idezojelek

A vesztes Jézus megdicsőült

SPORTSZERŰEN – A nyugati civilizációnak is szüksége lenne hitbéli közös minimumra.

Novák Miklós avatarja
Novák Miklós
Cikk kép: undefined
Fotó: Mirkó István

Sietni kellett a locsolással. Nem volt könnyű. A szűk családon felül három nagynéni, négy lányunokatestvér, a szomszédban Eszti és Éva néni, aztán anyánk barátnői és kolléganői, az ő lányaik, s persze az extrák („Teri nénihez még igazán beugorhatnátok…”). Ahová örömmel mentünk, ott elidőztünk, játszottunk kicsit, de onnan sem lehetett ukmukfukk távozni, ahová inkább csak a jólneveltség vezérelt. 

A jutalmat, a tíz, húsz, nagy ritkán száz forintot meg kellett szolgálni, húsvétkor lehetett megkeresni a zsebpénz javát. Képtelenség volt délig végezni. Ez nem a szokás miatt lett volna fontos – délután már nem illik zavarni, akkor már a lányok locsolnak –, azzal senki sem törődött, a férfiak délidőben lendültek bele igazán, kerékpárjukon életveszélyesen kacskaringóztak, kisgyerekként én is húsvétkor értettem meg, milyen is a részeg ember.

A rajzfilmre kellett volna időben hazaérni. Húsvéthétfőn a tévé minden évben vetített egy-egy hosszabb klasszikust: a Csizmás kandúrt, a 101 kiskutyát, a Lúdas Matyit (utóbbi háromrészes, szombatra és húsvét mindkét napjára jutott egy-egy epizód). Nemhogy internet, videómegosztó, de még VHS-kazetta sem volt. Aki akkor lemaradt róla, várhatott egy évet… Aki úgy nőtt fel, hogy még rádiót sem hallgatott, annak csekély e veszteség, na de manapság lemaradni bármiről, ami fontos, az ugye képtelenség.

A húsvéthoz természetesen a mise is hozzátartozott. Mondjuk a szombati szertartás időpontját azóta is lehetetlen jól megválasztani. Ha délután ötkor kezdődik, akkor mire véget ér, már kopog az ember szeme az éhségtől, a feltámadás misztériuma helyett a sonka körül forog minden gondolata, ha pedig este nyolckor, akkor a lakomától elbágyadva lankad a figyelem. A körmenet már a könnyebbik fele volt. 

Közben lehetett beszélgetni, találgatni, vajon nyer-e a Fradi, s talán az volt az egyetlen pillanat az évben, amikor a rendőrség a híveknek kedvezett: vagány volt, hogy miat­tunk kellett megállítani a forgalmat. Visszatérve a templomba Isten dicséretét zengtük, a Te Deum közben a megfáradt lelkeket is átjárta az ünnepélyesség, hát még amikor a magyar után a székely himnuszt is elénekelhettük már. A húsvéti szertartás, ha hosszú is, mindig felemelő. Péntekenként a keresztút volt az igazi próba. Őszintén, a péntek délutánt melyik kisiskolás szereti a templomban tölteni? Nagymamám ezt is átérezte, duzzogásomat csillapítandó vagy egy dugi Balaton-szeletet vagy fagyira egy kétforintost nyomott a markomba.

Általános iskolásként még nyulak voltunk a lányokat felkeresni, gimnazistaként persze már ez volt a locsolás lényege. Jöttek a fiúk Miklósról, osztályfőnökünknél, Vera néninél kezdtünk, aki csodás pedagógus volt, még azt is bevállalta, hogy érettségi után kiutazott velünk a bolgár tengerpartra, vigyázott a holminkra, miközben mi habzsoltuk az életet. Kár, hogy megszegtük az ígéretünket, s elmaradt a szokás, hogy felkeressük őt. Vera néni után következtek a lányok, előbb Ráckevén, majd Miklóson, ahová alkalmasint furgon platóján utaztunk szemerkélő esőben, de ki bánta. Akkor tapasztaltam meg a lényeget tekintve, mi a különbség város és község között: ott már a nyolcvanas évek végén meg-megszöktek a lányok a locsolók elől, egyik osztálytársunk helyett például a bátyja kínálkozott kialvatlan szemekkel, ha gondoljuk, locsoljuk meg őt; köszöntük, de nem éltünk a lehetőséggel…

VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Érettségi után kimaradt egy jó évtized, a wellnesskorszak előtt a klasszikus kirándulás volt a módi sportcipőben, túrazsákkal. Amikor megszülettek a fiaim, visszatértem, s jó volt látni, hogy élvezik a locsolást, az év közben ritkábban látott rokonok meglátogatását, a jól kiválasztott locsolóvers kiváltotta elismerést. Talán erre mondják, hogy hagyomány. Ami szerencsére a mai napig nem vész ki teljesen. A lányaimhoz jönnek a rokon legények, a néptáncosok, persze szódáspalackkal, s az osztálytársak is, akibe szorul kurázsi. S az is jó érzés, amikor apák és fiúk együtt koccintgatunk, s noha túl az ötvenen a lelkesedés ismét lankad, de él a remény, hogy majd az unokákkal újra nekiveselkedünk…

Csak Isten helyét nehéz meglelni a közösségi médiás új rendben, ami persze nem az ő hibája. Farizeus módra áldott húsvétot kívánunk, miközben az áldást csakis pénzben mérjük, s álszentül évről évre felmondjuk a kötelezőt, hogy húsvét a keresztény világ legnagyobb ünnepe, csak hát nem a templomok telnek meg, hanem a wellness-szállók. Ami természetesen nem bűn, elmélkedni, imádkozni bárhol, bármikor lehet, igaz, félperces rövid videóban nehéz visszaadni a kereszténység esszenciáját.

Isten a távoli rokon szerepét tölti be az életünkben, akinek kedvességét olykor felidézzük, évente egyszer talán meg is látogatjuk, de semmi pénzért nem laknánk vele egy fedél alatt.

Kétségtelen, nem könnyű húsvét misztériu­mát összeegyeztetni a mindennapi életünkkel. A szeplőtelen fogantatásra, Jézus csodái­ra és feltámadására hajlamos legyinteni korunk embere, hiszen két kattintással bárki befizethet és rögvest neki is vághat egy valóban már-már csodálatos egzotikus útnak valamelyik földi paradicsomba, vagy éppen, ha kedve szottyan, virtuálisan leszáll a Marsra. Pedig a keresztény gyökerű, de lényegét tekintve már ateista nyugati civilizációnak ma is szüksége lenne közös nevezőre, ami abroncsként, betonkoszorúként összetartja szétcsúszó társadalmat. Ez lenne a vallás, amit a többség inkább pejoratív értelemben használ. Pedig nem is oly nehéz megfogalmazni, mi lehetne a közös minimum. Egy próféta kétezer éve hirdeti a szeretet parancsát, a tanítványai Mesternek szólítják, Isten a Fiaként szereti őt, ő pedig Atyjaként az Istent. A Mester látszólag csúfosan megbukik, hiszem elárulják, megalázzák, megkínozzák, keresztre feszítik. A tanítványok félelmükben szétszélednek, megtagadják őt. Majd néhány héttel később ugyanők minden veszéllyel dacolva hirdetni kezdik a mennyek országát, s az egyedüliként természetes halált halt János evangélistát leszámítva mindannyian vállalják a vértanúságot.

Csak nem bolondultak meg mindannyian, csak kellett történnie valaminek! Mi ez, ha nem csoda, maga a feltámadás?

A mai világ senkitől sem vár el vértanúságot. A tudomány megkülönbözteti az értelmi és az érzelmi intelligenciát, talentumokra lefordítva mindenkinek mindkettőből annyi van, amennyi adatott, azzal kell helyesen sáfárkodni. Kicsi lemondás, alázat, áldozat, önzetlenség, visszacsatolásként hála és máris boldogabbá válik a világ, az egész folyamatábra címkéjére ráírhatjuk: a szeretet körforgása.

Az élet közös vonása, bárhogyan is éltünk, végül mindannyian meghalunk. Nézőpont kérdése, hogy ez igazság vagy igazságtalanság. Az pedig már végképp hit kérdése, hogy miután kileheljük lelkünket, mi lesz velünk. A lélek nem veszhet el, valamiképpen megmarad, átalakul, hiszen energia.
Az élet hosszú távon döntetlenre játszik. Van benne igazság, ám az igazán nagy, ahogy a sportzsargon használja a jelzőt, sorsdöntő mérkőzéseknek el kell dőlniük. Így képzelem a végítéletet. Lehet lavírozni egy életen át, de amikor a lélek elhagyni készül a testet, szembetalálja magát a Teremtővel vagy valamelyik angyalával, vagy talán senkivel, csak hallja kimondatlanul is a kérdést: nyertes vagy vesztes? S akkor, abban a pillanatban, nincs eltitkolt kisiklás, kegyes hazugság, a vizsgáló jobban belénk lát, mint a legérzékenyebb poligráf. Felelni kell. Az egész életünkért. El kell számolni a talentumokkal. Jobbá tudtuk-e tenni a világot, vagy csak élősködtünk, hasznot húztunk másokból.

Micsoda feltámadás! – a sportsajtó ezt a kifejezést is előszeretettel használja egy-egy látványos fordulat láttán.

Jézus Krisztusnál nagyobb vesztest látszólag aligha hordott a hátán a világ. Aztán megdicsőült, s belőle sarjadt a diadalmas egyház. Fegyverek, csata nélkül. Úgy aratva győzelmet, ahogy az 1938. évi eukarisztikus kongresszus indulójában is szerepel: „millió szív összecsengjen és magasztalja az Urat”.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right
Novák Miklós avatarja
Novák Miklós

A vesztes Jézus megdicsőült

Szőcs László avatarja
Szőcs László

Drukkoljunk-e Friedrich Merznek?

Sitkei Levente avatarja
Sitkei Levente

Katy Perry hazug űrkalandja

Bayer Zsolt avatarja
Bayer Zsolt

Húsvét előtt

A szerző további cikkei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.