilvánító szavazás után új fejezet kezdődhet az Európai Unió és a tagországok között.

Sümeghi Lóránt avatarja
Sümeghi Lóránt
Cikk kép: undefined

Orbán Viktor kormányfő a március 20-i EU-csúcstalálkozón megvétózta Ukrajna uniós csatlakozásának erőltetett felgyorsítását. Ahogyan az lenni szokott, a vétót követően mind a brüsszeli, mind pedig az itthoni ellenzék is egyként támadta a miniszterelnök vétóját. Utóbbi ráadásul még azzal is megtoldotta a külföldről betanult szólamait, hogy Magyarországnak ebben a kérdésben úgy sincs valódi beleszólása, Ukrajna EU-s sorsával kapcsolatban a magyarok véleményét képtelenség politikai tőkére váltani.

Ám e kritikusok éppen azt felejtették el, hogy 

az eddig zsinórban négy alkalommal is rekord parlamenti felhatalmazást maga mögött tudó kormány éppen abból tudott ciklusról ciklusra erőt meríteni, hogy a legfontosabb kérdésekben minden magyar ember véleményét kikérte. Ebből kifolyólag a kormány rendkívüli véleménynyilvánító szavazást kezdeményezett Ukrajna soron kívüli uniós tagságáról.

Fontos leszögezni, hogy az Európai Unióban erre a választói akaratot tükröző, megkérdőjelezhetetlen politikai felhatalmazásra talán még soha nem volt akkora szükség, mint most. Ugyanis az elmúlt évtizedekben a magyar kormányhoz hasonlatosan hiába vállalkoztak egyes tagországok arra, hogy bizonyos uniós kérdésekben kikérjék a saját állampolgáraik véleményét, 

ezek az országok még akkor sem mertek egyetlen alkalommal sem szembemenni Brüsszellel, amikor a népakarat azt megkövetelte volna.

Idézzük csak fel: először a dánok tapasztalhatták meg, hogy az európai elit valójában hogyan vélekedik a népképviseletről, amikor 1992-ben az ország kormánya arról kérte ki a véleményüket, hogy jóváhagynák-e a monetáris uniót lehetővé tevő maastrichti szerződést. Miután a dánok népszavazáson elutasították a ratifikációt, Brüsszel addig-addig lobbizott a koppenhágai kormánynál, míg végül sikerült elérnie, hogy egy évvel később újra megismételjék a referendumot, amelyen már ‒ a megfelelő ideológiai puhítást követően ‒ Dánia lakossága „jól” döntött, és minden akadályt elhárított Brüsszel előtt.

Az európai elit ezután hamar levonta a politikai értelemben vett erőszakoskodásból a tanulságot: ha egy tagország kormánya eleve legitimációs válságban van, akkor az állampolgárainak az akarata egész egyszerűen semmibe veendő. 

E felismerés alapján történhetett meg évekkel később az, hogy nemcsak Írországban, hanem Görögországban, Nagy-Britanniában és Hollandiában is ezt a demokráciaellenes forgatókönyvet alkalmazta Brüsszel.

Emlékezetes, az európai establishment a dánokhoz hasonló módon az íreket is arra kényszerítette, hogy bohózatba illően két külön ügyben is megismételjenek egy-egy népszavazást. Ugyanis amíg a nizzai szerződés kapcsán Dublint 2001-ben és 2002-ben is addig szavaztatták, ameddig Brüsszel nem kapta meg az elvárt eredményt, addig a lisszaboni szerződés jóváhagyásával összefüggésben is két nekifutásra volt szükség. Miután az EU szerkezeti reformját lehetővé tevő elképzelés megbukott az első, 2008-as referendumon, a népakaratot semmibe vevő Brüsszel 2009-re, a másodszorra kierőltetett választáson már a „megfelelő” eredményt nyugtázta.

Sajnálatos módon e mintázat az évek múlásával egyre erősebben körvonalazódott. Amikor Görögország arról kérdezte meg a saját állampolgárait 2015-ben, hogy elfogadják vagy elutasítják-e az eurózóna és a Nemzetközi Valutaalap képviselői által az államcsőd elkerülésére tett javaslatokat, a Brüsszelnek ajtót mutató nép döntése ismét süket fülekre talált. 

Túl azon, hogy az Európai Bizottság akkori elnöke, Jean-Claude Juncker a népszavazás eredményét úgy kommunikálta, hogy „nem érdekel a görög kormány”, a szorult helyzetben lévő miniszterelnök ‒ engedve a brüsszeli zsarolásnak ‒ végül mégis elfogadta a hitelezők által előírt embertelen megszorító intézkedéseket.

Érdekesség, hogy ugyanebben a politikai időszakban az angolok mellett a hollandok is hasonló helyzetbe kerültek. Ami London esetét illeti, ki ne emlékezne a hírhedt 2016-os brexitnépszavazásra, amelynek váratlan eredménye olyannyira felborította az európai status quót, hogy brüsszeli nyomásra Nagy-Britannia csupán négy évvel később teljesíthette az angol nép által megválasztott és kötelező érvényű kilépési záradékot.

Mindeközben a hollandok is megtapasztalhatták az Európai Unió demokráciaellenes felfogását, miután szintén 2016-ban épp Ukrajna uniós társulásának a kérdése került napirendre. Mint ismert, 

egy népszavazás keretében a holland szavazók 61,1 százaléka utasította el azt a megállapodást, amely jóváhagyta volna az Európai Unió és Ukrajna közötti társulási szerződést. Ám ennek ellenére Mark Rutte akkori kormányfő (jelenlegi NATO-főtitkár) fél évvel a referendumot köve­tően mégis megadta magát a brüsszeli nyomásnak.

 Így Hollandia egy több mint féléves tárgyalássorozatot követően végül törvénytervezetet fogadott el az EU‒Ukrajna-szerződés ratifikálásáról.

Mindezek – és kifejezetten a hollandok példájának – tudatában túlzás nélkül kijelenthető, hogy 

a jelenleg erős felhatalmazással bíró magyar kormány által Ukrajna ügyében kiírt véleménynyilvánító szavazás sorsdöntőnek ígérkezik. 

Hiszen nem csupán egy komoly fegyvertényként hathat a brüsszeli nyomásgyakorlás ellen, hanem precedensként szolgálhat akár abban is, hogy a régi brüsszeli gyakorlat helyett egy teljesen új fejezet kezdődhessen az Európai Unió és a tagországok közti valódi érdekképviselet és párbeszéd terén. Ennek sikere azonban rajtunk, magyarokon múlik.

A szerző a Századvég Közéleti Tudásközpont Alapítvány vezető elemzője

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Deák Dániel avatarja
Deák Dániel

Magyar Péter varázstalanítja magát

Pilhál Tamás avatarja
Pilhál Tamás

Szeretetország eljő érted!

Szentesi Zöldi László avatarja
Szentesi Zöldi László

Lenin is globalista volt

Gajdics Ottó avatarja
Gajdics Ottó

A nemzeti kormány felelősségéről

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.