Retteghet a Tesla, új prémium autómárka érkezett Magyarországra

A kínai Xpeng elsősorban az amerikai gyártótól szeretne vevőket elcsábítani a villámgyorsan tölthető, mesterséges intelligenciával felturbózott elektromos modelljeivel.

2025. 09. 20. 10:34
Várhatóan a Tesla Model Y vetélytársának szánt G6-ból fog a legtöbb fogyni itthon Forrás: Xpeng
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Budapesten rendezték meg a kínai prémiummárka régiós bemutatóját, de az időzítés nem volt a legtökéletesebb, mivel pont aznap érkezett a hír, hogy a cég jövőre sorozatgyártásba kerülő repülő autói összeütköztek és lezuhantak egy Kínában tartott bemutatón. Ráadásul 

a Millenárison rendezett márkabevezető est fő attrakciója pont az volt, amikor a mennyezetről kábelen leengedték a kétüléses óriásdrónt, az X2-est.

Az elektromos hajtású, függőleges fel- és leszállásra képes pilóta nélküli repülőgépet egyébként már élesben tesztelik az Egyesült Arab Emírségekben, ahol idén szeptemberben hivatalos engedélyt kapott a helyi légügyi hatóságtól a repülésre. 

Xpeng
Nem a saját szárnyán szállt be a terembe, dróton engedték le a repülő szánkót (Fotó: Xpeng)

Egyelőre azonban a hagyományos, guruló villanyautókból áll a magát elsősorban tech-cégként definiáló járműgyártó termékkínálata, melyet a magyar AutoWallis és a portugál Salvador Caetano vegyesvállalata fog forgalmazni Magyarországon, Szlovéniában és Horvátországban. Magas színvonalú értékesítési hálózatot, biztos alkatrészellátást, valamint teljes körű szervizhátteret ígérnek, az értékesítés három modellel indul: 

a G6-ot, a G9-et és a P7-et októbertől lehet megtekinteni és megrendelni

a budapesti és a ljubljanai pop-up bemutatótermekben.

Xpeng
A G9 nevű szabadidő-autó is kapható lesz, mint a kínálat zászlóshajója (Fotó: Xpeng)

A G-jelzésű szabadidő-autók gyártása hamarosan a Magna-Steyr grazi gyárában is elkezdődik az európai piac számára, amivel el tudják kerülni az unió által a kínai villanyautókra kivetett büntetővámot. Minden modellre 5 év vagy 120 ezer km garanciát adnak, az akkumulátorra viszont 8 év vagy 160 ezer km-t.

Xpeng G6

Xpeng
Az Xpeng G6 18 millió forint alatt indul, közel 900 ezerrel kerül kevesebbe, mint a legolcsóbb Tesla Model Y (Fotó: Gulyás Péter)

A 2023-ban bemutatott, 4,75 méter hosszú terepkupé, a G6 az egyik leggyorsabban tölthető elektromos SUV manapság: 10-ről 80 százalékra mindössze 12 perc alatt lehet feltölteni az 80,8 kWh-s akkumulátorát, köszönhetően a 

451 kW-os maximális töltési teljesítménynek

és a teljes járműre kiterjedő 800 V-os architektúrának (SiC platform). A lítium-vasfoszfát alapú akkumulátor az Xpeng szerint fenntarthatóbb és biztonságosabb alternatívát kínál a korábbi lítium-ion technológiákhoz képest. 

Xpeng
Lecsiszolt kavicsra hasonlít leginkább, a tetővonal kupésan esik (Fotó: Gulyás Péter)

A 487 lóerős, dupla motoros, összkerekes változat hatótávja 510, a 296 lóerős hátsókerék-meghajtású változaté 535 km (WLTP). Utóbbi alapára itthon 17,99 millió forint lesz teljes hangvezérléssel és digitális visszapillantó tükörrel.

Xpeng G9

Xpeng
Magabiztos kiállása van, de a formája olyan, mint a többi kínai luxus SUV-nak (Fotó: Gulyás Péter)

A 2022-ben bemutatott, 

4,89 méter hosszú, 2,99 méteres tengelytávú luxusterepjáró

a márka zászlóshajója, amely gazdag felszereltségével és tágas belső terével a BMW és a Mercedes EQE SUV konkurense. A G6-hoz hasonlóan szintén kategóriaelső töltési sebességet (változattól függően 525 vagy 445 kW) a kínál, valamint az Xpeng legfejlettebb önvezetési rendszereivel érkezik. Bent a 10,25 colos digitális fedélzeti kijelzőt egy 14,96 colos központi, valamint egy utasoldali 14,96 colos érintőképernyő egészíti ki. 

Xpeng
Hétüléses változatról nem beszéltek, de öten fejedelmi kényelemben utazhatnak benne (Fotó: Gulyás Péter)

Egy rövid üléspróbán megbizonyosodhattam róla, hogy a tágas utastérben minden részlet a prémium szintű, az anyaghasználattól a hangulatvilágításon át a masszírozós hátsó ülésekig. A felszereltség olyan tételeket tartalmaz, mint a 12 irányba elektromosan állítható, Nappa bőrrel kárpitozott ülések, a térhangzású Dynaudio hifi, a soft-close ajtóbehúzó mechanika, vagy a fűtött kormánykerék. Nem csak az utastér, hanem a csomagtér is tágas: alaphelyzetben 660, lehajtott ülésekkel 1576 literes, amihez még jön a 71 literes frunk, azaz az első csomagtartó.

Xpeng
Fizikai gombokat ne nagyon keressünk, úgysem találunk (Fotó: Gulyás Péter)

Három változatban lesz kapható a G9, a 24,19 milliós alapmodellben (RWD Standard) egy 351 lóerős villanymotor és egy 79 kWh-s akkumulátor teljesít szolgálatot, amivel a hatótáv 502 km. Ugyanezt a hátsókerék-meghajtású hajtásláncot lehet 93 kWh-s akkuval is párosítani (RWD Long Range), így a hatótáv 585 km-re nő. 

Az AWD Performance csúcsváltozatban a nagy akkuhoz már két villanymotoros összkerékhajtás, 575 lóerős teljesítmény és 695 Nm nyomaték tartozik, 

ami dinamikus menetteljesítményeket garantál: a 2,5 tonnás óriás mindössze 4,2 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra, a végsebessége pedig eléri a 200 km/h-t.

Xpeng P7

Xpeng
Hatásos belépő lehet mindenhova, ha valaki ilyen ajtó mögül pattan ki (Fotó: Gulyás Péter)

A bemutatón helyet kapott az Xpeng luxusszedánja, a 4,88 méter hosszú P7 is. A 2019-ben bemutatott felső-középkategóriás négyajtós a különleges, Lamborghini-stílusban, felfelé nyíló motorizált első ajtajaival, sportosnak mondott vezethetőségével és fejlett intelligens funkcióival a márka egyik legismertebb és legrégebbi típusa, de már közel a nyugdíjazása. 

A második generációs P7 több rekordot is tart, és a jól sikerült formája is az Xpeng új korszakát jelzi (Fotó: Gulyás Péter)

Olyannyira, hogy Kínában már a jóval egyedibb és elegánsabb formatervű (az új „Xmart face” formanyelvet képviselő) második generációját értékesítik, amely nemrég megdöntötte a sorozatgyártású villanyautók rekordját a 24 óra alatt megtett legnagyobb távolság kategóriában, 3961 km-rel a Xiaomi YU7 3944 km-es rekordját adta át a múltnak. Ez 

a fastback kupénak is tekinthető 5,02 méter hosszú, 2,2 tonna tömegű sportszedán 593 lóerős, és 3,7 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra.

Valószínűleg 2026-tól már nálunk is ezt a második generációs P7-est fogják forgalmazni, amely a Porsche Taycan riválisa lehet. Az Xpeng szerint az új P7 világelső a 2250 TOPS számítási kapacitásával a szériaautók között.

Az Xpengről

Xpeng
Az Iron nevű humanoid robot nyolc év fejlesztés eredménye, jövőre ezt is gyártani kezdik (Fotó: Xpeng)

A mindössze 2014-ben alapított Xpeng egy mesterséges intelligencia-vezérelt kínai mobilitási vállalat, amely elektromos járművek tervezésével, fejlesztésével, gyártásával és forgalmazásával foglalkozik. Olyan gigavállalatok fektettek be a cégbe az indulásánál, mint a Foxconn, az Alibaba, az IDG Capital vagy a Xiaomi. Bár 

még nincs hét éve sem, hogy az Xpeng a legelső modelljét, a G3-ast elkezdte gyártani,

idén már a 800 ezredik legyártott autóját ünnepelte, és a világ hatodik legnagyobb villanyautó-gyártójának számít, amely már 46 országban van jelen. 

Ez volt az első autója az Xpengnek, a 2018-as G3. Sokat fejlődött azóta a dizájn (Fotó: Xpeng)

A Teslához hasonlóan az Xpeng is házon belül fejleszti vezetéstámogató rendszereit és fedélzeti operációs rendszerét, valamint a jármű olyan kulcsfontosságú részegységeit, mint a hajtáslánc és az elektromos architektúra. A szeptemberi Müncheni autószalonon jelentette be a vállalat, hogy 

2026-ban már 4-es szintű önvezetésre képes autót fog gyártani

(amelyben a vezetőnek csak vészhelyzetben kell átvennie az irányítást a robotpilótától), és hogy Münchenben nyitja meg a kilencedik kutató-fejlesztő központját. Egyébként a cég autói már most is vezető nélkül hagyják el a gyártósorokat Kínában, és mennek ki maguktól a parkolóba, ahonnét kiszállítják őket a világ különböző pontjaira.

Így nézett ki az Xpeng standja a Müncheni Autószalonon (Fotó: Gulyás Péter)

Érdekes megközelítés, hogy az Xpeng stratégiájának középpontjában a saját fejlesztésű mesterséges intelligencia áll, amely a vállalat minden részlegének – a mesterséges intelligenciával hajtott autóktól és repülő járművektől a humanoid robotokig – fontos támasza. A cég saját MI-architektúrája integrálja a felhőt, a járművet, a számítási teljesítményt és a hardvert, lehetővé téve a mély hardver-szoftver szinergiát a járművekben. Kína Kanton tartományában, Guangdongban található a cég székhelye, a globális fejlesztőközpontjai pedig többek között Pekingben, Sanghajban, a Szilícium-völgyben, Münchenben és Amszterdamban működnek, a járművek pedig a Csaocsingban és Kuangcsouban lévő gyárakban készülnek. 

Az Xpeng a New York-i és a Hongkongi Tőzsdén is jegyzett vállalat, dolgozói 40 százaléka fejlesztőmérnök.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.