Minden változás, legyen bármily kívánatos is, sosem érkezik egyedül: hasznot, költséget és károkat is hoz magával. E három tényező aránya ráadásul az idő múlásával drámaian megváltozhat. Ami ma még előnyként tündököl, holnap már súlyos teherré válhat. A változás hasznosságának a végső kalkulusa erősen függ attól is, hogy a világtérkép melyik pontjáról szemléli valaki az eseményeket. Ezért aki egy adott változás esetében csupán az egyik aspektusról, egyetlen időpillanatban és egyetlen pozíciót elismerve hajlandó csak beszélni, az nem elemez, hanem propagandát folytat.
Ezalól Ukrajna Európai Unióhoz történő csatlakozása sem képez kivételt.
Elfogadom, hogy 2025 első felében, a kontinens nyugati pereméről szemlélve az eseményeket, Ukrajna EU-s csatlakozása olyan tejterméknek tűnhet, ami csupa sajt és semmi lyuk. Azonban máshonnan, más időtávlatokban gondolkodva, ugyanez a döntés teljesen más szögből kerül megvilágításba. Szokásomhoz híven, most is az ördög ügyvédje szerepét játszva, szeretnék néhány olyan szempontot bevinni a diskurzusba, amik felett a csatlakozást ünneplők hanyag eleganciával átsiklanak. Ez a cikk Ukrajna EU-tagságának a nemzetbiztonsági aspektusait veti gyorselemzés alá – pontosabban szólva a csatlakozás belbiztonság szempontjából lényeges következményeit.
Kezdjük az egyik legalapvetőbb, mégis gyakran figyelmen kívül hagyott tényezővel: a határok hosszával. Ukrajna csatlakozásával az Európai Unió Oroszországgal és Belarusszal közös határszakasza gyakorlatilag megduplázódik. Ez a tény önmagában is egyértelmű biztonsági fenyegetést jelent, hiszen a határvédelmi kapacitások – élőerőben, technológiában – megkétszerezése súlyos költségeket ró majd Európára.
Hogy milyen nagyságrendű költségekről beszélünk, arról fogalmat nyerhetünk, ha megvizsgáljuk a Frontex költségvetésének alakulását 2014-től napjainkig. Az a határbiztonság, amit az EU elfogadhatónak ítélt meg 2014-ben, évi 100 millió euróval tette szegényebbé az unió polgárait. Tíz évre rá ez az összeg a kilencszeresére, 900 millió euróra növekedett, és a 2027-re tervezett költségvetés már 1,27 milliárd euróról beszél. Mindeközben az ellenőrizendő határok hossza egy paraszthajszálnyival sem növekedett. Az EU határainak várható megduplázásával pedig minden valószínűség szerint már a 2,5-3 milliárd eurós szférában találhatjuk magunkat.
Nem kevésbé aggasztó az Ukrajnában élő, mintegy 10-12 milliós orosz ajkú kisebbség kérdése sem. Első pillantásra ez a probléma csupán a Baltikumé. Valójában az unió legszámosabb orosz etnikumú, illetve orosz ajkú kisebbsége innen jóval nyugatabbra, Németországban (közel negyedmillió), illetve Spanyolországban (közel százezer) él. Ukrajna csatlakozásával ez az etnikai csoport válna az EU legnépesebb kisebbségévé. Ez a „virtuális Novorosszija” népesebb lenne, mint az uniós tagállamok kétharmada. A történelem számtalanszor igazolta, hogy a nagy, koncentrált etnikai kisebbségek jelenléte súlyos geopolitikai és nemzetbiztonsági kockázatot jelent. Vajon készen áll Európa erre az új, kényes belső helyzetre?